هیچ اصلاحاتی از کارگردان «جزر و مد» به من نرسید/ اعمالِ تغییرات سلیقه‌ای | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۳۲
حسین تراب‌نژاد به صبا گفت:

هیچ اصلاحاتی از کارگردان «جزر و مد» به من نرسید/ اعمالِ تغییرات سلیقه‌ای

سرپرست پیشین نویسندگان سریال «جزر و مد» نسبت به آخرین صحبت‌های این کارگردان نسبت به تغییرات فیلمنامه سریال توضیح داد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، سریال «جزر و مد» به کارگردانی علی عبدالعلی‌زاده از تولیدات امور استان‌های سیما است که چندی پیش حسین تراب‌نژاد سرپرست پیشین گروه نویسندگان این سریال از کناره‌گیری خود و دیگر نویسنده‌های این سریال به دلیل تغییرات فیلمنامه از سوی کارگردان کار خبر داد.

پس از این نویسنده، عبدالعلی‌زاده تغییرات اعمال شده در فیلمنامه را به دلیل موارد اصلاحی دانست که معاونت امور استان‌ها به سازندگان این مجموعه ابلاغ کرده است و هیچگونه بازنویسی شخصی و سلیقه‌ای در کار نبوده است.

حال پس از مصاحبه این کارگردان، حسین تراب‌نژاد در واکنش به صحبت‌های علی عبدالعلی‌زاده کارگردان «جزر و مد» درباره علت اصلاحات انجام شده روی فیلمنامه سریال به خبرنگار صبا گفت: گروه نویسندگان این پروژه ۲ سال زمان برای نگارش فیلمنامه این سریال صرف کرد و تقریبا در زمان نگارش قسمت‌های پایانی مجموعه بودیم که علی عبدالعلی‌زاده به عنوان کارگردان برای ساخت این سریال به پروژه اضافه شد. این کارگردان پس از مطالعه فیلمنامه، بسیار از آن استقبال کرد و پس از جلسه‌ای کوتاه که با یکدیگر داشتیم بنا بر این شد که وی با بنده تماس بگیرد و اصلاحات فیلمنامه را اعلام کند تا روی آن موضوعات کار کنیم اما متاسفانه بعد از آن جلسه کوتاه، دیگر هیچ ارتباطی بین ما برقرار نشد و هیچ خبری از سوی کارگردان سریال به ما نرسید.

او در جواب به این سوال که آیا از اصلاحات صورت گرفته در فیلمنامه اطلاعی داشته است یا خیر، بیان کرد: آقای عبدالعلی‌زاده مدعی شده اند که این اصلاحات از سوی معاونت امور استان‌های صداوسیما بوده است و به بنده نیز این موارد را انتقال داده‌اند اما من به عنوان سرپرست گروه نویسندگان این سریال از هیچکدام از این موارد عنوان شده برای اصلاح مطلع نبودم.

این نویسنده درباره روند اصلاح فیلمنامه یک سریال گفت: من سال هاست که نویسنده‌ام و در این حوزه فعالیت می‌کنم به همین دلیل با روند اصلاحات و موارد ممیزی آشنایی کامل دارم. برای اصلاح فیلمنامه «جزر و مد» نیز تنها کافی بود این موضوع را با من که سرپرست گروه نویسندگان بودم درمیان بگذارند تا با یکدیگر به نظری مشترک برای اصلاح موارد عنوان شده برسیم اما متاسفانه نه تنها من در جریان اصلاحات نبودم بلکه فیلمنامه بازنویسی شده توسط کارگردان نیز در انتها و به شکل مستقیم به دست من نرسید‌ و درنهایت من به سختی توانستم به فیلمنامه اصلاح شده کارگردان دست پیدا کنم.

این نویسنده افزود: برخی تغییرات اجباری و قابل لمس و درک است و گاهی حتی باید این تغییرات اتفاق بیفتد اما اصلاح مواردی از قبیل تغییر اسم شخصیت‌های داستان از موارد اصلاحی معاونت امور استان‌ها نمی‌تواند باشد و این قبیل تغییرات همه با نظر و سلیقه شخصی در پروژه صورت گرفته است.

به گفته این نویسنده، پیش از ورود عبدالعلی‌زاده به پروژه «جزر و مد» تهیه‌کننده سریال از سوی معاونت امور استان‌ها پیشنهاد نگارش فصل دوم این مجموعه را نیز مطرح کرده بود.

تراب‌نژاد در پایان تصریح کرد: زمانی که تصمیم برای نگارش یک فیلمنامه گرفته می‌شود در تمام لحظاتی که گروه نویسندگان مشغول نگارش هستند، متن قصه بارها و به شکل دقیق از سوی صداوسیما و معاونت امور استان‌ها چه در تهران و چه شهری که قصه فیلمنامه در آن‌جا مقابل دوربین می‌رود، بررسی می‌شود و به این شکل نظارت‌های کافی روی متن فیلمنامه از همان ابتدای کار وجود دارد. حال نویسندگان یک اثر، با وجود همه این نظارت‌ها سعی خود را برای نگارش یک اثر قابل قبول‌ می‌کنند اما هنگام شروع تولید پروژه با فیلمنامه‌ای مواجه می‌شوند که دچار تغییراتی اساسی شده است و این اتفاق به وضوح نادیده گرفته شدن زحمات و تلاش‌های گروه نویسندگان را نشان می‌دهد. ورود نظرات شخصی و تغییرات سلیقه‌ای بی‌پایه و اساس تنها باعث به بیراهه رفتن موضوع اصلی داستان سریال می‌شود و درنهایت نتیجه کار با قصه نوشته شده در ابتدای کار بسیار متفاوت است. در سریال «جزر و مد» من و گروه نویسندگان شاهد اعمال نظر شخصی و سلیقه‌ای کارگردان بر محور اصلی داستان بودیم که در نهایت نیز باعث دگرگونی فیلمنامه این سریال شد به همین دلیل صحبت‌های آقای عبدالعلی‌زاده را مبنی بر سلیقه‌ای نبودن تغییرات فیلمنامه نمی‌پذیرم و صراحتا می‌گویم ادعای این کارگردان کذب است.

فاطمه شوقی

انتهای پیام/

یک نظر

  • جناب تراب نژاد یک طرفه به قاضی می روند و راضی هم برمی گردند . پشت ساخت یک سریال ، تهیه کننده ، ناظر کیفی و شورای بررسی فیلمنامه و دیگر کارشناسان تصمیم گیر وجود دارد و کارگردان نمی تواند سر خود ، تغییراتی بنیادین در فیلمنامه ایجاد کند مگر به خواست آنها و چراغ سبزی که بهش می دهند ، تماس های بیشمار تهیه کننده با ایشان و عدم اعتنا به درخواست های مکرر برای انجام اصلاحات  باعث شد تا بالاجبار من دست به کار شوم و دو ماه عقب بیفتیم و زمان را از دست بدیم و کار را دیرتر شروع کنیم