متاسفم که «نی‌نی و دادا» متوقف شد/ خوشحالم فیلمنامه‌ام انیمیشن سینمایی می‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۱
مقداد اخوان در گفتگو با صبا:

متاسفم که «نی‌نی و دادا» متوقف شد/ خوشحالم فیلمنامه‌ام انیمیشن سینمایی می‌شود

مقداد اخوان درباره همکاری خود با رامبد جوان در ساخت مجموعه «نی‌نی و دادا» و تازه ترین فعالیت‌های خود توضیحاتی داد.

مقداد اخوان نویسنده و کارگردان انیمیشن کوتاه در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره نحوه ورود خود به عرصه انیمیشن و اولین فعالیت‌هایش در زمینه نویسندگی گفت: قبل از خدمت سربازی، نقاش بودم و تا پایان آن دوره نیز فکر می‌کردم که یک نقاش خواهم ماند اما یک اتفاق ساده مسیر زندگی هنری من را تغییر داد و آن هم آشنایی با حسین صفارزادگان بود، دوستی من با او باعث شد که به انیمیشن علاقه‌مند شده و وارد این فضا شوم.

او افزود: درباره نویسندگی هم باید بگویم که از کودکی ذاتی شاعرانه‌ داشته‌ام سپس با ورودم به عرصه انیمیشن متوجه شدم که همین ذات شاعرانه مشغول نوشتن و داستان‌سرایی است. ابتدا با نوشتن سریال انیمیشنی شروع کردم و سپس سراغ فیلمنامه‌های کوتاه جشنواره‌ای رفتم و در نهایت شروع به ساخت نوشته‌های خودم کردم. اولین انیمیشن کوتاهی که ساختم «خروج» نام داشت و پس از آن ساخت انیمیشن «یکی مثل من» در سال ۱۳۸۹ و حضور آن در جشنواره بین‎المللی پویانمایی تهران آغاز خوبی برای ساخت کارهای بعدی شد.

این نویسنده و کارگردان درباره ایده اولیه «مرد دودکشی» که اولین نمایش آن در جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در سال ۹۶ بوده است، توضیح داد: ایده اولیه این انیمیشن با دیدن یک تصویر کوتاه به ذهنم رسید؛ مردی شیک‌پوش لباس کار خود را می‌پوشد سپس به سرِ چوب می‌رود و تبدیل به مترسک ‌می‌شود. در نهایت با خود فکر کردم که اگر این ایده را طولانی کنم و در قالب یک کار خطی و ساده آن را به ۱۰ دقیقه برسانم می‌تواند مخاطب را به خود جذب کند یا خیر، که در نهایت موفق شدم.

او درباره داستان «مرد دودکشی» عنوان کرد: این انیمیشن درباره مرد دودکش پاک‌کنی است که در یک شهر صنعتی با کارخانه‌ها و آسمان‌خراش‌ها یک زندگی تکراری و معمولی دارد تا اینکه روزی در لوله‌های یک دودکش خوشه گندمی پیدا کرده و به یاد گذشته خود می‌افتد.

«مرد دودکشی»

کارگردان انیمیشن «زمین روباه» درباره کارهای این روزهایش با بیان اینکه مدتی است در حال پیش بردن پروژه شخصی خود است، تصریح کرد: تکینک این کار ۲ بعدی خواهد بود و این روز‌ها جدی‌تر به آن می‌پردازم ولی در حال حاضر دوست ندارم درباره اسم و داستان آن توضیحی بدهم فقط امیدوارم که بتوانم آن را به خوبی به سرانجام برسانم.

اخوان درباره تجربیات خود در زمینه نگارش فیلم بلند گفت: همیشه دوست داشتم در کارنامه هنری خود نگارش فیلم سینمایی نیز باشد و طی این سال‌ها چند فیلم سینمایی نوشته‌ام اما متاسفانه هنوز هیچ کدام از آن‌ها به مرحله تولید نرسیده‌اند، اما خوشحالم که در حال حاضر یکی از فیلمنامه‌های بلند انیمیشنی من بخش تولید را طی می‌کند و امیدوارم به زودی بتوانم آن را روی پرده تماشا کنم.

کارگردان انیمیشن «بادکنک» درباره شیوه کار خود در ساخت انیمیشن‌هایش، خاطرنشان کرد: من تمام مراحل کارهایم را به جز بخش موسیقی آن به تنهایی انجام می‌دهم و تکنیک دو بعدی چیزی‌ست که می‌توانم به خوبی آن را به سرانجام برسانم.

سریال «نی‌نی و دادا» متوقف شده است

این انیماتور درباره جریان همکاری خود با تیم برنامه تلویزیونی «خندوانه» در قالب ساخت میان‌ برنامه‌های آن گفت: در یک مصاحبه در جشنواره بین المللی پویانمایی تهران با محمود کریمی سازنده پلی‌بک‌های برنامه «خندوانه» آشنا شدم و از این طریق همکاری خود را با تیم «خندوانه» از فصل چهارم شروع کردم، این برنامه یکی از بهترین تجربه‌های کاری و دوستی من با تیم خندوانه بوده است، همین تجربه باعث همکاری من و رامبد جوان در ساخت سریال «نی‌نی و دادا» برای شبکه‌های اجتماعی شد که هر دو این کار را بسیار دوست داشتیم اما متاسفانه به دلایلی حدود یک سال است که تولید اپیزودهایمان متوقف شده است و امیدواریم به زودی بتوانیم ادامه ساخت آن را شروع کنیم.

کارگردان انیمیشن «هنرمند» درباره مجموعه «نی‌نی و دادا» توضیح داد: «نی‌نی و دادا» مجموعه‌ای برای کودکان و والدین است که به شکلی کودکانه آموزش‌هایی را با خود به همراه دارد. ما در این مجموعه، نی‌نی و دادا را جلوی دوربین و رامبد جوان را پشت دوربین داریم که با آن دو حرف می‌زند.

به گفته وی، ارتباط صدای رامبد جوان با نی‌نی و دادا روایت هر اپیزود را به شکل یک ارتباط دوستانه و صمیمی شکل می‌دهد.

اخوان همچنین گفت: در این مجموعه رامبد جوان تهیه کننده کار بود اما بخش کارگردانی و داستان‌پردازی را هر دو با هم پیش می‌بردیم و در نهایت ساخت اپیزودها توسط من و گویندگی راوی توسط رامبد جوان انجام می‌شد.

او درباره روند کار خود در آینده تصریح کرد: می‌دانم که هر کس بر اساس سن و شرایط می‌تواند با گذر زمان تغییر کند و نمی‌توان تصمیمی برای آینده گرفت، در حقیقت این که انسان بداند از زندگی چه می‌خواهد بسیار مشکل است تنها می‌تواند رگه‌هایی از نیاز را از قبل ببیند و آن‌ها را دنبال کند.

کارگردان انیمیشن «من همین‌جا راحتم» در پایان خاطرنشان کرد: دوست دارم همان حس خوبی را که زمان انجام کار نصیبم می‌شود در تمام لحظه‌های زندگی خود تجربه کنم و همیشه همان کیفیتی را در زندگی لمس کنم که زمان ساخت کارهایم تجربه می‌کنم.

دنا خواج‌زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است