آخرین خبرهای جشنواره کتابخوانی رضوی/ ۱۸۰ کتابخانه پایگاه رای‌گیری انتخابات می‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۲۷

آخرین خبرهای جشنواره کتابخوانی رضوی/ ۱۸۰ کتابخانه پایگاه رای‌گیری انتخابات می‌شود

نشست خبری دبیر یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی 18 خرداد ماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، نشست خبری مهدی رمضانی دبیر یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی روز سه‌شنبه ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۰ در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

رمضانی در ابتدا به ارایه گزارشی از دوره‌های گذشته جشنواره کتابخوانی رضوی پرداخت و گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی با هدف ترویج گروه‌های سنی مختلف به کتاب و کتابخوانی، معرفی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سطح جامعه و تشویق ناشران و نویسنده به تولید و انتشار کتاب‌هایی در زمینه معارف برگزار می شود.

وی با اعلام اینکه این ششمین دوره جشنواره است که توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود درباره امار شرکت کنندگان توضیح داد: در ششمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی میزان مشارکت بیش از ۲۳۵ هزار نفر بود. در هفتمین دوره بیش از ۶۴۸ هزار نفر، در هشتمین دوره بیش از ۵۵۸ هزار نفر، در نهمین دوره بیش از ۱ میلیون و۳۰۰ هزار نفر مشارکت کننده و در دهمین دوره هم با توجه به شیوع بیماری کرونا و حذف بخش مکتوب این جشنواره در فضای مجازی برگزار شد که قریب به ۱ میلیون و ۳۰۰ نفر در آن شرکت کردند. با این حساب در پنج دوره گذشته نهاد توانسته است بیش از ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار مشارکت در یک مسابقه کتابخوانی را جلب کند.

اضافه شدن یک بخش جنبی جدید

دبیر یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی درباره اضافه شدن بخش‌های جنبی به جشنواره عنوان کرد: در دوره گذشته بخش جنبی امام جواد(ع) به این جشنواره اضافه شده بود اما در یازدهمین دوره با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۰ دو نیمه شعبان داریم بخش جنبی امام زمان نیز به این جشنواره اضافه شده است.

او همچنین خبر داد: علاوه بر قالب‌های ثابت و پرتکرار گذشته مانند مسابقه چهارگزینه‌ای، نقاشی، پویش کتابخوان و داستانک امسال در یازهمین دوره جشنواره بخش شعرگویی ویژه بزرگسالان و نوجوانان و قصه‌گویی از منابع جشنواره و منابع آزاد مرتبط با جشنواره را هم خواهیم داشت. همچنین پویش «امام زمانم» برای نواجوانان برگزار خواهد شد. در این دوره سعی در حمایت از چاپ و انتشار منابع برتر جشنواره هم داریم.

باز هم جشنواره مجازیست

رمضانی با اشاره به جشنواره که کاملا در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود، تشریح کرد: با توجه به ادامه روند شیوع ویروس کرونا، یازدهمین دوره جشنواره نیز مانند سال گذشته کاملا در بستر الکترونیک از طریق سامانه مسابقات الکترونیک کتابخوانی www.samakpl.ir و اپلیکیشن موبایلی برگزار می‌شود. منابع مکتوب جشنواره در کتابخانه‌های سراسر کشور در دسترس علاقه‌مندان است همچنین فایل کتاب‌ها در پایگاه جشنواره قابل دسترسی است و فایل صوتی و کتاب‌ها با خط بریل برای نابینایان نیز تولید شده و در کتابخانه‌های عمومی کشور قابل دسترسی است.جشنواره در دو بخش فردی و خانوادگی برگزار خواهد شد.

اودرباره ویژگی‌های یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی تصریح کرد: تلاش شد تنوع و تعدد منابع در رده‌های مختلف کم شود و تمرکز روی منابع اصلی افزایش یابد و منابع جذاب‌تری برای مخاطبان انتخاب شود. گروه سنی کودک در دو بخش  ۴ تا ۷ سال و  ۸ تا ۱۲ سال به صورت جداگانه داوری و تقدیر می‌شوند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد به معرفی منابع معرفی  جشنواره پرداخت و تشریح کرد: در بخش نوجوان ۲ کتاب با عنوان «برای ضامن آهو، ۵۵ پرسش و پاسخ درباره‌ امام رضا (علیه السلام) و زیارت ایشان» نوشته غلامرضا حیدری ابهری از به‌نشر و «ده قصه از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف» نوشته  فریبا کلهر از نشر قدیانی انتخاب شده‌اند. در بخش جوان و بزرگسال نیز ۲ کتاب «چشمه‌های بهشت: گزیده عیون» نوشته محمد هادی زاهدی از به نشر و «پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی: مهدویت (دوران ظهور)» نوشته رحیم کارگر از نشر معارف انتخاب شده‌اند.

