صندوق اعتباری هنر بدهی به هیچ مجموعه‌ای ندارد/ توصیه وزیر ارشاد به مدیران آینده | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۳
در مجمع عمومی سالانه صندوق اعتباری هنر مطرح شد؛

صندوق اعتباری هنر بدهی به هیچ مجموعه‌ای ندارد/ توصیه وزیر ارشاد به مدیران آینده

مجمع عمومی سالانه صندوق اعتباری هنر باحضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و جمعی از مدیران دیگر برگزار شد.

به گزارش صبا، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجمع عمومی سالانه صندوق اعتباری هنر (سال ۱۳۹۹) با بیان اینکه این صندوق در چهار سال گذشته توانست نقطه تماس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باشد گفت: از طریق مدیریت با انضباط مالی توسعه‌گرا و تعامل‌گرا شاهد رشد قابل توجهی در حوزه‌های خدمات، مدیریت، تعامل و ارتباط با اعضا و ارتقای جایگاه آن هستیم.

صالحی با تجلیل از زحمات و خدمات مدیرعامل و کارکنان صندوق اعتباری هنر ادامه داد: این صندوق بخش مهمی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می آید و نقطه تماس با زندگی روزمره هنرمندان است.

او تاکید کرد: با توجه به شرایط حاکم در چهار سال گذشته از جمله بلایای آسمانی، زلزله، کرونا، تحریم و …، صندوق توانست نقطه تماس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باشد و در این مدت در چهار محور روند رو به تکامل و قابل قبول و قابل توجهی را طی کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اولین محور حوزه خدمات است؛ یکی از حلقه‌های قابل توجه صندوق در این بخش خدمات آن است، در همه حوزه‌ها چه به صورت تاسیسی و چه به صورت تکمیلی روند رو به جلو و قابل توجهی داشت از آن جمله می‌توان به حوزه‌های بیمه، خدمات بلاعوض، تسهیلات بلاعوض، کارآفرینی، اقتصاد فرهنگ و هنر و … اشاره کرد. خروجی این اقدامات هم در قالب هنرکارت نمایان شد. خدمات صندوق اعتباری هنر در قالب هنرکارت در قالب و ساختار روشنی دنبال می‌شود. در این دوره توسعه کمی و کیفی شکل گرفت و پایه‌ای برای خدمات بعدی شد.

او تصریح کرد: سازمان و مدیریت کار، محور دوم مسیر صندوق اعتباری هنر در این بازه زمانی است؛ در این بخش در جنبه‌های مختلف قوام خود را پیدا کرده‌اند و از آن جمله می‌توان به انضباط مالی و جمع کردن بدهی‌ها و افزودن به اعتبار صندوق اشاره کرد.

او تعامل و ارتباط را محور بعدی برشمرد و عنوان کرد: مجموعه‌هایی مانند صندوق اعتباری هنر هر چند دو محور اول را رعایت کنند ولی محور سوم که تعامل و ارتباط است را رعایت نکنند، ضعیف می‌شوند و به مرور به گل می‌نشینند. تعامل و ارتباط در صندوق اعتباری هنر به شیوه‌های مختلف از جمله ارتباط چهره به چهره با هنرمندان، سفرهای حمایتی و با سعه صدر و سنگ صبور بودن مدیران این مجموعه شکل گرفت.

چهارمین محور را ارتقای منزلت صندوق است

صالحی چهارمین محور را ارتقای منزلت صندوق برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از شعارهایی که بر آن تاکید داشتیم این بود که هر مجموعه‌ای باید مرجعیت خود را ارتقا بدهد. این مرجعیت در صندوق اعتباری هنر ارتقا یافته و در نزد هنرمندان شناخته شده و محترم است. همچنین نزد دستگاه‌های اجرایی و مجموعه نظام حکمرانی هم مرجعیت پیدا کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: این چهار محور از طریق کاردانی مجموعه مدیریتی این صندوق و همچنین کارکنان آن به دست آمده است و در کنار آن حضور خانه‌های صنفی هم به کمک آن آمد

صالحی در پایان اظهار کرد: توصیه‌هایی وجود دارد که می‌توان به عنوان تجربه به مدیران آینده این صندوق منتقل کرد به عنوان مثال وقتی هنرکارت در حال شکل گیری بود تاکید داشتیم که به شکل و قالب یک کار نمایشی نباشد بنابراین هنرکارت را باید در فضای توسعه خدمات تقویت کرد زیرا توسعه خدمات آن امری مهم است به گونه‌ای که هنرمند حس کند از سوی جامعه حکمران مورد توجه است، همچنین توجه به تعامل با صنوف از اهمیت زیادی برخوردار است و این امر یک تجربه ماندگاری است که مدیران آینده می‌توانند از آن بهره ببرند. توجه به ایده‌های توسعه‌ای سرمایه‌گذارانه که قابلت اجرایی هم دارد، مورد توجه مدیران آینده قرار بگیرد.

