پیشنهاد مطالعه «خاطرات شش دهه روزنامه‌نگاری» محمد بلوری به مناسبت روز خبرنگار | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۷

پیشنهاد مطالعه «خاطرات شش دهه روزنامه‌نگاری» محمد بلوری به مناسبت روز خبرنگار

محمد بلوری روزنامه‌نگار پیشکسوت عرصه مطبوعات ایران در ادامه پویش «کتابخوانی ملی» کتاب «خاطرات شش دهه روزنامه‌نگاری» به قلم خود را برای مطالعه به خبرنگاران پیشنهاد کرد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، محمد بلوری روزنامه‌نگار پیشکسوت با حضور در پویش «کتابخوانی ملی» که به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی در حال انجام است به مناسبت روز خبرنگار گفت‌: روزنامه‌نگاران و جوانانی که تازه به عرصه خبر وارد شده‌اند نیاز به آشنایی با فضای خبر و خبرنگاری دارند و به اعتقاد من مطالعه کتاب «خاطرات شش دهه روزنامه‌نگاری» فضای خوبی از فعالیت در این عرصه را به آن‌ها می‌دهد زیرا با مطالعه این اثر می‌توانند با دوره‌های مختلف روزنامه‌نگاری طی دهه‌ها و تفاوت‌ها و تغییرات آشنا شوند.

این روزنامه‌نگار پیشکسوت ادامه داد: کتاب «خاطرات شش دهه روزنامه‌نگاری» آخرین اثر مکتوبی است که نوشته‌ام و آن را برای معرفی به مخاطبان پویش «کتابخوانی ملی» انتخاب کرده‌ام. این کتاب مجموع خاطرات و داشته‌های من زا در طول  ۶۴ سال فعالیت در مطبوعات دربردارد.

این روزنامه‌نگار بیان کرد: در دهه‌های ۳۰، ۴۰ و ۵۰ در عرصه روزنامه‌نگاری فعالیت مستمر داشته‌ام و در روزنامه‌های مختلف کشور مشغول فعالیت بودم و فعالیت‌های گسترده‌ای در رسانه‌های مکتوب داشتم و پاورقی‌های فراوانی نیز نوشته‌ام.

بلوری یادآور شد: بهترین و هیجان‌انگیزترین دوره‌های فعالیت من در مطبوعات مربوط به زمانی می‌شود که خبرنگار حوزه حوادث بودم، فعالیت در این دوران برای من بسیار آموزنده بود.

این نویسنده اضافه کرد: بیش از  ۸۰ درصد مطالب مندرج در روزنامه‌ها در گذشته تولیدی بود و مطالب و رویدادهای جدید را شامل می‌شد. بر همین اساس افراد برای مطلع شدن از اخبار روز، نسبت به تهیه مطبوعات اشتیاق و استقبال داشتند و این مهم موجب افزایش تیراژ روزنامه‌ها می‌شد، به عنوان مثال در دهه ۴۰، تیراژ روزنامه کیهان و اطلاعات هر یک برابر ۳۰۰ هزار نسخه بود، این درحالی است که جمعیت کشور در آن زمان حدود ۳۰ میلیون نفر بود و در عین حال تعداد افراد با سواد نیز اندک بود اما با این وجود استقبال مردم برای مطالعه اخبار و رویدادها در روزنامه‌ها قابل توجه بود. این در حالی است که متاسفانه امروزه تیراژ روزنامه‌ها از چهار یا پنج هزار نسخه فراتر نمی‌رود.

او اظهار کرد: به خاطر می‌آورم در دهه‌های گذشته زمانی که با حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس در رفت‌وآمد بودم، افراد بسیاری را می‌دیدم که در اتوبوس و تا رسیدن به مقصد روزنامه مطالعه می‌کردند و روزنامه و روزنامه‌خوانی در آن زمان رونق خوبی داشت.

بلوری در ادامه به اهداف خود از انتشار خاطرات سه دهه روزنامه‌نگاری اشاره کرد و گفت: هدف من از انتشار خاطرات روزنامه‌نگاری این است تا افرادی که با علاقه وارد عرصه روزنامه‌نگاری می‌شوند و به طور کلی روزنامه‌نگاران، بدانند که روزنامه‌نگاری اصولا چه نوع فعالیتی است.

این روزنامه‌نگار اظهار کرد: به اعتقاد من روزنامه‌نگاری محدود به تعاریف خاصی که در دانشگاه‌ها به صورت کلاسیک آموزش داده می‌شود، نیست و روزنامه‌نگاران با مطالعه این کتاب آگاه می‌شوند که برای پیشبرد فعالیت در این عرصه چه شیوه‌ای را باید دنبال کنند.

بلوری در پایان خاطرنشان کرد: در عرصه سیاسی در جامعه ما مطالبی وجود دارد که تا کنون مطرح نشده اما در این کتاب مطالب تازه‌ای نوشته شده است و افراد بسیاری از آن استقبال کرده‌اند و با بازخوردهای متفاوتی از افراد مختلف اعم از دانشجویان، روزنامه‌نگاران و… روبه‌رو بوده‌ام و همگی روی بیان نو از حوادث و اتفاق‌ها که برای نخسین بار در این کتاب مکتوب شده است، اشتراک نظر داشتند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است