هدف «هزارتوی داستان» آشنایی شنونده با داستان کوتاه است/ سفر به قرون‌ مختلف | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۶
بهناز بستان‌دوست به صبا گفت:

هدف «هزارتوی داستان» آشنایی شنونده با داستان کوتاه است/ سفر به قرون‌ مختلف

سردبیر و مجری برنامه رادیویی «هزارتوی داستان» درباره هدف تولید این برنامه که هفته‌ای یک بار روی آنتن شبکه رادیویی نمایش می‌رود، توضیح داد.

بهناز بستان دوست سردبیر و مجری برنامه «هزار توی داستان» به تهیه‌کنندگی ژاله محمد‌علی که آخر هفته‌ها روی آنتن شبکه رادیویی نمایش می‌رود، در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا گفت: شکل گیری این برنامه از آن‌جایی شروع شد که متوجه شدم آن‌قدری که باید افراد با داستان کوتاه آشنا نیستند و با وجود اینکه آثار فوق‌العاده‌ای در میان داستان‌های کوتاه جهان وجود دارد اما باز هم رمان حرف اول را به عنوان یک گونه از ادبیات داستانی می‌زند.

او ادامه داد: داستان کوتاه همیشه برای من جذابیت خاص خود را داشت و به همین دلیل تصمیم گرفتم پژوهشی درباره شکل ورود آن به ادبیات و از زمانی که به صورت آکادمیک تعریف شد، داشته باشم. بعضی افراد زمان دورتری را برای تاریخ داستان کوتاه در نظر می‌گیرند اما زمانی که داستان کوتاه شکل اسلوب پیدا کرد در اوایل قرن نوزدهم میلادی و توسط ادگار آلن‌پو بود.

بستان‌دوست بیان کرد: پس از تحقیقاتی که انجام دادم، طرح خود را برای برنامه «هزارتوی داستان» ارایه دادم که با آن موافقت شد.

سردبیر «هزارتوی داستان» درباره این برنامه توضیح داد: این برنامه هفته‌ای یک شب روی آنتن شبکه رادیویی نمایش می‌رود و در آن به یکی از داستان‌های کوتاه مشهور جهان و یا داستان کوتاه نویسنده‌ای مشهور می‌پردازیم؛ هم داستان آن نویسنده خوانده می‌شود و همچنین درباره نویسنده توضیحاتی به مخاطبان می‌دهیم، در ادامه نیز با کارشناس برنامه شروع به تحلیل داستان کوتاه انتخابی هفته می‌کنیم.

معیار انتخاب سال تولد نویسنده ها است

او افزود: معیار من برای انتخاب داستان‌ها، برای اینکه به یک استانداردی نیز در انتخاب برسم، سال تولد نویسنده‌ها بود. به این شکل که در بازه زمانی ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ چه نویسندگانی به دنیا آمدند و سپس از میان آن‌ها فردی که فعالیت بهتری در حوزه ادبیات کوتاه داستانی انجام داده است انتخاب می‌کنم.

مجری «هزارتوی داستان» درباره سختی‌های این برنامه عنوان کرد: اتفاقی که در این میان برای من ناراحت کننده است مواجهه با نویسندگان مهم و معروفی بود که در ایران تنها به رمان‌های او توجه شده و داستان‌های کوتاه او ترجمه نشده است. یکی دیگر از مشکلات مضمون و محتوای یک داستان کوتاه است که نمی‌توان آن‌ها را در رادیو روایت کرد و همچنین بعضی داستان‌های کوتاه نیز از نظر حجمی که داشتند در برنامه تحلیل و بررسی نشدند.

درحال حاضر من در اوایل قرن بیستم میلادی حضور دارم

او ادامه داد: همیشه تمام تلاش من این بوده است که تا جایی که امکان دارد آثار همه نویسندگان را در برنامه داشته باشیم. تا امروز ۶۰ قسمت از این برنامه روی آنتن شبکه رادیویی نمایش رفته است و درحال حاضر من در اوایل قرن بیستم میلادی حضور دارم.

بستان‌دوست بیان کرد: برای انتخاب یک داستان کوتاه از میان انبوه داستان‌های کوتاه یک نویسنده باعث می‌شد برای یک برنامه فقط ۱۰۰ داستان کوتاه بخوانم تا به گزینه خوبی برای برنامه برسم. گاهی هم بیوگرافی از نویسنده‌ای وجود نداشت و من مجبور بودم سایت‌ها و منابع خارجی و انگلیسی را زیر و رو کنم تا به زندگینامه‌ای برسم و سپس با ترجمه خودم آن را به برنامه برسانم. به صورت کلی تمامی تحقیقات و پژوهش‌هایی که برای انتخاب داستان‌ها و نویسنده‌ها صورت می‌گیرد بر عهده من است و رضا عمرانی گوینده بیوگرافی‌های نویسندگان هستند.

او درباره اینکه این برنامه قرار است تا چه زمانی ادامه پیدا کند، گفت: به طور دقیق تعداد قسمت‌های برنامه مشخص نیست اما امیدوارم با حمایت رادیو بتوانیم به همین شکل ادامه دهیم چراکه قرن ۲۰ و ۲۱ با تعداد بالای نویسندگانِ نامی‌ای که دارد می‌تواند برای مخاطبان خود جذاب باشد.

سردبیر «هزارتوی داستان» در پایان عنوان کرد: این برنامه یک سری مخاطب خاص دارد که حوزه کتاب و ادبیات را به صورت تخصصی دنبال می‌کنند و یک سری مخاطب که کمی عام‌تر هستند. نکته خوشحال کننده برای من این است که توانستیم تا اندازه‌ای توجه این دو گروه مخاطبان را جلب کنیم. برنامه دیگری که به عنوان مجری – گوینده در آن حضور دارم برنامه «نکته‌ای باریک‌تر ز مو» به تهیه‌کنندگی ژاله علی محمدی است که آن به مسایل اجتماعی جامعه می‌پردازد.

فاطمه شوقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است