عاشقی که برای آوردن گُل سرخ به «باغ پادشاه» می‌رود/ نگارش سه فیلمنامه سینمایی | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۵
ایرج محمدی رزینی در گفتگو با صبا:

عاشقی که برای آوردن گُل سرخ به «باغ پادشاه» می‌رود/ نگارش سه فیلمنامه سینمایی

ایرج محمدی‌رزینی از پایان تولید انیمیشن «باغ پادشاه» و تلاش برای ساخت اولین فیلم سینمایی خود خبر داد.

ایرج محمدی رزینی نویسنده و کارگردان انیمیشن و فیلم کوتاه در گفتگویی با خبرنگار سینمایی صبا از پایان مرحله تولید انیمیشن کوتاه «باغ پادشاه» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی خبر داد و با بیان اینکه به احتمال زیاد اولین نمایش آن در دوسالانه پویانمایی تهران و یا جشنواره فیلم کوتاه تهران خواهد بود، درباره ایده شکل‌گیری این انیمیشن گفت: پدربزرگ و مادربزرگ من که در روستای رزین کرمانشاه زندگی می‎کردند متوجه می‌شوند که زن همسایه آن‌ها که حامله بوده در فصل زمستان ویار هندوانه کرده است. در آن زمان فقط در انبار خانه خان هندوانه نگهداری می‌شده و رفتن به آنجا بسیار خطرناک بوده است زیرا تفنگدار‌های خان از آنجا محافظت می‌کردند اما پدربزرگ من تصمیم می‌گیرد که به آنجا برود و یک هندوانه بدزدد و به زن همسایه بدهد. این ماجرا باعث شد به این مساله فکر کنم که گاهی وقت‌ها در ظاهر کاری غیراخلاقی و ورود به یک حریم است ولی آن کار در باطن ایثار برای یک امر متعالی‌تر است. در این انیمیشن همچنین از شعر «باغ پادشاه» عبدالله گوران شاعر کُردزبان تاثیر گرفته‌ام.

این نویسنده و کارگردان درباره داستان انیمیشن «باغ پادشاه» توضیح داد: عاشق برای اثبات عشق خود به معشوق در پی یافتن تنها گل سرخ آن منطقه که در جایی محصور و غیرقابل دسترس است و توسط نگهبانان محافظت می‌شود خود را به خطر می‌اندازد و به آنجا می‌رود ولی نگهبان به او شلیک می‌کند و عاشق به جای آن گل سرخ موفق می‌شود با تن زخمی یک گل سفید بچیند.

کارگردان انیمیشن «دارزا» با بیان اینکه مدت زمان انیمیشن «باغ پادشاه» هفت دقیقه و هفت ثانیه است درباره تکنیک این اثر گفت: این انیمیشن را به شیوه استاپ‌موشن با برگ‌های کاج کار کردم که تکنیک ابداعی خودم است و اولین بار در انیمیشن «و اینک انسان»  (رویای تنهایی) از آن استفاده کرده بودم که همان زمان در جشنواره فیلم کوتاه تهران تندیس بهترین پویانمایی را به دست آورد. به طور کلی استاپ موشن با شن، نمک رنگی و برگ کاج تکنیک‌های مورد علاقه من هستند که بافت و موتیف‌های خاصی در فضاسازی کار ایجاد می‌کنند و به لحاظ بصری ویژگی‌های متمایزی نسبت به تکنیک‌های دیگر دارند.

این انیماتور در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره مشکلات تهیه بودجه برای فیلم بلند تصریح کرد: زمان‌هایی که فیلم رئال نمی سازم، انیمیشن کار می‌کنم. در حال حاضر سه فیلمنامه سینمایی آماده تولید دارم و حدود پنج سال است که در تلاش هستم اولین فیلم سینمایی‌ام را بسازم اما به دلیل مشکلات پیدا کردن سرمایه‌گذار هنوز موفق به ساخت آن نشده‌ام و چون فیلمنامه آن مایه‌های هنری دارد تهیه بودجه برای آن سخت‌تر از انواع دیگر است.

محمدی رزینی با بیان اینکه موضوع یکی از فیلمنامه‌های بلندش درباره شخصیتی است که بیش‌شنوایی دارد درباره داستان فیلمنامه بلند دیگر خود به اسم «نارینا» که موضوعی اجتماعی دارد، خاطرنشان کرد: این فیلمنامه درباره سه برادر است که یکی از آن‌ها در موقعیتی متفاوت که متعلق به او نیست نسبت به دو نفر دیگر قرار می‌گیرد و این مساله چالش‌هایی را میان آن‌ها ایجاد می‌کند. این فیلم در بیان کلی درباره دلایل افسردگی و چگونگی روند بهبودی آن است و تمی روانشناسانه دارد.

کارگردان فیلم کوتاه «لافاو» درباره موضوعاتی که در کارهایش بیشتر به آن‌ها علاقه دارد، عنوان کرد: به لحاظ شخصی دوست دارم بیشتر به قصه هایی که به اساطیر و کهن الگو‌ها و مباحث انسان‌شناسی مرتبط باشد، بپردازم.

این انیماتور درباره دسته بندی انیماتور‌ها در ایران توضیح داد: به نظر من در ایران به سه شکل می‌شود این افراد را دسته بندی کرد؛ دسته اول انیماتورهایی که کارمند تلویزیون هستند و حقوق می‌گیرند. طیف دیگر آن‌هایی که سفارشی کار هستند و پروژه‌ای کار می‌کنند و دسته آخر کسانی که اعتقاد به کار مستقل و انیمیشن هنری و تاثیر‌گذار دارند و عمدتا با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، انجمن سینمای جوانان و کانون پرورش فکری کار می‌کنند ولی متاسفانه هنرمندانی که در دسته سوم قرار می‌گیرند بیشتر از بقیه مورد بی مهری و کم توجهی در این عرصه قرار می‌گیرند.

او در پایان در پاسخ به این پرسش که چرا انیمیشن بلند تاکنون نتوانسته‌ است در ایران پیشرفت چشمگیری داشته باشد، تصریح کرد: مردم ایران‌ عموما مخاطب انیمیشن های سه بعدی کمپانی‌های بزرگ جهان هستند و وقتی انیمیشن ایرانی را می‌بینند انتظار دارند که این آثار از هر نظر هم‌تراز سطح جهانی باشد تا مورد استقبال قرار گیرد ولی رسیدن به آن درجه مستلزم داشتن کمپانی های بزرگ، حمایت‌های مالی و تبادل اطلاعات و تجربه با کشور های دیگر است. در نهایت باید بگویم انیمیشن ایران پتانسیل‌های زیادی دارد که مستلزم حمایت های مادی و معنوی قابل توجه است.

دنا خواج‌زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است