وی افزود: رشته‌های این دوره از جشنواره شامل نقاشی، پویش کتابخوان، چهارگزینه‌ای، شعرسرایی، دو پویش «برای امام زمانم» ویژه نوجوانان و «مروجان فرهنگ رضوی» ویژه کتابداران، داستان کوتاه (داستانک، دلنوشته و متن ادبی)، تولید آثار هنری، قصه‌گویی، حمایت از چاپ و انتشار منابع برتر است.

مهدی رمضانی با اشاره به نظرسنجی صورت گرفته توسط ایسپا درباره جشنواره کتابخوانی رضوی بیان کرد: با هدف سنجش نظرات کتابداران و مشارکت‌کنندگان پیمایشی توسط ایسپا پیرامون جشنواره کتابخوانی رضوی در همه استان‌های کشور انجام شد. نمونه پژوهش شامل ۵۰۲ نفر از کتابداران و ۱۵۱۷ نفر از مشارکت‌کنندگان بود. بیش از یک سوم کتابداران معتقدند برگزاری جشنواره توانسته است در ترویج کتابخوانی، نشر سیره رضوی، جلب عضو به کتابخانه، افزایش امانت در موضوع جشنواره، جوابگو بودن تعداد و تنوع کتاب‌ها، تقویت فعالیت کتابخوانی درون کتابخانه و استفاده از سایت موثر باشد. در بخش مشارکت کنندگان بیش از نیمی از شرکت کنندگان معتقدند برگزاری جشنواره رضوی موجب انگیزه آشنایی بیشتر با سیره رضوی و معارف اهل بیت، میل عمومی به دانستن و یاد گرفتن شده است و رضایت از منابع جشنواره، سایت و مشاوره کتابداران و حضور در جشنواره‌های بعدی بیش از ۵۰ درصد بوده است.

او در ادامه از وزارت آموزش و پرورش برای همکاری دعوت کرد گفت: وزارت آموزش و پروش زیاد با همکاری با چنین جشنواره‌هایی موافقت نمی‌کند. من فکر می‌کنم اگر سامانه شاد هماره جشواره کتابخوانی رضوی باشد جنبش خوبی در حوزه کتاب و کتابخوانی خواهیم داشت.

رمضانی گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در چند سال اخیر ارایه کرد: اکنون در سال ۱۴۰۰ ۳ هزار و ۵۸۲ کتابخانه عمومی در سراسر کشور داریم. سال ۹۳، ۲۵۳ شهر ما فاقد کتابخانه بودند که اکنون به ۱۴۰ شهر کاهش یافته است. اکنون ۱۰ ئکتابخانه مرکزی در شهرهای مختلف ایران داریم و تا نیمه امسال کتابخانه‌های مرکزی کردستان، قم و رشت نیز افتتاح خواهند شد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد درباره توجه ویژه به گروه‌های خاص مانند نابینایان و ناشنوایان گفت: به طور جدی چاپ و انتشار کتاب‌های بریل را برای نابینایان پیگیری می‌کنیم. همچنین در سال ۹۹ چند بخش ویژه ناشنوایان در کتابخانه‌های عمومی کشور افتتاح شد.

مهدی رمضانی در پایان درباره اختصاص ۱۸۰ کتابخانه به پایگاه‌های اخذ رای برای انتخابات خاطرنشان کرد: ۱۸۰ کتابخانه در ساسر ایران در روز انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر مراکز اخذ رای هستند و کتابداران ما عوامل اجرایی انتخابات خواهند بود. همچنین امیدواریم در روزهای آینده کاندیدهای ریاست جمهوری در بحث‌ها و ارایه راهبردهای خود توجه بیشتری به حوزه فرهنگ و کتاب داشته باشند.

فراخوان یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با دبیری مهدی رمضانی از ۲۲ خرداد ماه اعلام می‌شود و مراسم اختتامیه آن روز اول آبان ۱۴۰۰ خواهد بود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000