«اسب باد» سفرِ خیالی جوانی از جنوب ایران است/ سراغ بازیگران چهره نرفتیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۲۵
بهروز نشان در گفتگو با صبا:

«اسب باد» سفرِ خیالی جوانی از جنوب ایران است/ سراغ بازیگران چهره نرفتیم

بهروز نشان توضیحاتی درباره پروژه بین‌المللی «اسب باد» و همچنین سرنوشت فیلم «جهان خیال خداست» ارایه داد.

بهروز نشان تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره جدیدترین فعالیت‌های خود گفت: سال‌ها پیش یک پروژه بین‌المللی را به همراه محمودرضا ثانی آغاز کردیم که در ادامه فعالیت‌هایی بود که در مستند «کیارستمی و عصای گمشده» انجام داده بودیم.

او ادامه داد: در یکی از این سوژه‌های‌مان به پاناما و ایتالیا سفر کردیم و بیش از پیش روی داستان آن کار کردیم تا اینکه در جشنواره «آکامپادوک» پاناما به عنوان داور انتخاب شدیم. در ادامه با برگزارکنندگان آن جشنواره همکاری هایی برای تولید فیلم مشترک داشتیم و آن‌ها هم نسبت به همکاری با این پروژه ابراز تمایل کردند.

نشان با اشاره به اینکه نام فیلم «اسبِ باد» و به کارگردانی وی و محمودرضا ثانی است درباره آخرین وضعیت آن توضیح داد: این فیلم در سه کشور ایتالیا، پاناما و ایران تصویربرداری می‌شود که ما تصویربرداری بخش ایتالیا و پاناما را به پایان رسانده‌ایم، همچنین مدتی‌ست پروانه ساخت در ایران را هم دریافت کرده‌ایم. درحال حاضر مراحل فیلمبرداری ایران را در آبادان سپری می‌کنیم که فکر می‌کنم ۱۵ الی ۲۰ روز به طول انجامد.

کارگردان فیلم «طلسم» درباره زبان این فیلم خاطرنشان کرد: بخشی از این فیلم در جزایر کارائیب و ونیز ایتالیا می‌گذرد که محصول مشترک ایموفیس و مدرسه فیلمسازی آکامپادوک زیر نظر موسسه ایندیکی‌ریب است و به چهار زبان فارسی، ایتالیایی، اسپانیایی و عربی فیلمبرداری شده است.

این تهیه‌کننده درباره داستان فیلم عنوان کرد: داستان «اسب باد» درباره سفر خیالی جوانی از جنوب ایران است که تصمیم می‌گیرد به جهانی در دوردست سفر کند. در این سفر اتفاقات زیادی برای او می‌افتد که ریشه در تاریخ گذشتگان ما دارد.

آیین و فرهنگ‌هایی که ریشه در تاریخ مشترک ما دارند

نشان درباره ایده فیلم و پرداختن به این موضوع اظهار کرد: در سفرهایی که به همراه محمودرضا ثانی می‌رفتیم، متوجه شدیم که آیین و فرهنگ‌هایی در کشورهای مختلف از جمله ایتالیا و پاناما وجود دارند که مشابه آن را در ایران هم می‌بینیم که ریشه در تاریخ مشترک ما دارند. البته این آداب و رسوم مثل نوع عزاداری‌، رقص‌های آیینی- سنتی‌مان و… در جنوب ایران بیشتر از نقاط دیگر کشور دیده می‌شود. پس ۹۰ درصد اتفاقات این فیلم براساس واقعیت یعنی اتفاقاتی‌ست که میان من و محمودرضا ثانی به عنوان فیلمساز در ایتالیا، پاناما و ایران گذشته است.

تهیه‌کننده «پسران دریا» فیلم را به دو بخش تقسیم کرد و گفت: ما در فیلم «اسبِ باد» تلاش کرده‌ایم به این آداب و رسوم و شباهت‌شان با یکدیگر بپردازیم یعنی بخشی از فیلم ریشه‌های تاریخی ما با دیگر ملت‌ها را نشان می‌دهد و بخش دیگر آن درباره تاثیر خوبی‌ست که سینما و فیلمسازی بر فیلمساز دارد.

