ایده «مرگ تولد» را سیروس الوند داده بود/ ثبت‌نام در جشنواره فیلم کوتاه تهران | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۶
علیرضا سعدی در گفتگو با صبا:

ایده «مرگ تولد» را سیروس الوند داده بود/ ثبت‌نام در جشنواره فیلم کوتاه تهران

تهیه‌کننده و کارگردان فیلم کوتاه «مرگ تولد» امیدوار است که این فیلم در جشنواره‌های داخلی دیده شود.

علیرضا سعدی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم کوتاه «مرگ تولد» که حدود یک ماه از پخش جشنواره‌ای آن می‌گذرد در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره داستان این فیلم گفت: داستان این فیلم درباره دختر و پسری‌ست که بدون اینکه چیزی از گذشته یکدیگر بدانند، یک رابطه دوستی را آغاز می‌کنند که پس از مدتی به ازدواج ختم می‌شود. بعد از مدتی زمان تولد زن می‌رسد و در آن روز اتفاقاتی برای این زوج می‌افتد.

او درباره ایده شکل‌گیری داستان بیان کرد: ایده اصلی این فیلم را سیروس الوند داد. این ایده یک خطی درباره خودکشی فردی بود که پس از آن پشیمان می‌شود، در نهایت به همراه جواد خورشا نویسنده فیلمنامه به شخصیت‌ها پر و بال دادیم و توانستیم «مرگ تولد» را با مدت زمان ۱۱ دقیقه بسازیم.

سعدی درباره علت نامگذاری فیلم اظهار کرد: «مرگ تولد» در واقع یک تناقض است، هر سال روزی در زندگی ما وجود دارد به نام روز تولد که می‌تواند بهترین یا بدترین روز هرکس باشد. در این فیلم ما روز تولدی را می‌بینیم که بدترین روز زندگی شخص است، کادویی را دریافت می‌کند که اتفاقات ناگواری در پس آن وجود دارد، به اصطلاح می‌توان گفت روز تولد زن قصه ما روز مرگ اوست.

این کارگردان درباره آینده فیلم خاطرنشان کرد: شرکت در تعدادی از جشنواره‌های خارجی و داخلی را مدنظر داریم، اولین حضورمان در جشنواره «WICA: World Independent Cinema Awards – New York» نیویورک بوده است و باید ببینیم در ادامه پخش‌کننده فیلم یعنی شرکت فرست اسکرین به مدیریت سولماز اعتماد چه تصمیمی برای این مساله دارد.

او درباره حضور در جشنواره‌های داخلی تاکید کرد: خیلی دوست دارم که «مرگ تولد» در جشنواره‌های داخلی و در کشور خودم دیده و مطرح شود و تا آنجا که بتوانیم در این جشنواره‌ها شرکت می‌کنیم. در جشنواره فیلم کوتاه تهران هم ثبت‌نام کرده‌ایم و در انتظار نتیجه آن هستیم. با توجه به اینکه «مرگ تولد» اولین اثر من بوده است، خیلی توقع حضور در جشنواره‌های مختلف را نداشتم ولی امیدوارم همانطور که در آغاز راه، در خارج از کشور مورد استقبال قرار گرفته است، در جشنواره‌های داخلی هم دیده شود.

اگر می‌خواهید کاری را آغاز کنید باید در آن قدرتمند وارد شوید

سعدی درباره ساخت این فیلم به عنوان اولین تجربه فیلمسازی‌اش عنوان کرد: به نظر من اگر می‌خواهید کاری را آغاز کنید باید در آن قدرتمند وارد شوید، مطمئنا اگر این اتفاق نیفتد موفق هم نمی‌شوید. من تمام تلاشم را کردم که «مرگ تولد» را قدرتمند آغاز کنم، البته انسان هر چقدر که جلوتر می‌رود تجربه‌اش هم بیشتر می‌شود یعنی اگر تجربه الان را هنگام ساخت «مرگ تولد» داشتم، شاید تغییراتی را در آن اعمال می‌کردم اما درحال حاضر از اثرم دفاع می‌کنم و از دیدن آن لذت می‌برم. تمام تلاشم این است که با همین دیدگاه پیش بروم که تا قبل از ۳۰ سالگی اولین فیلم بلندم را بسازم.

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره دیگر فعالیت‌های خود در زمینه فیلمسازی تاکید کرد: مشغول ساخت سه فیلم کوتاه دیگر هم هستم، ولی خیلی اولویتی بر تعداد و کمیت فیلم‌ها ندارم. در واقع دوست دارم ۱۰ سال بعد وقتی به آثارم نگاه می‌کنم، همه آن‌ها را به یک اندازه دوست داشته باشم و به آن‌ها افتخار کنم.

او در پایان تصریح کرد: در آخر از همه عوامل فیلم «مرگ تولد» که اگر سختی‌های این کار را متحمل نمی‌شدند و مرا همراهی نمی‌کردند، این فیلم به نتیجه نمی‌رسید، تشکر می‌کنم.

طناز بیده و پرویز آقازاده بازیگران فیلم کوتاه «مرگِ تولد» هستند.

عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از مشاور کارگردان: سیروس الوند، مجری طرح: موسسه نقطه عطف سینما تئاتر و آرشیو کمپانی، مدیر فیلمبرداری: مهدی اصلانی، مدیر صدابرداری: محمد صالحی، تدوین و صداگذاری: امیرحسین تحسینی، برنامه ریز و دستیار کارگردان: پرستو میرزایی، طراح گریم: مرضیه صدری، طراح صحنه و لباس: پرستو میرزایی، مدیر تولید: میلاد اسدزاده، منشی صحنه: فرزانه نجاریان، عکاس و فیلمبردار پشت صحنه: رامتین جهانبانی، دستیاران فیلمبردار: جواد کسانی، جواد اصلانی، محمد شریف زاده، دستیار صدابردار: رضا صالحی، دستیار صحنه و لباس: ندا ربانی فر، دستیار تدوین: محمدعلی خرازی مقدم، اصلاح رنگ و نور: استودیو راش اَند کات، مدیر تدارکات: مهدی میرزاپور، طراح پوستر: یاسمن محمودی، مدیر روابط عمومی: مریم قربانی نیا.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    106/687/994/000
  • بی‌بدن
    24/696/617/000
  • سال گربه
    14/906/783/500
  • آپاراتچی
    4/116/967/500
  • پرویز خان
    3/218/197/000
  • نوروز
    2/940/108/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/833/522/500
  • آسمان غرب
    2/405/678/000