مواجهه افراد مختلف با ماه محرم و عزاداری/ روضه‌هایی که زندگی می‌کنیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۹
معرفی مجموعه کتاب؛

مواجهه افراد مختلف با ماه محرم و عزاداری/ روضه‌هایی که زندگی می‌کنیم

نشر اطراف در مجموعه «کآشوب» هرسال در آستانه محرم یک کتاب شامل روایت افراد مختلف با واقعه عاشورا و عزاداری ارایه می‌کند که در این گزارش به معرفی این مجموعه پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، به بهانه آغاز ماه محرم و ایام عزاداری برای امام حسین (ع) به معرفی مجموعه «کآشوب» با چهار عنوان کتاب «کآشوب»، «رست‌خیز»، «زانِ تشنگان» و «رهیده» می‌پردازیم؛ مجموعه‌ای که همت نشر اطراف هر سال در آستانه ماه محرم منتشر می‌کند و در آن نگاهی به تجربیات فردی متعدد و فرهنگ‌های مختلف عزاداری در مناطق ایران می‌پردازد.

«کآشوب» اولین کتاب نشر اطراف در این مجموعه است که در آن ۲۳ نویسنده با دبیری نفیسه مرشدزاده برداشت و برخورد خود را با مجلس روضه روایت کرده‌اند و این نویسندگان سعی دارند تصویری از مجلس روضه و اتفاقی ارایه کنند که اکنون رخ می‌دهد اما نشات گرفته از واقعه عاشورا در سال ۶۱ است.

نویسندگان این مجموعه عبارتند از حامد آقاجانی، اعظم ایرانشاهی، سیداحمد بطحایی، زهره ترابی، معصومه توکلی، علی جعفرآبادی، مریم‌السادات حسینی‌سیرت، احسان حسینی‌نسب، احسان رضایی، آرش سالاری، محبوبه سربی، هادی سهل‌آبادی، مهدی شادمانی، علی غبیشاوی، سیدحمیدرضا قادری، مرتضی کاردر، یاسـر مالی، محمدحسین محمدی، حمید محمدی‌محمدی، نفیسـه مرشدزاده، محسن‌حسام مظاهری، سیداکبر موسوی، نرگس ولی‌بیگی.

در قسمتی از مقدمه کتاب آمده است: «این نویسندگان که شغل‌ و گرایش‌های مختلف دارند، قرار بوده با لحن توصیفی، نسبت شخصی و زیسته‌ خودشان با مجالس گذشته و امروز را گزارش کنند که البته همه دل از دست داده‌اند و این‌جا و آن‌جا، شیفتگی از متن‌ها بیرون زده است.

در کآشوب بنا بود به گستره و تنوع زاویه‌ دید نویسندگان متفاوت به یک اتفاق واحد دست یابیم. هر نویسنده‌ای از وجهی به این اتفاق گرم نگاه کند. ولی برخلاف انتظار لذت کآشوب از تکثر نیست؛ لذت وحدت است. از آمیختگی طعم و لحن متفاوت روایت‌ها اثری تازه پدید آمده که هویت خودش را دارد و بی‌شباهت به هرکدام از تجربه‌های شخصی و زیسته‌ای است که آن را ساخته‌اند.

کآشوب ذره‌ای از یک جریان مداوم است. هر اثری که در حوزه‌ عاشورا و محرم تولید می‌شود به محض تولد یکی از هزارانی می‌شود که پیش‌تر در هر دوره‌ای به ساحت این واقعه‌ تمام‌نشدنی پیشکش شده‌است.»

کتاب «کآشوب» در نوبت چاپ یازدهم در ۲۴۸ صفحه و قیمت ۳۹۰۰۰ تومان روانه بازار شده است.

«رست‌خیز» عنوان کتاب دوم از این مجموعه است که در آن ۲۴ نویسنده درباره تجربیات مختلف خود از عزاداری نوشته‌اند.

