کتاب «حمید هما» مکتوب فیلمی با همین نام است/ پاسداشت گوشه‌ای از زندگی هما روستا | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۴۷
محمدعلی سجادی در گفتگو با صبا:

کتاب «حمید هما» مکتوب فیلمی با همین نام است/ پاسداشت گوشه‌ای از زندگی هما روستا

محمدعلی سجادی اهمیت نوشتن کتابی درباره حمید سمندریان و هما روستا را در جایگاه آن‌ها در هنر نمایشی ما دانست.

کتاب «حمیدِ هما» به نویسندگی محمدعلی سجادی از سوی نشر جغد با قیمت ۶۸ هزار تومان روانه بازار نشر شد.

در معرفی این کتاب آمده است: «این کتاب می‌تواند برای نسل علاقه‌مند به هنر به طور عام و تئاتر به طور خاص به کار آید و از خوانش تجربه چند و چون خواستن و شدن و نشدن نکاتی دریابد که بکارش بیاید یا نیاید. هر چه هست! آنچه در توانم بود، بر حسب داشته‌هایم از این مثلث وجودی حمید هما بکار گرفتم، امید به درد خور باشد.»

محمدعلی سجادی نویسنده کتاب در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا درباره این کتاب گفت: کتاب «حمیدِ هما» مکتوب فیلم «حمیدِ هما»یی است که در سال ۱۳۹۲ ساخته بودم. البته در فیلم، گفتگوها به صورت فشرده‌تر به تصویر کشیده می‌شوند ولی در کتاب تلاش می‌کنم تمام مکالمات‌مان را بی کم و کاست به قلم بکشم تا به عنوان سندی مکتوب باقی بماند.

وی درباره اهمیت حمید سمندریان و هما روستا که کتاب را براساس داستان زندگی آن‌ها نوشته است، تاکید کرد: هما روستا و حمید سمندریان دو شخصیت مهم در حوزه ادبیات، تئاتر، سینما و فرهنگ ما هستند و کتاب «حمید هما» به گونه‌ای پاسداشت گوشه‌ای از زندگی آن‌هاست تا شاید آخرین گفتگوها و عصاره زندگی‌شان برای ارجاع به نسل‌های بعد به یادگار بماند.

سجادی افزود: من دوست داشتم زندگی و گفتگو با هما روستا را کامل به نمایش درآورم اما گنجایش آن در فیلم مستند سینمایی‌ام وجود نداشت. البته در چهارگانه‌ای که ساخته‌ام و هنوز پخش نشده است، تقریبا همه گفتگوها وجود دارد ولی احساس کردم در کنار کتاب‌های دیگری که نوشته‌ام، این کتاب نیز ضرورت ماندگاری دارد تا شاید برای نسل‌های علاقمند به نمایش، پیشینه، اساتید و کسانی که زحمت کشیده‌اند، به کار آید، به همین دلیل بر نگارش آن همت گماردم.

نویسنده کتاب «حیرانی» درباره نوشتن کتابی با زاویه دید هما روستا، مطرح کرد: جایگاه هما روستا و حمید سمندریان در هنر نمایشی ما وصف‌ناپذیر است و به همین دلیل فکر کردم که بهتر است این جایگاه به ثبت برسد. البته درباره حمید سمندریان کتابی وجود دارد که قبل از مرگ او چاپ شده است ولی درباره هما روستا و زاویه دید او، به ویژه زندگی دراماتیکش چیزی وجود نداشت.

وی در پایان درباره چند و چون دربرگیری زندگی هما روستا در کتاب خاطرنشان کرد: در این کتاب از کودکی تا سال‌ ۹۲ زندگی هما روستا به تصویر کشیده می‌شود. یک کتاب نسبتا مفصل است و تا جایی که در ظرفیت کتاب، من و آن گفتگو و فیلم بود، نوشته‌ام و در نهایت به کتابی ۲۴۶ صفحه رسیده‌ایم.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است