«طوسی» داستان یک بازیگر فراموش‌شده است/ کرونا شکل سینما را مستقل‌تر کرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۳
فتاح مینوبخش در گفتگو با صبا:

«طوسی» داستان یک بازیگر فراموش‌شده است/ کرونا شکل سینما را مستقل‌تر کرد

کارگردان فیلم کوتاه «طوسی» از پخش جشنواره‌ای این فیلم که درباره یک بازیگر فراموش شده سینمای دهه هفتاد است، خبر داد.

فتاح مینوبخش کارگردان فیلم کوتاه «طوسی» که درحال حاضر مراحل پخش جشنواره‌ای خود را می‌گذراند در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا با بیان اینکه «طوسی» داستان یک بازیگر فراموش شده در دهه هفتاد است، گفت: این بازیگر همانند بسیاری از هنرمندان است که در گذشته مشغول به فعالیت در عرصه هنر بودند ولی با بی‌مهری همکاران خود مواجه شدند. ما هنرمندان بسیاری داریم که در گذشته در نقش‌های متفاوتی ایفای نقش کرده و مردم به واسطه همان نقش‌ها، آن‌ها را می‌شناسند اما امروز متاسفانه یا نقشی به آن‌ها نمی‌دهند یا حضور آن‌ها در یک یا ۲ سکانس خلاصه می‌شود. این مساله باعث شده است تا هنرمندان پیشکسوت گذشته خانه‌نشین شوند و کم کم از یاد مردم بروند.

او ادامه داد: این مساله باعث ناراحتی بازیگر قصه ماست و به همین دلیل تصمیم به خودکشی در یک روز خاص می‌گیرد تا به صدر اخبار بازگردد اما با اتفاقاتی که در کشور رخ می‌دهد این خودکشی هر روز عقب‌تر می‌افتد. او به دنبال یک تاریخ خاص برای خودکشی است که نمی‌تواند آن را پیدا کند و از این مساله که در بی خبری و فراموشی بمیرد و کسی متوجه نشود، بسیار می‌ترسد.

این کارگردان تاکید کرد: فکر می‌کنم در دنیایی که مرگ بسیار به ما نزدیک شده است و به نوعی شهر بوی مرگ می‌دهد باید بیشتر به اطرافیان‌مان توجه کنیم. عده‌ بسیاری در عرصه سینما و تئاتر بودند که به نوعی فراموش شدند و این اتفاق اصلا خوشایند نیست. امیدوارم مردم و همه اهالی سینما، به خصوص افرادی که در یک فیلم تصمیم گیرنده هستند، «طوسی» را ببینند و پس از آن درباره حضور بیشتر اهالی فراموش شده هنر اقدام کنند.

ورود به عرصه سینما راحت‌تر شده است

کارگردان فیلم کوتاه «۱۱:۴۰» در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره ورود جوانان به عرصه فیلمسازی در شرایط کنونی کشور عنوان کرد: در حال حاضر ورود جوانان به عرصه سینما به دلیل وجود تکنولوژی دیجیتال، بسیار راحت‌تر شده است و فرد می‌تواند به راحتی با موبایل یا یک دوربین مشغول به ساخت فیلم شود. درحال حاضر همه افراد نیز کار با فضای مجازی را بلدند و به راحتی این اتفاق رخ می‌دهد اما ۱۵ سال پیش این امکان وجود نداشت چراکه دوربین‌ها نگاتیو بودند و محدوده‌ای برای سینما وجود داشت که هر کسی امکان ورود به آن را نداشت.

مینوبخش ادامه داد: فکر می‌کنم امروزه ورود به عرصه فیلمسازی راحت‌تر ولی ماندگاری در آن بسیار سخت‌تر شده است چراکه حجم ورود بسیار بالاست و باید کار خوبی به مخاطب ارایه شود تا بمانی و پیشرفت کنی؛ این امر نه تنها مخصوص یک کارگردان بلکه به نویسنده، بازیگر، طراح صحنه، طراح لباس و… که در سینما فعالیت می‌کند نیز اشاره دارد.

دستیار کارگردان سریال «خوب، بد، جلف» با بیان اینکه پس از دوران کرونا شکل سینما عوض شد، عنوان کرد: در اینکه پس از کرونا شکل جهان تغییر پیدا کرد هیچ شکی نیست اما من وضعیت سینما را لمس کردم چراکه وسط گود بودم. اوایل کرونا به دلیل قرنطینه و ترس موجود همه جا بسته بود، پروژه‌ها ضرر بسیاری دادند و حتی در صورت اکران شدن نیز فروش خوبی نداشتند.

او در پایان درباره استقلال سینما در دوران کرونا تصریح کرد: فکر می‌کنم با گذشت زمان و همزیستی مردم با کرونا، شکل سینما مستقل‌تر شد. بسیاری از فیلمسازان مستقل با جرات وارد این عرصه شدند که شاید بتوانیم یکی از دلایل آن را گسترش پلتفرم‌ها بدانیم. جوانی که سال‌ها می‌بایست به دنبال یک تهیه‌کننده بدود که شاید بتواند فیلم خود را بسازد و پس از آن در صف اکران باشد که ببیند چه زمانی می‌تواند فیلم را روی پرده ببیند با وجود پلتفرم‌های نمایش خانگی دیگر این مشکلات را ندارد. این پلتفرم‌ها قوت و انگیزه بیشتری به فیلمسازان جوان داد و این اتفاق بسیار جذاب بود. فکر می‌کنم کرونا بدی‌های بسیاری داشت اما چیزهایی را به جهان اضافه کرد که یکی از آن‌ها سینمای مستقل در ایران بود.

«طوسی» به تهیه‌کنندگى رضا گوران، مشاور اثر پیمان قاسم خانى و نویسندگى و کارگردانى فتاح مینوبخش زندگی بازیگر فراموش شده‌ای را روایت خواهد کرد که اصغر کردبچه ایفاگر نقش آن است.

فیلمبردار: محمد بهزاد، صدابردار: مهراد ابوالقاسمی، مجرى طرح: پونه قاسمى، دستیار و برنامه ریز: نوید کریم پور، گریم: لوریمر کوک تپه، طراح صحنه و لباس: امین آل محمد، عکاس: مهدخت ملکی، مشاور رسانه‌ای: سیدمحمدصادق سیادت از دیگر عوامل این اثر هستند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است