او درباره علت نامگذاری فیلم «اسبِ باد» مطرح کرد: این مساله ۲ علت دارد؛ در بخشی از فیلم ما به خود اسب می‌پردازیم، علاوه بر آن اتفاقاتی در فیلم رخ می‌دهد که محور همه‌شان اسب است یعنی علاقه‌ای که من و محمود به اسب داشتیم بر ساخت فیلم تاثیرگذار بوده است و در آن دیده می‌شود. این فیلم به نوعی زندگی من و محمودرضا ثانی را به عنوان عاشقان سینما به تصویر می‌کشد.

این کارگردان درباره انتخاب بازیگران فیلم خاطرنشان کرد: به دلیل جنس فیلم ترجیح دادیم از نابازیگران یا بازیگرانی که تجربه کم‌تری دارند، استفاده کنیم، بازیگران باید در طول فیلمبرداری ری‌اکشن‌های طبیعی خود را به نمایش بگذارند تا طبیعی‌تر جلوه کند به همین دلیل فیلمنامه را لحظات آخر به دست آن‌ها می‌رساندیم.

فیلمسازان در وضعیت عجیبی به سر می‌برند

نشان در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره وضعیت فعلی سینمای ایران تاکید کرد: ورود موج پنجم ویروس کرونا در کشور باعث از دست دادن بسیاری از عزیزان‌مان در سینما همچون فرشته طائرپور شد که همیشه برای اکران سینماها زحمت می‌کشیدند. به نظر من بعد از این شرایط سختی را تجربه خواهیم کرد.

تهیه‌کننده «جهان خیال خدا» ادامه داد: امیدوارم که در تغییرات دولت جدید شاهد حضور مسئولانی باشیم که تجربه و تخصص کافی برای حضور در این عرصه را داشته باشند چراکه فیلمسازان در وضعیت عجیبی به سر می‌برند. واکسیناسیون هنرمندان با تاخیر انجام شد و وقتی که خیلی از عزیزان‌مان را از دست دادیم. هنوز هم شفاف‌سازی لازم درباره اینکه این واکسیناسیون به چه صورت درحال انجام است در دست نداریم.

او تاکید کرد: مساله دیگری که گریبان سینمای ایران را گرفته است، حجم بسیار فیلم‌هایی‌ست که در نوبت اکران بودند، هستند و خواهند بود و نمی‌دانیم در دوران پساکرونایی به چه وضعیتی خواهند رسید چراکه سینما، تئاتر و موسیقی عملا از سبد فرهنگی افراد حذف شده‌اند. البته می‌توان آینده خوبی را برای موسیقی درنظر داشت چراکه هیچ مابه‌ازایی ندارد اما وجود شبکه نمایش خانگی و سریال‌های آن برای سینما خطرآفرین و تهدیدساز است.

این کارگردان تصریح کرد: به نظر من سینما به یک بازنگری جدی احتیاج دارد و چه خوب می‌شود اگر متولیانی که به تازگی کارشان را آغاز کرده‌اند، فکر چاره‌ای برای شکل نمایش آثار سینمایی داشته باشند. آیا راه درستی را در نمایش آن‌ها سپری می‌کنیم؟ باتوجه به تغییراتی که در دنیا اتفاق می‌افتد، چه تغییراتی در ایران در انتظار ماست؟ قرار است تغییر در ماهیت فیلم‌ها، سینماهای کشور یا نوع اکران فیلم‌ها باشد؟ تکلیف سینمادارانی که در طول این مدت و بدون حمایت با تعطیلی روبه‌رو بوده‌اند، چیست؟ این‌ها پرسش‌هایی‌ست که باید پاسخ داده شوند.

«جهان خیال خداست» در راه جشنواره‌ها

نشان درباره وضعیت فیلم «جهان خیال خداست» به کارگردانی آیدا انصاری گفت: مراحل فنی این فیلم به پایان رسیده و پخش بین‌المللی آن آغاز شده است.

او در پایان خاطرنشان کرد: این فیلم با نگاه به این مساله که انسان از آغاز خلقت همواره به دنبال راهی برای فرار از جدایی و رسیدن به وصل بوده است، روایت زنانه‌ای از زندگی یک خانواده در روستای سلخ جزیره قشم را به تصویر می‌کشد که زندگی عاشقانه‌ای دارند و با مسائل گوناگونی روبه‌رو می‌شوند.

محمودرضا ثانی، اینتی الکساندر، بهار بابا احمدی، رویا زارع، تارا عبود زاده، آلبرتو انیشتین فیکگروآ و رضا نشان از جمله بازیگران فیلم سینمایی «اسب باد» هستند.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000