۲ دلیل برای همکاری با تلویزیون تئاتر ایران/ اگر اجرای زنده نداشتم حاضر به همکاری نبودم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۲
گفتگوی کارگردان نمایش «آبگوشت زهرماری» با صبا؛

۲ دلیل برای همکاری با تلویزیون تئاتر ایران/ اگر اجرای زنده نداشتم حاضر به همکاری نبودم

حسین اسدی که مدتی‌ست نمایشی را در تلویزیون تئاتر ایران به اجرای آنلاین گذاشته‌است، از تجربه‌ همکاری با این پلتفرم تازه نفس سخن گفت.

حسین اسدی کارگردان نمایش «آبگوشت زهرماری» به نویسندگی آرش آبسالان، درباره داستان این نمایش که سابقه اجرا روی صحنه دارد و همچنین چندی پیش در کنار اسامی نمایش‌های پلتفرم تلویزیون تئاتر ایران هم قرار گرفته‌است، در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا عنوان کرد: «آبگوشت زهرماری» روایت خان بوشهر است که مدتی‌ست لب به غذا نزده. اهالی آشپزخانه تهدید شده‌اند که اگر غذای باب میل خان را آماده نکنند، اخراج می‌شوند. اینکه کسی دلیل قطعی بی‌اشتهایی خان را نمی‌داند، همه آشپزان را به چالش می‌کشاند تا بدانند در دربار چه گذشته که خان بی‌اشتها شده‌ است…

او ادامه داد: قصه این نمایش بازی در بازی‌ست و طراحی صحنه مینیمال دارد. موسیقی نمایش موسیقی زنده جنوب است، همچنین سبک و شیوه اجرایی نمایش کاملاً رئال و کمدی‌ست که در آخر به تراژدی کشیده می‌شود.

کارگردان نمایش به سوابق اجرای «آبگوشت زهرماری» روی صحنه اشاره و اذعان کرد: این نمایش در نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی سال ٩٨ و نیز در بخش مسابقه صحنه‌ای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر حضور داشت و موفق به کسب جایزه ویژه تئاتر فجر در بخش بازیگران شد. «آبگوشت زهرماری» همچنین در تماشاخانه سنگلج در سال ۹۸ اجرای عموم داشته است.

اسدی درباره دلیل همکاری با تلویزیون تئاتر ایران توضیح داد: از طرف تلویزیون تئاتر ایران با من تماس گرفتند و پیشنهاد اجرای نمایش «آبگوشت زهرماری» را روی این پلتفرم مطرح کردند، من هم ضمن هماهنگی با اعضای گروه این پیشنهاد را قبول کردم. برای پذیرفتن اجرای نمایشم روی پلتفرم تلویزیون تئاتر ایران ۲ دلیل داشتم؛ محدودیت اجرای زنده به دلیل شرایط کرونا و همچنین ناتوانی برخی از مخاطبان تئاتر در شهرستان‌ها برای دسترسی به سالن‌های اجرا. تئاتر بر مبنای ارتباط مستقیم با مخاطب استوار است اما شرایط کرونا این ارتباط را مختل کرده و بین ما و مخاطبان فاصله انداخته‌است و این تعطیلی‌های مداوم به بدنه تئاتر ضربه می‌زند. از دیگر سو مخاطبان بسیاری هم در شهرستان‌های مختلف هستند که امکان تماشای زنده تئاتر را ندارند. به نظرم در شرایط حاضر حداقل از این طریق می‌توانیم تئاتر را پویا نگه داریم.

او افزود: من فکر می‌کنم پایه‌گذاری تلویزیون تئاتر از سال‌ها قبل شکل گرفته‌ بود، چراکه در جشنواره تئاتر فجر تمام اجراهایی که روی صحنه رفتند را فیلم‌برداری کردند. نمایش «آبگوشت زهرماری» هم زمانی که در جشنواره تئاتر فجر بود، توسط یک گروه فیلمبرداری حرفه‌ای که از سوی انجمن هنرهای نمایشی آمده بودند، ضبط شد.