در این کتاب مطالبی از زینب ابراهیم‌زاده، معین ابطحی، سیداحمد برقعی، رویا پورآذر، حبیبه جعفریان، علی حسن‌آبادی، سمیه‌سادات حسینی، محمدسرور رجایی، محمدعلی رکنی، علی رمضان، علی زند، علی سیف‌الهی، زهرا شاهی، مهدی شریفی، امین شیرپور، غلامرضا طریقی، احسان عبدی‌پور، فاطمه علوی‌یگانه، زهرا کاردانی، محمدرضا کریمی‌راد، یاسین کیانی، محمدحسین محمودزاده، شهید بهروز مرادی، سید امید موذنی آورده شده است.

در معرفی ناشر از این کتاب می‌خوانیم: «خواندن روایت‌های متعدد عزاداری حسینی فقط ما را با تنوع و گستردگی صداهای دیگر و سبک‌های مختلف و منحصربه‌فرد سوگواری دینی آشنا نمی‌کند. تجربه‌ غم‌های شخصی و خصوصی دیگرانی که هر یک به شکلی منحصربه‌فرد با رخداد عظیم روز دهم گره خورده‌اند، معانی جدیدی برای بسیاری از مفاهیم انسانی خلق می‌کند. تاثیر این تکثر معنای زیسته، کم از خیمه‌های کوچک و بزرگ عزاداری که لابه‌لای صفحات این کتاب برپا شده‌اند، نیست. انسان امروز بیش از هر چیز نیازمند معناست تا نابسامانی‌های زندگی‌اش را به مدد روایت مهار کند.

رست‌خیز کتاب جستجوگرانی است که تشنگی و نیزه و خون، عطش‌شان را به فهم ابعاد این عشق بی‌مثال فرو نمی‌نشاند و کنار سنت‌های گرم و رایج محرم، و آن سوی معجزات و شفا‌ها و اشک‌ها و گره‌گشایی‌ها به دنبال روایت ماجرای عبور از رنجی هستند که سرچشمه‌ جوشان زندگی است؛ ماجرای گذر مردمان بزرگ از تنگنای مصیبت.

این کتاب شرحِ زنده شدن ذره‌ای از درون انسان در فراخوان هر ساله‌ محرم است. داستان شنونده‌هایی که از مجلس روضه، خرده‌ای اندیشه، اندکی شهود یا تغییری کوچک غنیمت برده‌اند. در این اثر بیست و چهار نفر از تجربه‌هایی نوشته‌اند که در دل سنت عزاداری این روزها و در همین کوچه‌ها و تکیه‌ها شکل گرفته و دریافت و برداشت تازه‌ای‌‌ با خودش آورده است. رست‌خیز  روایت محشر هرساله است که هنوز هم رستگاری‌های کوچک و بزرگ می‌آفریند و ما را نو می‌کند.»

کتاب «رستخیز» در نوبت چاپ سوم در ۲۱۲ صفحه و با قیمت ۳۶۰۰۰ تومان به چاپ رسیده است.

سومین کتاب این مجموعه «زانِ تشنگان» است که در آن ۲۴ نویسنده درباره آستانه‌ای نوشته‌اند که به وسیله آن به شور محرم پیوند خورده‌اند و این دلبستگی در وجود آن‌ها شکل گرفته است.

این ۲۴ نویسنده عبارتند از مصطفی اصانلوی، سلمان باهنر، مونا تاروردی، مهدی ترابی، زینب توقع همدانی، دریا چوبین، احمد داوری، روح‌الله رجایی، محمد‌علی سلطان‌مرادی، مهدی شادمانی، حامد شکیبانیا، مرجان صادقی، رضا صیادی، محمدصمدی، محمد طاهری‌زاده، فاطمه طهرانی، محمدعلی فارسی، محمد‌حسین فروغی، مریم گریوانی، مینو لعل روشن، سید احمد مدقق، محمد ملاعباسی، احسان ناظم بکایی، فاطمه نقوی.

