اجرای ردیف با شیوه نوازندگی معاصر در آلبوم «ردیف میرزا عبدالله به روایت نورعلی برومند» | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۴
حسام اینانلو با صبا مطرح کرد؛

اجرای ردیف با شیوه نوازندگی معاصر در آلبوم «ردیف میرزا عبدالله به روایت نورعلی برومند»

حسام اینانلو درباره آلبوم «ردیف میرزا عبدالله به روایت نورعلی برومند» سخن گفت و از انتشار دو آلبوم دیگر در آینده نزدیک خبر داد.

حسام اینانلو آهنگساز و نوازنده کمانچه که به تازگی آلبوم «ردیف میرزا عبدالله به روایت نورعلی برومند» را منتشر کرده است، در گفتگو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا درباره ردیف سازی میرزا عبدالله توضیح داد: ردیف‌های سازی زیادی در موسیقی دستگاهی وجود دارد که یکی از معتبرترین آن‌ها ردیف میرزا عبدالله است که تاکنون با سازهای متفاوتی مانند تار، سه‌تار و سنتور اجرا شده است. بخش‌هایی از ردیف‌های سازی دیگر مانند ردیف آقا حسینقلی و یا ردیف علی‌اکبر شهنازی براساس تکنیک‌های نوازندگی تار نوشته شده است اما ردیف میرزا عبدالله بر خلاف آن‌ها پتانسیل این را دارد که با تغییرات تکنیکی در شیوه روایت و بیان موسیقایی آن را مناسب برای سازهای کششی کرد.

او با اشاره به اینکه میرزاعبدالله خود نوازنده سه‌تار بوده است و پس از او نورعلی برومند این ردیف را با ساز تار اجرا کرده‌ است، گفت: در این آلبوم تلاش من بر این بوده است که این ردیف را ترجمه‌ای برای سازهای کششی کرده و از حالت مضرابی صرف خارج کنم در نتیجه بخش‌هایی از ردیف میرزاعبدالله را که به لحاظ ساختاری مناسب اجرا با ساز کمانچه نبود با تغییراتی در مترِ اجرا و یا بنا به ضرورت تغییر در رجیستر صوتی، مناسب اجرا با ساز کمانچه کردم.

نوازنده آلبوم «مرثیه‌ای برای بودن» تاکید کرد: یکی از نکاتی که ردیف‌نوازی با ساز کششی مانند کمانچه و ویلن را پیچیده می‌کند این است که در سازهای مضرابی تاکیدات به واسطه تغییر مضراب خود به خود به وجود می‌آیند ولی در سازهای کششی این ترکیب باید ساخته شود.

ردیف جانمایه موسیقی دستگاهی ایرانی است

اینانلو با بیان اینکه علی‌اکبر شکارچی در سال‌های گذشته ردیف میرزا عبدالله را برای کمانچه اجرا کرده است، تصریح کرد: اعتقاد شخصی من این است که در دوره‌های مختلف باید به میراث فرهنگی هر کشور مراجعه و برای نسل‌های بعد آن‌ میراث را احیا کرد، در این میان ردیف جانمایه موسیقی دستگاهی ایرانی است و در هر دوره تاریخی باید آن را پاس داشت. همانطور که اجرای ردیف میرزاعبدالله برای کمانچه توسط علی‌اکبر شکارچی اجرای بسیار دقیق و درستی دارد و با لحن و بیان شخصی او منطبق است، من هم سعی کرده‌ام که با لحن و بیان شخصی خود و با نگاهی که به این جریان موسیقی و این شکل از نوازندگی دارم دوباره این ردیف سازی را اجرا کنم.

این نوازنده درباره یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های خود برای ضبط مجدد ردیف میرزاعبدالله بیان کرد: در سال‌های گذشته مبانی آموزشی ساز کمانچه عموما مشترک با ساز ویلن بوده است سپس به مرور، هنرمندانی شروع به نوشتن کتاب‌هایی برای آموزش مبانی ساز کمانچه به صورت مستقل کردند. من در این توالی به این نتیجه رسیدم که ما برای سطوح پیشرفته‌تر ساز کمانچه نیازمند یک مفاد آموزشی اصولی هستیم که یکی از این مفاد مربوط به اجرای ردیف با شیوه نوازندگی معاصر و کمی به روزتر است، این مساله انگیزه اصلی من برای ضبط مجدد ردیف میرزا عبدالله شد و تلاشم بر این بود که منبعی برای یادگیری و ارجاع به این میراث ارزشمند برای هنرجویانی که در سطوح پیشرفته‌تری هستند، پدید آورم.

نوازنده و آهنگساز آلبوم «میان» در پایان درباره فعالیت‌های این روزهای خود خاطرنشان کرد: اساسا شغل من تدریس است و این مساله جز فعالیت روزانه‌ام به حساب می‌آید اما علاوه بر آن، دو مجموعه دیگر در دست انتشار دارم که یکی مهر و دیگری اوایل زمستان منتشر خواهد شد که ترجیح می‌دهم همان زمان درباره هرکدام صحبت کنم.

دنا خواج‌زاده

انتهای پیام/

یک نظر