علی سرتیپی: مردم دانسته‌اند که سینما تفریح ارزان و سالمی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۳
در نخستین قسمت از سری جدید «پرانتزباز»؛

علی سرتیپی: مردم دانسته‌اند که سینما تفریح ارزان و سالمی است

شب گذشته جمعه ۴ تیرماه اولین قسمت از سری جدید برنامه «پرانتزباز» بعد از شش سال با اجرای مجید واشقانی روی آنتن شبکه رادیویی نمایش رفت.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، اولین شماره «پرانتزباز» با موضوع «مدیران فرهنگی؛ خانه‌ای روی آب» و اجرای مجید واشقانی بر روی آنتن رادیو نمایش رفت.

علی سرتیپی پخش‌کننده، تهیه‌کننده، سینما دار و رییس انجمن صنفی پخش کنندگان سینما در گفتگو با برنامه شرایط فعلی سینما را ارزیابی کرد و در پاسخ به پرسش مجری برنامه گفت: متاسفانه شرایط این یک سال و نیم اخیر و همه‌گیری کرونا پیش‌بینی نشده بود، شاید بتوان گفت همین غافلگیری‌اش باعث شد، حمایتی که لازم بود به بهترین شکل صورت نگیرد. منکر تلاش در این زمینه نیستیم اما در هر شکل اتفاق خوبی را رقم نخورد، مخصوصا از سالن‌دارها و شغل سینماداری.

وی ادامه داد: شتابی که پیش آمد به لحاظ ساخت سینماهای جدید و استقبال از سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌توانست اتفاق خیلی خوبی را رقم بزند. چرا که از سال‌های ۹۴ تا ۹۶ شیب خوبی را ایجاد کردیم. اعتماد مردم به سینما رفتن و اعتماد سرمایه داران به ایجاد سالن سینما سرعت گرفته بود، اما با عدم حمایت
کمر پخش و سینما شکست. هر چند اکران بعضی از فیلم‌های ساخته شده عقب افتاد و در نوع خودش ضرر زیادی بود اما بیشترین ضرر را از دوران کرونا سینماداران دیدند. کارگردانان، بازیگران، عوامل فنی و پشت صحنه جذب شبکه نمایش خانگی شدند و آسیب جدی ندیدند، حتی شاید از گذشته هم پرکارتر شده باشند، به‌طوری که در بخش اجاره و خرید لوازم فنی هم آسیبی دیده نمی‌شود. حال این‌که سالن‌های سینما در خاموشی مطلق قرار دارند و حمایتی کهوباید تعلق می‌گرفته انجام نشده است.

سرتیپی عنوان کرد: باید این‌طور ارزیابی کرد که دغدغه دولت فعلی دغدغه فرهنگ خاصه سینما نیست و سینما در این اوضاع رها شده است. در این مدت کمتر از دو ماهی که باقی مانده شاید بشود با درایت و مدیریت به سینما کمک کرد، با این امید که در دولت جدید هم یک نگاه اصولی در مورد سینما صورت بگیرد و سینما را به‌عنوان یک ابزار فرهنگی بدون دخالت سیاست سرگرمی بدانند و حمایت کنند.

وی افزود: ما امید داریم که این قضیه تمام شود البته خوشبختانه امروز که با هم حرف می‌زنیم احوال اکران خوب بوده، مثلا در سینماهایی که تحت نظارت خودم است دو برابر فروختیم با این‌که هنوز فیلم جدیدی شروع نشده است. در ایران مال رکورد فروش سینما طی یک سال و نیم اخیر شکسته شده است و خوشبختانه فروخته‌ایم.

در ادامه نغمه دانش کارشناس پرانتزباز در خصوص این نکته که در تایید اظهار نظر سجاد نوروزی مدیر سنما آزادی بود از علی سرتیپی سؤال کرد: ارزیابی شما از این فروش خوب چیست؟ چرا که پیش از شما نیز به این نکته اشاره شد و شب گذشته نیز توییت آقای انتظامی به سالن‌های سینما اختصاص داشت که کمترین هزینه صرف سینماداران شده است، هر چند که پیش از این هم قرار بود حمایت از سینمای خصوصی زیادتر باشد، اما به نظر می‌رسد که این حمایت بیشتر به سینماهای دولتی رسیده است.

رییس انجمن صنفی پخش‌کنندگان سینما در پاسخ گفت: خوشبختانه کمی اوضاع همه‌گیری بهتر شده بعضی افراد واکسن زده‌اند و از آن مهم‌تر مردم سینما را امتحان کرده و فهمیده‌اند تفریح ارزان و امنی است. سقف بلند، داشتن هواکش و رعایت پروتکل‌های بهداشتی اطمینان مخاطب را جلب کرده است. شما اگر سینما را با رستوران، مترو و… مقایسه کنید می‌بینید که مردم استقبال کرده‌اند چون سلامت این تفریح را سنجیده‌اند.

این پخش‌کننده مطرح سینما اضافه کرد: در مورد سؤال دوم باید بگویم بالاترین ضربه را سالن‌های سینما داشتند. من در پردیس کورش ماهانه ۶۰۰ میلیون تومان بدون حقوق و دستمزد ۶۰ نفر شارژ می‌دهم و فرقی نمی‌کند که تعطیل بوده یا دایر. فروش ما در این پردیس به ۳۰ میلیون هم رسید. در نتیجه یک سال و نیم گذشته ۶.۵ میلیارد تومان ضرر داشته‌ایم. کمک دولت به ما صد یا ۱۵۰ میلیون تومان بود که گفتنش حتی شبیه شوخی است. تعداد زیادی از سینماها بسته شده‌اند یا دیگر قطعا باز نخواهند شد. مگامال، زندگی، باغ کتاب تعطیل شده که همه‌ این‌ها سینماهای تاثیرگذاری بوده‌اند.

وی تصریح کرد: این ضربه‌ بزرگی بوده که به سینما زده شده، امید که دولت بعد راهکار بدهد و از این‌ مشکلاتی که تحمیل شده عبور کنیم.

در پایان سرتیپی با آرزوی این‌که در برنامه هفته آینده خبر از فروش بهتر بدهد گفت: ما هم‌چنان امیدوار و منتظریم. و امید داریم که به زودی خبر رشد فروش را با هم مرور کنیم.

اجرای برنامه پرانتز باز شب گذشته جمعه ۴ تیرماه بر عهده مجید واشقانی بوده است و کارشناسانی چون نغمه دانش، علی زادمهر و علیرضا بهرامی او را در برنامه همراهی کردند.

این برنامه هر جمعه ساعت ۲۱ تا ۲۳ از رادیو نمایش به سردبیری و تهیه‌کنندگی مارال دوستی در گروه برنامه‌های مستند و ترکیبی_نمایشی تولید و پخش می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است