ناشر درباره سوم شخصی که افراد را با محرم و عاشورا گره می‌زند، نوشته است: «در خاطرات خیلی از ما یک سوم‌شخصِ پنهان هست که بخش زیادی از نسبت امروزمان با محرم و عاشورا را مدیون اوییم. سوم‌شخص‌های پنهان گاهی مادربزرگ و پدر و پدربزرگ‌اند، گاهی استاد و غریبه‌ای رهگذر. معمولا شخصیتِ پیچیده، فن بیان قوی یا توانایی منحصربه‌فردی ندارند، فقط ارادتی واقعی دارند و مهارت و شگردشان همین صداقت‌شان است.

تنها ویژگی خارق‌العاده‌ آن‌ها این است که سوم‌شخصِ عاشق‌اند. شاید در هیاهوی روزمرگی میزان دلبستگی و حرارتی که به ما منتقل کرده‌اند و عمق تاثیرشان در زندگی‌مان را فراموش کرده باشیم ولی وقت نوشتن متنی درباره‌ ارتباط خودمان با روضه و عزا خاطرات این اثرگذارانِ بی‌ادعا برمی‌گردد و علاقه و نشانه‌هایی که در ما جا گذاشته‌اند، متن را پر می‌کند. شاید به خاطر همین است که بیشتر روایت‌های کتابی که در دست دارید ماجرای سرایت دلبستگی است و قصه‌ دست‌به‌دست‌شدن سرسپردگی.»

«زان تشنگان» در نوبت چاپ سوم ۲۴۰ صفحه و ۳۶۰۰۰ تومان قیمت دارد.

و اما در آخر جدیدترین اثر نشر اطراف در مجموعه «کآشوب» کتاب «رهیده» است که به تازگی با ۱۸ روایت روانه بازار شده است.

روایت‌هایی از طاهره ابوفاضلی، آسیه اتفاق، عاطفه اسلام‌زاده،  وحیدبازارگان، فاطمه باقری، معصومه توکلی، سید روح‌الله حسینی، جواد رسولی، محمدصادق رمضانی‌زاده، امیرعلی صبور، عباس طهرانی، قاسم فتحی، محبوبه کلایی، جواد ماهر، علیرضا محبی ماجده محمدی، هادی مقدم‌دوست و سمیرا هاشمی را در این کتاب می‌خوانیم.

در بخشی از مقدمه «رهیده» آمده است: «شاید هیچ‌وقت نشود فهمید عاشقانه‌های گرم حسینی، روضه‌خوانی‌های سوزناک و ابراز ارادت‌‌های شاعرانه و آتشین، پیش حضرتش پذیرفته‌ترند یا روایت دست‌های لرزان جوانی که اعتراف می‌کنند همه‌ زندگی تلاش کرده‌اند با محرم و کربلا ارتباط بگیرند ولی هنوز در سفرند، هنوز گوشه‌ خودشان را در این واقعه نیافته‌اند. کسی چه می‌داند کدام‌شان به لمس روح کربلا نزدیک‌ترند.

برای ما که روایت‌‌های کتاب را جمع می‌کنیم، اتفاق غافلگیرکننده همیشه آن‌جا است که به نیت‌ زلال و کوشش بی‌منت این جست‌وجوگران مردد و گوشه‌نشینان عزاداری‌ بر می‌خوریم. حتی اگر نوشتن خیلی برایشان سخت باشد، دل‌شان می‌خواهد در کاری مربوط به حسین علیه‌السلام سهیم باشند و به بهترین شکل نقلِ تنهایی‌شان در محرم را بنویسند. در پیشکش آوردن شرحِ شک‌ها و فاصله‌ها، در اعتراف‌ به دور بودن و در ثبت برداشت‌‌‌ها و تجربه‌های نامطمئن و سرگردان‌شان همان‌قدر مصمم و مخلص‌اند که پدران‌شان در هدیه کردن برنج و زعفران و کتیبه و پرچم به هیئت.»

«رهیده» در نوبت چاپ اول در ۲۲۴ صفحه با قیمت ۴۰۰۰۰ تومان به همت نشر اطراف روانه بازار کتاب شده است.

ندا زنگینه

عکس از مهدی نظری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است