کیفیت فیلم کوتاهِ یک فیلمساز مرا برای تهیه فیلم بلندش مجاب می‌کند/ تاخیر اکران اروپایی «متری و شیش نیم» | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۶
سید جمال ساداتیان اعلام کرد:

کیفیت فیلم کوتاهِ یک فیلمساز مرا برای تهیه فیلم بلندش مجاب می‌کند/ تاخیر اکران اروپایی «متری و شیش نیم»

ساداتیان اعلام کرد که فیلمسازانی که برای تهیه کنندگی فیلم بلندشان به او مراجعه می کنند غالبا فیلم های کوتاهی ساخته اند که آن ها را می بیند و معیاری برای ارزیابی همکاری اش با آن ها هست.

به گزارش صبا، سید جمال ساداتیان تهیه کننده سینما با تبریک پیوستن جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به فهرست جشنواره های مورد تایید اسکار بیان کرد: این اتفاق جای خوشحالی و تبریک زیادی دارد و به دلیل تحریم های اقتصادی و سیاسی هر نوع حضور فرهنگی و هنری در عرصه های بین المللی مهم است و باید از آن استقبال کرد به ویژه در شرایطی که تبلیغات منفی زیادی علیه ایران در حوزه های مختلف می شود.

وی با اشاره به اینکه گاهی فیلم های کوتاه را تماشا می کند و این در همکاری اش با کارگردانان آن ها برای ساخت اولین فیلم بلندشان تاثیر دارد، گفت: اگرچه چندان فرصت نمی کنم سینمای کوتاه را به طور کامل دنبال کنم اما فیلمسازانی که به من برای تهیه کنندگی فیلم بلندشان مراجعه می کنند غالبا فیلم های کوتاهی قبل از آن ساخته اند که آن ها را می بینم و معیاری برای ارزیابی همکاری ام با آن ها هست. بعضی از این آثار آنقدر خوب هستند که من را مجاب به حمایت و همراهی می کنند اگرچه سینمای کوتاه خود یک فضای حرفه ای و مستقل است اما به هر حال راهی برای ورود به سینمای بلند و حرفه ای نیز هست.

این تهیه کننده درباره چالش های بازاریابی و پخش بین المللی فیلم ها نیز عنوان کرد: پخش یک فیلم خود تخصص مهمی است. در وهله اول باید بر زبان و فرهنگ کشور مقصد و جشنواره ای که به آن متعلق است مسلط بود و از آن شناخت داشت. این که بدانیم قرار است کدام فیلم را به کدام جشنواره و با چه ویژگی هایی فرستیم، اهمیت دارد. همچنین باید راهکارهای شرکت ها و کمپانی های پخش بین المللی را بدانیم و از آن ها بیاموزیم. درست شبیه این موقعیت که وقتی یک تکنولوژی از کشوری دیگر خریداری می شود باید کم کم آن را یاد گرفت و به جریانی درونی تبدیلش کرد.

تهیه کننده «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی با اشاره به این که نباید لزوما چشم امیدمان به دولت در حمایت از سینما باشد، توضیح داد: بسیاری از فیلم های کوتاه و بلند تولید کشورمان این قابلیت و ظرفیت را دارند که مورد استقبال شرکت های پخش کننده جهانی فیلم قرار بگیرند و توسط آن ها عرضه شوند. برای مثال فیلم ما «متری شش و نیم» که توسط کمپانی معروف «وایلد بانچ» در فرانسه خریداری شد، قرار بود در ۱۲۰ سالن سینمای فرانسه اکران شود که فعلا به دلیل کرونا به تعویق افتاده است. این اتفاق فارغ از آورده های اقتصادی اش یک اقدام فرهنگی است و بیش از قبل مردم این کشور را به واسطه نمایش گسترده یک فیلم ایرانی در کشورشان با سینمای ایران آشنا می کند.

جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران از ۳۰ ژوئن ۲۰۲۱ به جمع ۱۲۷ جشنواره مورد تایید آکادمی اسکار راه یافته است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است