بیست‌و‌هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان آغاز شد/ اضافه شدن بخش «نظامی گنجوی» | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۱۳
رضوان صادق‌زاده با صبا مطرح کرد:

بیست‌و‌هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان آغاز شد/ اضافه شدن بخش «نظامی گنجوی»

دبیر بیست و هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران درباره آثار و نحوه برگزاری این دوره از جشنواره توضیح داد.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، بیست و هشتمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به دبیری رضوان صادق‌زاده با حضور ۱۵۰ هنرمند جوان از سراسر کشور شنبه ۹ مرداد ماه به صورت مجازی افتتاح شد.

این جشنواره در ۱۰ رشته نقاشی (۲۱ نفر)، عکاسی (۱۹ نفر)، طراحی (۱۶ نفر)، ارتباطات تصویری (گرافیک) (۱۸ نفر)، تصویرسازی (۱۶ نفر)، خوشنویسی (۱۶ نفر)، نگارگری (۱۴ نفر)، مجسمه (۱۲ نفر)، کاریکاتور (۱۰ نفر) و هنرهای جدید (۸ نفر) برگزار می‌شود.

رضوان صادق‌زاده دبیر بیست و هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در گفتگو با خبرنگار صبا درباره آثار رسیده به این دوره از جشنواره توضیح داد: بیست‌ و هشتمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان علی‌رغم‌ انتظار ما که فکر می‌کردیم سال ۱۴۰۰ جشنواره به‌صورت حضوری برگزار می‌شود، به‌دلیل پیک پنجم ویروس کرونا در ایران مانند دوره قبل به‌صورت مجازی درحال برگزاری است. در این مرحله ۷۲۴ هنرمند از ۳۰ استان کشور شرکت کردند و بیش‌از ۴۵۷۸ اثر برای جشنواره ارسال شد که درنهایت بعد از داوری آثار ۱۵۰ هنرمند جوان از استان‌های مختلف ایران انتخاب شدند.

او افزود: البته در دوره قبل شرکت‌کننده‌های جشنواره حدود ۹۰۰ نفر بودند و دلیل کاهش شرکت‌کنندگان این بود که همکاران ما در ستاد برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان به کرونا مبتلا شدند و ما نتوانستیم تبلیغات گسترده‌ای در این زمینه انجام دهیم.

صادق‌زاده درباره برگزاری کارگاه‌های این دوره از جشنواره عنوان کرد: کارگاه‌های جشنواره هنرهای تجسمی جوانان از امروز ۱۰ مرداد ماه ساعت ۱۰ صبح به‌صورت آنلاین آغاز می‌شود و تا سه‌شنبه ۱۲ مرداد ماه ادامه دارد و آثار هنرمندان چهارشنبه ۱۳ مرداد ماه داوری می‌شود.

این هنرمند با اشاره به اینکه نمی‌تواند بگوید کیفیت آثار این دوره از جشنواره نسبت به دوره‌های قبل بهتر است یا بدتر، اظهار کرد: در مرحله اول به‌دلیل اینکه آثار زیادی به جشنواره ارسال می‌شود، نمی‌توان به‌طور دقیق درباره کیفیت آثار هنرمندان نظر داد بلکه بعد از گذشت چند روز از جشنواره که افراد در رشته‌های مختلف با استادان خود کار کردند و آثار را فرستادند، آن‌وقت می‌شود ارزیابی دقیق‌تری داشت و کیفیت آثار را نسبت به دوره‌های قبل مقایسه کرد.

او در ادامه خاطرنشان کرد: کارگاه‌ها مانند دوره‌های گذشته در ۱۰ رشته برگزار می‌شود که استادان آن عبارتند از مریم کهوند در رشته گرافیک، مانلی منوچهری در رشته تصویرسازی، روح‌الله شمسی زاده در رشته مجسمه‌، احمد مازادی در رشته خوشنویسی، محمد خلیلی در رشته طراحی، بهنام صدیقی در رشته عکاسی، محمدرضا دوست محمدی در رشته کاریکاتور، سعید روانبخش در رشته نقاشی، صدیقه احمدی باصیری در رشته نگارگری و آزاده گنجه در رشته هنرهای جدید. ما موضوع کارگاه‌ها را از قبل به هنرمندان اعلام نمی‌کنیم‌ ضمن اینکه تمام رشته‌ها یک موضوع مشخص و یکسان ندارند و هر استادی با توجه به روند کلاس، موضوع را تعیین می‌کند.

دبیر جشنواره از اضافه شدن بخش «نظامی گنجوی» به این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی جوانان تصریح کرد: امسال یک بخش جدید با موضوع «نظامی گنجوی» به جشنواره اضافه شده است که شرکت‌کنندگان علاوه‌بر این‌که به کار خود مشغول هستند در این سه روز می‌توانند با تلاش شبانه‌روزی یک اثر با موضوع نظامی گنجوی برای جشنواره ارسال کنند. در این بخش جشنواره در بین این ‌۱۰ رشته قرار است به سه نفر جایزه اهدا شود.

رضوان‌زاده در پایان با بیان اینکه اصل مهم برگزاری جشنواره به حضوری بودن آن است، عنوان کرد: نکته باارزش در برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان این بود که امکانی فراهم شود تا چند جوان از استان‌های مختلف ایران با حضور ۳۰ داور دور هم جمع شوند. مهم‌ترین بخش جشنواره یعنی حضوری بودن آن را در این ۲ سال از دست دادیم اما برای اینکه وقفه‌ای در برگزاری جشنواره ایجاد نشود و جوانان در این شرایط ناامیدی، شور و هبجانی در دل داشته باشند ناگزیر جشنواره را به‌صورت مجازی برگزار کردیم.

بیست و هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با ریاست هادی مظفری، دبیری رضوان صادق زاده و دبیر اجرایی عبدالرحیم سیاهکارزاده از ۹ تا ۱۵ مردادماه به صورت مجازی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است