در بخش دیگری از این نشست سیدحسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ضمن ارایه گزارشی از مجموعه فعالیت‌ها و اقدامات دوره چهار ساله این صندوق، گفت: صندوق اعتباری هنر در این بازه زمانی وظایف جدیدی را برای خود تعریف کرد و بازسازی همیتی و ماموریتی پیدا کرد و از حالت اداری خارج شد و بازخوردهایی که از جامعه هنری دریافت می‌کند نشان این مدعا است.

او با تاکید بر اینکه کارها و اقدامات کوچک هم دیده می‌شود، ادامه داد: صندوق اعتباری هنر باهدف حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر تاسیس شد. رویکرد حمایتی صندوق در پنج بخش بیمه تامین اجتماعی، بیمه درمان تکمیلی، طرح تکریم، کمک مستمری و تسهیلات (قرض الحسنه، بلا عوض و کارآفرینی) متمرکز شده است. خوشبختانه با توسعه کمی و کیفی خدمات، شاهد رشد چشمگیر در تمام این حوزه‌ها هستیم به طوری که طی دوره چهار ساله تعداد اعضای صندوق از ۴۴ هزار ۵۰۰ نفر به بیش از ۸۲ هزار نفر رسید.

سیدزاده با اشاره به اهمیت ارایه خدمات بیمه‌ای به جامعه فرهنگ و هنر عنوان کرد: گسترش خدمات بیمه‌ای یکی از مهم‌ترین اهداف صندوق اعتباری هنر طی این مدت بود. خوشبختانه در این حوزه دستاوردهای خوبی به‌دست آوردیم؛ تعداد اعضای معرفی شده به سازمان تامین اجتماعی در انتهای سال ۹۵، ۱۸ هزار نفر بود که این تعداد با رشد ۱۳۶درصدی به ۴۲ هزار و ۷۰۰ هزار نفر در انتهای سال ۹۹ رسید. همچنین تعداد اعضای تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی از ۱۳ هزار و ۶۱۱ نفر در سال ۹۵ به بیش از ۳۰ هزار نفر در سال ۹۹ رسیده است.

در سال ۹۹ تعداد ۱۰۸۴ نفر از هنرمندان از تسهیلات بلا عوض بهره‌مند شدند

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ادامه داد: در حوزه تسهیلات قرض الحسنه ضروری طی دوره چهار ساله با رشد ۴۷۰ درصدی و در بخش تسهیلات بلاعوض رشد بیش از ۱۰۰۰ درصد روبه‌رو هستیم. در سال ۹۹ تعداد ۱۰۸۴ نفر از هنرمندان از تسهیلات بلا عوض بهره‌مند شدند که این تعداد در سال ۹۵، ۱۱۰ نفر بود.

او پروژه هنرکارت را یکی از مهمترین دستاوردهای صندوق برشمرد و اظهار کرد: هنرکارت یک کار هویتی برای اعضای صندوق اعتباری هنر است. طی سفرهای حمایتی یکی از موضوعاتی که در دیدار با هنرمندان مطرح می‌شد مطالبه کارتی شناسایی معتبر بود که نشان از فعالیت حرفه‌ای افراد دارد، بود. در این مدت هنرکارت به ثمر نشست که به لحاظ جامعه آماری تحت پوشش و قابلیت‌های آن (کارت شناسایی و بانکی) دستاورد بزرگی است.

سیدزاده با اشاره به شبکه همرسانان صندوق مطرح کرد: ما به ۲۲ استان سفر کردیم سعی کردیم این سفرها جنبه اداری نداشته باشد و در فضای صمیمانه مطالبات اصحاب فرهنگ و هنر استان‌ها را پیگیری کنیم. طی این سفرها تقریبا ۳۰۰ همرسان در قالب شبکه همرسانان در استان‌ها شکل گرفت که مشکلات و مسائل هنرمندان هر استان از طریق اطلاع رسانی همرسان‌ها پیگیری می‌شود. همرسانان در سفرهای حمایتی کمک بسیاری در شناسایی وخدمت رسانی به هنرمندان مستعد و کم‌تر شناخته شده در استان‌ها داشتند.

او خاطرنشان کرد: وظایف کلانی هم در صندوق داشتیم که آن را دنبال کردیم؛ از آن جمله می‌توان به عمومی سازی، دسترسی فرهنگی، رونق اقتصاد فرهنگ و هنر و … اشاره کرد که تجربه‌های خوبی در این بخش به دست آوردیم.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در پایان تاکید کرد: در حال حاضر صندوق اعتباری هنر هیچ بدهی به هیچ مجموعه و نهاد مالی ندارد و همه را تسویه کرده است و پاسداری از اعتمادی که در جامعه هنری برای صندوق به وجود آمده بسیار مهم و ارزشمند است.

در بخشی از این نشست حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی و سمعی و بصری گفت: در دوره حضور سیدزاده در صندوق اعتباری هنر پیشرفت را به خوبی احساس کردیم و من به عنوان عضوی از اعضای هیات امنای آن بر خود می‌بالیدم.

