تهران به روایت ۱۰۰ کارتونیست/ از ممیزی و سانسور خبری نبود | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۳
جمال رحمتی در گفتگو با صبا:

تهران به روایت ۱۰۰ کارتونیست/ از ممیزی و سانسور خبری نبود

گردآورنده کتاب «صد سال کاریکاتور در تهران» گفت، سعی داشته است تهران را از منظر کارتونیست‌ها و کاریکاتورهای صد سال اخیر این شهر بررسی کند.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، مجموعه کتب سده شامل کتاب‌های «صد سال نویسندگی در تهران»، «صد سال نقاشی در تهران»، «صد سال عکاسی مناظر در تهران» و «صد سال گرافیک در تهران» در این مدت به همت انتشارات علمی و فرهنگی چاپ شده‌اند که با نگاهی پژوهشی وضعیت فرهنگی و هنری صد سال گذشته تهران را بازنمایی می‌کنند. این‌بار نوبت به هنر گرافیک و بررسی شهر تهران از منظر کارتونیست‌ها رسیده است و کتاب «صد سال کاریکاتور در تهران» با گردآوری، تنظیم و نگارش جمال رحمتی که خود سابقه‌ای طولانی در زمینه هنر کاریکاتور دارد، به تازگی روانه بازار کتاب شده است.

جمال رحمتی کارتونیست و گردآورنده این کتاب در گفتگو با خبرنگار صبا درباره دلایل همکاری با این پروژه گفت: من پیش‌تر هم با مرکز امور ارتباطات و بین‌الملل شهرداری تهران در چند پروژه مشترک همکاری کرده بودم‌ و به واسطه همین همکاری‌ها و ارتباط و شناختی که از هنرمندان کارتونیست داشتم، این پروژه از طرف مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران به من واگذار شد.

او درباره ایده اولیه تالیف کتاب توضیح داد: ایده اولیه ما این بود که کتابی با محوریت شهر تهران تالیف کنیم و درواقع با اتکا به همین ایده مرکزی قصد داشتیم در ارتباط با موضوع شهر تهران به کارتونیست‌های ایرانی سفارش طرح بدهیم و نگاه آن‌ها در کاریکاتورهایشان را در کتاب منعکس کنیم. براساس همین ایده اولیه قرار شد تعدادی اثر نیز از کارشناسان قدیمی کاریکاتور که قبلا آثار آن‌ها در ارتباط با شهر تهران در نشریات مختلف چاپ شده است، جمع‌آوری و در کنار طرح‌های سفارشی ارایه کنیم.

این کارتونیست درباره تغییر مسیر ایده اولیه گردآوری کتاب بیان کرد: به همین موازات که ما مشغول جمع‌آوری آثار بودیم، کتاب‌های دیگری از مجموعه کتب «سده» انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد. وقتی کتاب «صد سال نقاشی در تهران» با گردآوری امیر سقراطی را دیدم با خود فکر کردم که این نوع ارایه موضوع و آثار برای کتاب بهتر است و از آن‌جا به این سمت حرکت کردیم که آثار کاریکاتور را که از صد سال گذشته تهران تا الان در مجلات مختلف چاپ شده‌اند، جمع‌آوری کنیم و به آن‌ها بپردازیم.

او ادامه داد: نام افرادی را که در دهه‌های مختلف و از زمان پیدایش کاریکاتور در ایران فعالیت داشتند در کتاب آورده‌ایم و در این امر سعی کردیم اسم کسی از قلم نیفتد. همچنین در بخش پایانی کتاب با عنوان «تهران از منظر کارتونیست‌ها» آثاری از صد کارتونیست ایرانی در ارتباط با تهران گردآوری کردیم و همراه با بیوگرافی آن‌ها در اختیار مخاطبان قرار دادیم.

این هنرمند درباره طرح روی جلد کتاب «صد سال کاریکاتور در تهران» تصریح کرد: اسامی افرادی که روی جلد کتاب کار شده، درواقع اسامی صد کارتونیستی است که با موضوع تهران کاریکاتور خلق کرده‌اند و در بخش پایانی به آن‌ها پرداخته شده است.

جمال رحمتی در پایان با اشاره به اینکه مطالب کتاب شامل ممیزی و سانسور نشد، در این‌باره خاطرنشان کرد: باوجود محتوای اعتراضی هنر کاریکاتور در این کتاب، هیچ ممیزی اعمال نشد و حتی یک کلمه از آن حذف یا به آن اضافه نشد. دلیل این امر این بود که من‌ سال‌ها در حوزه مطبوعات کشور کار کرده‌ام و می‌دانم که به چه مسایل و موضوعاتی نمی‌توان پرداخت.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است