«دودکش ۲» و کلکسیونی از تکیه‌کلام‌های مردمی | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۲۴
یادداشتی به قلم جبار آذین؛

«دودکش ۲» و کلکسیونی از تکیه‌کلام‌های مردمی

جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون در یادداشتی به ساختار هنری و محتوایی سریال «دودکش 2» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد پرداخت.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، پخش سریال «دودکش ۲» به کارگردانی برزو نیک نژاد و تهیه کنندگی زینب تقوایی از اوایل تیرماه در شبکه اول سیما آغاز شد و از همان قسمت اول نظرات مثبت و منفی زیادی درباره این سریال در فضای مجازی منتشر شد، حال جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون در یادداشتی به روند پیشرفت این سریال و ساختار هنری و محتوایی آن پرداخت.

متن این یادداشت که در اختیار خبرگزاری صبا قرار گرفته بدین شرح است: «بعد از مدت‌ها تحمل انواع سریال‌های تلخ و ناموفق خانوادگی و آثار ضعیف شبه طنز، با پخش فصل دوم مجموعه تلویزیونی طنز خانوادگی و اجتماعی «دودکش ۲»، بینندگان خسته و دلزده از سریال‌های سطحی و زیر متوسط تلویزیون، با اشتیاق و علاقه و رضایت، پای تماشای آن نشستند.

برزو نیک‌نژاد کارگردان سینما و تلویزیون با «دودکش ۲» با دست پر از نوآوری، تجربه غنی شده در ساختن آثار طنز اجتماعی و شناخت مکفی سلایق و نیاز روز مخاطب، به میان خانواده‌ها و دوستداران سریال مذکور آمده است. فصل نخست مجموعه طناز اجتماعی دودکش که در سال ۹۲ از شبکه اول سیما پخش شد را محمد حسین لطیفی بر اساس فیلمنامه خوب برزو نیک‌نژاد و به تهیه کنندگی زینب تقوایی ساخته بود. استقبال از این سریال سبب شد تا لطیفی در ادامه، سریال «پادری» را بسازد و اکنون فصل دوم دودکش به کارگردانی نیک‌نژاد با بازی‌های خوب بازیگران این سریال در قالب و نقش شخصیت‌های آشنا، ماجراهای ملموس و باورپذیر تلخ و شیرین خانواده‌های «فیروز» و «نصرت» و در فضاهای خانوادگی و اجتماعی و رویدادهای مرتبط با قالیشویی و طنازی‌ها و تکیه کلام‌های مردمی کاراکترها، بازهم به تهیه‌کنندگی تقوایی ازشبکه یک سیما پخش می‌شود.

آشنایی مخاطب با شخصیت‌ها و خلق حوادث تازه و برخوردهای متنوع خانواده‌های نصرت و فیروز با تکیه بر ویژگی‌های هر یک، افزون بر دیالوگ‌های طنز، موقعیت‌های خنده ساز بسیار فراهم آورده تا بیینندگان «دودکش ۲» با رضایت و خنده و شادی، پیگیر رویدادهای این سریال باشند.

قصه جدید پیدا شدن نیمه گمشده برای «بهروز» در دامان داستان اصلی سریال، برجذابیت‌ها و نوع برخورد تماشایی آدم‌ها و طنازی ها و شوخی‌های «دودکش ۲» افزوده است. فیلمنامه خوش پرداخت، کارگردانی رو به جلوی نیک‌نژاد، بازی‌های خوب هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، سیماتیرانداز، امیرحسین رستمی و محمدرضا شیرخانلو، فضاسازی‌های قابل باور و ایجاد موقعیت‌های خنده آفرین، دیالوگ‌های مناسب و تکیه کلام‌های جاافتاده سریال و… از عوامل اصلی توفیق اجتماعی «دودکش ۲» است.

امتیازهای ساختاری و هنری و محتوایی و شناخت سلیقه و خواست و نیاز مخاطب به امید و شادی و کوشش موفق درتولید یک اثر قابل تامل و دیدنی و آبرومند طنز اجتماعی، «دودکش ۲» را در ردیف مجموعه‌های پرمخاطب و خوب تلویزیون قرار می‌دهد و امتیازی مناسب در کارنامه هنری و تلویزیونی برزو نیک‌نژاد و عوامل و بازیگران و تهیه کننده این سریال می‌نشاند.

توفیق‌های «دودکش ۲» گویای این نکته مهم است که هنوز هم می‌شود در تلویزیون، آثار طنز و با محتوای اجتماعی/خانوادگی ساخت؛ به شرط آنکه کار به کاردان سپرده شود.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است