حیواناتی که می‌خواهند به عنوان انسان در جامعه پذیرفته شوند/ دور باطل جوامع ناقص | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۹
سارا توانا در گفتگو با صبا:

حیواناتی که می‌خواهند به عنوان انسان در جامعه پذیرفته شوند/ دور باطل جوامع ناقص

سارا توانا درباره نمایشگاه «انسان بودن» دور باطلی که منجر به نابودی حیوانات انسان‌نما می‌شود، توضیح داد.

سارا توانا هنرمندی که نمایشگاه آثار او به نام «انسان بودن» از ۱۲ شهریور ماه در گالری پروژه‌های آران افتتاح شده است در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا درباره ایده اولیه شکل‌گیری این مجموعه گفت: ایده اولیه این مجموعه بر اساس یک داستان کوتاه از نویسنده ژاپنی به نام یوکیو شیما شکل گرفت با این مضمون که روزی یک موش فکر می‌کند گربه است و آنقدر به این موضوع باور دارد که حتی سعی می‌کند مانند گربه‌ها رفتار کند. تا اینکه روزی با یک گربه واقعی مواجه می‌شود که می‌خواهد او را بخورد. موش به گربه می‌گوید که این کار از نظر غریزی و اخلاقی غیرممکن است و هرگز یک گربه، گربه دیگر را نمی‌خورد. گربه خنده‌کنان به او می‌گوید که اگر موش نیستی ثابت کن و در همان لحظه موش درون یک ظرف پر از آب و کف و صابون می‌پرد و خود را غرق می‌کند. گربه دستش را داخل تشت کرده و لیس می‌زند. کف صابون مزه مشمئزکننده‌ای دارد و در نتیجه گربه لاشه موش را رها کرده و می‌رود. در آخر داستان این سوال مطرج می‌شود که آیا مرگ این موش چیزی را در دنیا عوض کرد؟

او درباره اثر هنری خود و حیوانات انسان‌نمایی که در آن دیده می‌شوند، توضیح داد: اثر من از یک پرنده شروع می‌شود که جوجه‌های بسیاری را در دامن خود پرورش می‌دهد اما آن‌ها را به سمتی هدایت می‌کند که در نهایت منجر به خورده شدنشان می‌شود. در واقع آن پرندگان کوچک دوست دارند که در جامعه به عنوان یک انسان پذیرفته شوند اما مسیری که طی می‌کنند آن‌ها را به خورده شدن می‌رساند.

این هنرمند ادامه داد: این حیوانات با استفاده از المان‌هایی مانند کفش سعی می‌کنند ظاهری انسان‌گونه پیدا کنند و درنتیجه پذیرفته شوند اما درنهایت این چرخه به خورده شدن آن‌ها ختم می‌شود. کفش یکی از نمادهای تمایز انسان‌ها و حیوانات است و میزی که حیوانات روی آن خورده می‌شوند از تعداد زیادی کفش تشکیل شده و نشان‌دهنده این است که این میز از وجود خود همان حیوانات‌ انسان‌نما سرچشمه گرفته است.

توانا درباره این دور باطلی که موجودات در آن گرفتار شده‌اند، تصریح کرد: پاهای یک‌سری از این موجودات بریده شده و برخی از آن‌ها هنوز پا دارند. بر این اساس گاهی مخاطب فکر می‌کند که آن‌ها با پاهایشان می‌توانند از این مخمصه و دور باطل فرار کنند اما در واقع هیچ راه فراری نیست و سرنوشت همه آن‌ها یکی است، حتی آدمی که پشت میز نشسته است تا آن‌ها را بخورد، خودش یک موجود ناقص است یعنی حتی او هم خود را باور ندارد و می‌خواهد به یک اجتماع دیگر متعلق شود.

او افزود: این دور باطل همچنان ادامه دارد و هرکدام از این موجودات برای کامل شدن به جوامع ناقص دیگری پناه می‌برند.

این هنرمند درباره نماد چرخ در این اثر که گاهی حتی به عنوان دست و پا هم از آن استفاده شده، عنوان کرد: چرخ نماد این روندی‌ست که طی می‌شود و متوقف نمی‌شود. این حیوانات انسان‌نما با اینکه می‌دانند این روند به پوچی ختم می‌شود، این موضوع را پذیرفته‌اند که برای رسیدن به چیزی که می‌خواهند باید بهایی بپردازند یا اینکه مسیر را برای آیندگان هموار کنند.

توانا در پایان درباره مجموعه جدیدی که از موجودات افسانه‌ای الهام گرفته است، گفت: مجموعه جدید که اکنون روی آن کار می‌کنم داستانی درباره کاپاها، موجودات افسانه‌ای‌ست که داخل آب زندگی می‌کنند و در سرشان حفره‌ای دارند که اگر پر از آب شود در خشکی هم‌ می‌توانند زندگی کنند. در این داستان یک انسان با زندگی کاپاها همراه می‌شود.

نمایشگاه انفرادی «انسان بودن» ۱۲ شهریورماه افتتاح شده و تا ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۰ در گالری پروژه های آران به نشانی خیابان نوفل لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک ۵ ادامه دارد.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است