جایِ نهادسازی در فرهنگ ما خالی است/ چرا تلویزیون از اهالی قلم حمایت نمی‌کند | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۵۸
محمدکاظم اخوان در گفتگو با صبا:

جایِ نهادسازی در فرهنگ ما خالی است/ چرا تلویزیون از اهالی قلم حمایت نمی‌کند

یک نویسنده درباره لزوم حمایت اقتصادی از هنرمندان و اهالی فرهنگ و نهادسازی در این حوزه گفت.

محمدکاظم اخوان نویسنده کتاب کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا به دو بخش متفاوت از فرهنگ اشاره کرد و گفت: بخشی از فرهنگ به گذشته و فرهنگ هزارساله ما بازمی‌گردد که در هر کشور و جامعه‌ای پنهان است و خارج از اراده مردم عمل می‌کند و نقش خود را در تمام رفتار و اعمال فردی و اجتماعی ما نشان می‌دهد و همچنان در موجودیت فرهنگی ما وجود دارد. بخشی از فرهنگ نیز که مربوط می‌شود به حوزه سیاست‌گذاری‌های‌ نسلی موضوع مهم مطالبات ما از دولت آینده است.

وی با انتقاد از اینکه در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری کاندیداهای ریاست جمهوری در برنامه‌ها و سیاست‌های خود به فرهنگ نپرداخته اند، توضیح داد: قطعا باید از هنرمندان و اهالی فرهنگ حمایت با برنامه‌ریزی منظم شود و قطعا این حمایت‌ها باید با مشارکت و نظارت فعالان این حوزه از طریق نهادهای ذی‌ربط صورت بگیرد.

به گفته وی، فرهنگ می‌تواند عامل مهمی در تحقق تمام عواملی که کاندیداها وعده می‌دهند، باشد اما متاسفانه بسیار به آن کم توجهی می‌شود.

این نویسنده با بیان اینکه جای نهادسازی در فرهنگ ما بسیار خالی است، عنوان کرد: در حوزه فرهنگ ما نهادسازی نمی‌شود و همچنین نهادهای موجود هم تضعیف شده‌ و مخاطبان خود را در رده‌های سنی مختلف به مرور زمان از دست داده‌اند.

نویسنده کتاب «سبیل سرگردان» درباره حمایت اقتصادی از اهالی فرهنگ و هنر بیان کرد: با توجه به شرایط و بحران‌های اقتصادی موجود در کشور، خصوصا اهل قلم وضعیت بسیار شکننده‌ای پیدا کرده‌اند و دولت آینده از هم اکنون باید سیاست‌گذاری‌های خود را برای گذار از این بحران اقتصادی هنرمندان و اهالی فرهنگ ارایه کند.

وی ادامه داد: سیاست‌های حمایتی که در قالب صندوق اعتباری هنر ارایه شده، اقدام مهمی است اما نیازمند برنامه‌ریزی مشخص و لازم‌الاجراست و باید حداقل موارد رفاهی و معیشتی اهل قلم و هنرمندان را پوشش دهد.

نویسنده مجموعه تلویزیونی «قصه‌های تا به تا» با اشاره به لزوم حمایت تلویزیون از هنرمندان و اهالی قلم تشریح کرد: تلویزیون هم از این قاعده مستثنی نیست چراکه خوراک فکری برنامه‌های تلویزیون را خصوصا برای مخاطبان کودک و نوجوان، معمولا نویسندگان و آثار آن‌ها تامین می‌کنند و هر وقت اتفاق خوب و مثبت و ماندگاری در برنامه‌های تلوزیون رخ داده است، بی‌شک یا از برکات کتاب و اثر نویسنده‌ای بوده که آن ایده را تبدیل به فیلمنامه کرده است یا نویسنده‌ای خود متن آن را نوشته و تولید کرده است. نگاه گذرایی به سریال‌های موفق تلویزیونی در چند دهه پیش، نشان‌دهنده ادعاست پس چرا از جانب تلویزیون به نویسندگان این‌همه بی توجهی می‌شود؟

اخوان در پایان خاطرنشان کرد: اگر دولت‌ها فضای فعال کاری را آماده و توجه‌ها افراد را به آن جلب کنند، مطمئنا نتیجه خوبی خواهد داشت مانند برگزاری نمایشگاه‌های کتاب که هرساله با وجود فشار اقتصادی کشور فروش بالای کتاب موجب فخر مسئولان برگزارکننده می‌شود. زمینه کاری در کشور ما وجود دارد اما متاسفانه همت کافی برای استفاده از پتانسیل موجود نیست.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000