هر چقدر دولت الکترونیک را مستقر کنیم انضباط مالی هم حاکم می‌شود

او با اشاره به حضور صنوف در این صندوق ادامه داد: در ابتدا برای این حضور مقاومت‌هایی در همه حوزه‌ها وجود دارد ولی تجربه حضور صنوف در صندوق اعتباری هنر موفق بود و باید از آن پاسداری کنیم زیرا این حضور به هم افزایی و درک متقابل منجر شد.

انتظامی افزود: صندوق اعتباری هنر در ۲ وجه کاری جدیدی را آغاز کرد و آن ۲ شامل انضباط مالی و کرامت انسانی بود که به آن نگاه جدی داشت و این امر در سایه دولت الکترونیک به وجود آمد زیرا هر چقدر دولت الکترونیک را مستقر کنیم انضباط مالی هم حاکم می‌شود.

رییس سازمان سینمایی ادامه داد: توجه به شهرستان‌ها اقدام دیگر صندوق اعتباری هنر در این مدت بود و تمرکز بر ارایه خدمات در قالب هنر کارت به هنرمندان از سوی تمامی بخش های وزارتخانه یکی از این اقدامات است که مورد تاکید صالحی هم است و این کار قدرت صندوق هنر را به عنوان یک نهاد مرجع اجتماعی و فرهنگی افزایش می‌دهد و امیدواریم این اقدام تداوم یابد.

در بخش دیگری از این نشست محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: از حسن خلق و درک درست سیدزاده از شرایط موجود تشکر می‌کنم، او در مدت حضور خود کارهای مفیدی در حوزه‌های مختلف از جمله کتاب کرد.

او ادامه داد: لازم است بخش‌های تخصصی‌تری در حوزه صندوق اعتباری هنر ایجاد شود و این صندوق می‌تواند در زمینه ارتقای امور رفاهی خود از ظرفیت‌های معاونت‌های دیگر که امکان استفاده از این ظرفیت‌ها را ندارند نیز بهره ببرد.

در بخش دیگری از این نشست منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما خاطرنشان کرد: یاد بگیریم که حق‌گذار باشیم. در مدت چهار سال گذشته ارتباط صندوق اعتباری هنر به جامعه فرهنگی و هنری کشور از یک قاعده متفاوتی برخوردار شد و این امر موجب شد که همه برای همگرایی تلاش کنند و این موضوع دستاورد مهمی است که باید به آن توجه داشت.

او از خدمات سیدحسین سیدزاده تشکر کرد و ادامه داد: همراهی‌های سید عباس صالحی هم در این مدت بسیار راهگشا بود و او را در زمره اصحاب فرهنگ کشور می‌دانیم و خدا قوت می‌گویم.

در ادامه حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی گفت: در هیچ دوره‌ای تجربه خدمت رسانی به اصحاب فرهنگ و هنر را نداشته‌ایم و این دوره یک دوره شکوفایی و نورانی بود و آشنایی مجموعه فرهنگ و هنر کشور با صندوق اعتباری هنر و خدمات قابل ارایه آن یکی از این اتفاقات بود.

او افزود: در صندوق اعتباری هنر حس می‌کردیم در یک اتاق شیشه‌ای فعالیت می‌کنیم و همه اقدامات شفاف و روشن بود و در حال حاضر فضای آرامی بر عرصه فرهنگ و هنر کشور حاکم است و اعتماد در این حوزه به دست آمده است.

در ادامه این نشست شهرام گیل آیادی مدیرعامل خانه تئاتر گفت: مدیران و معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مدت یک مدل را به ثبت رساندند و ادامه حرکت صندوق اعتباری هنر با این مدل به پایایی و پویایی آن کمک می‌کند و لازم است این مدل در اسناد بازشناسی شود و در صورت‌جلسات هم ذکر شود.

او در پایان خاطرنشان کرد: همه می‌دانیم که شرایط حاکم چقدر سخت بود ولی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با نگاه مردم‌گرا بودن و نخبگی توانستند این مسیر را پیش ببرند و بهره گیری از انرژی‌های خارج دولت و دریافت وام‌های خارج از منابع صندوق اعتباری هنر یکی از این موارد است. تاریخ از سید حسین سیدزاده هم به نیکی یاد خواهد کرد و از زحمات ایشان سپاسگزارم.

در ابتدای این نشست حسابرس صندوق اعتباری هنر گزارشی از عملکرد مالی و مالیاتی این صندوق در سال ۱۳۹۹ ارایه کرد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    106/687/994/000
  • بی‌بدن
    24/696/617/000
  • سال گربه
    14/906/783/500
  • آپاراتچی
    4/116/967/500
  • پرویز خان
    3/218/197/000
  • نوروز
    2/940/108/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/833/522/500
  • آسمان غرب
    2/405/678/000