کارگردان نمایش «آبگوشت زهرماری» راجع‌به شرایطی که برای همکاری با این پلتفرم وجود دارد، گفت: قراردادی مبتنی بر شرایط و امکانات تلویزیون مانند بلیت‌فروشی، درصد مبلغی که عاید گروه نمایش می‌شود و … بین تلویزیون تئاتر و اینجانب امضا شد . قرارداد قوانین آنچنانی ندارد و این نمایش هم چون چندین بار به اجرای عموم رفته بود، محتوای ایرادداری نداشت. تلویزیون تئاتر ایران همان شرایطی که برای اجرای زنده‌ هست را دارد ولی با قیمت بلیت‌فروشی کم‌تر. این نمایش نزدیک به یک ماه است که روی سایت است و طبق قرارداد به مدت ۲ سال در اختیار تلویزیون تئاتر خواهد بود.

اسدی درباره نرخ پایین بلیت‌های تلویزیون تئاتر ایران عنوان کرد: نرخ بلیت‌فروشی در این پلتفرم از ۱۰ هزار تومان مطرح شده و به نسبت استقبال از هر نمایش این نرخ بالا یا پایین می‌رود و اگر فروش کم باشد، نرخ پایین می‌آید که البته حس من این است که فروش در این پلتفرم فروش پایین باشد. قیمت فروش بلیت فیلم تئاتر در سایت‌های دیگر بالاتر از این تلویزیون است ولی من به نرخ بلیت زیاد توجه نکردم، چون احساس می‌کنم آدم‌هایی در سراسر کشور هستند که دوست دارند تئاتر ببینند اما دسترسی به تئاتر ندارند و تلویزیون تئاتر با همین نرخ کم امکان تماشای نمایش‌های مختلف را در این پلتفرم برای آن‌ها فراهم کرده‌است.

تلویزیون تئاتر ایران به یک شرط می‌تواند حمایتگر باشد

او در پاسخ به این سوال که اگر این نمایش را قبلا به صورت زنده روی صحنه تئاتر نبرده بود باز هم راضی به اجرای آن در پلتفرم تلویزیون تئاتر ایران می‌شد یا خیر؟ تصریح کرد: خیر. من به این دلیل که «آبگوشت زهرماری» را در چند جشنواره و همینطور سالن نمایش روی صحنه برده بودم، اجرای آن را در پلتفرم تلویزیون تئاتر پذیرفتم، در غیر این صورت با این شرایطی که دارد با این پلتفرم همکاری نمی‌کردم و منتظر برگشتن شرایط مطلوب برای اجرا روی صحنه می‌شدم تا اثر بهتر دیده شود.

کارگردان نمایش «آبگوشت زهرماری» ضمن طرح نقدی به عملکرد این پلتفرم، اذعان کرد: اجرای نمایش در این پلتفرم انتخاب خودم بود و می‌توانستم با شرایطی که دارد، در همان ابتدا نمایشم را در اختیار آن قرار ندهم ولی با این حال برای عملکرد بهتر این پلتفرم نقدی دارم. به نظرم بهتر بود قراردادی که بین کارگردانان و تلویزیون تئاتر امضا می‌شود لااقل یک مزایای دیگر هم در اختیار گروه نمایش قرار بدهد. زمانی که در جشنواره‌ای شرکت می‌کنیم و اثرمان قبول می‌شود و همچنین زمانی که در هر سالن نمایشی بخواهیم اجرا برویم، کمک هزینه‌ای به گروه نمایش تعلق می‌گیرد. در این پلتفرم هم به نظرم برای نمایش‌هایی که فیلم‌شان را بازدید و ارزیابی کرده و تصمیم گرفته‌اند روی سایت‌شان قرار بدهند، به غیر از مبلغ بلیت‌فروشی باید کمک هزینه‌ای هم در نظر می‌گرفتند.

اسدی در پایان خاطرنشان کرد: کسی که در حوزه تئاتر کار می‌کند، هنر شغل اولش است و دوست دارد که از سوی نهادها حمایت شود و به فکر تغییر شغل و یا افسوس برای اینکه ای کاش من هم شغل دیگری داشتم که درآمد کسب کنم، نباشد. تلویزیون تئاتر ایران هم با در نظر گرفتن کمک هزینه‌ای برای عوامل نمایش‌هایی که با آن‌ها همکاری می‌کند، حداقل در این شرایط که با وجود محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها هنرمند و بدنه تئاتر صدمه جدی می‌بیند، می‌تواند چراغ تئاتر را روشن نگه دارد.

پریسا منیر

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است