«لیپار» به جشنواره کودک و نوجوان اصفهان می‌رود/ فیلمسازی امن در سیستان و بلوچستان | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۱۷
حسین ریگی در گفتگو با صبا:

«لیپار» به جشنواره کودک و نوجوان اصفهان می‌رود/ فیلمسازی امن در سیستان و بلوچستان

کارگردان فیلم سینمایی «لیپار» که در استان سیستان و بلوچستان ساخته شده است، ساخت فیلم در این استان را برای فیلمسازان امن دانست.

حسین ریگی کارگردان فیلم سینمایی «لیپار» که اولین تجربه او در ساخت فیلم سینمایی داستانی است در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره آخرین وضعیت این فیلم گفت: بعد از سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر که کار تدوین فیلم را با عجله به پایان رسانده بودیم، تغییراتی را در تدوین آن ایجاد کرده‌ایم، همچنین در بحث صداگذاری نیز مشغول انجام تغییراتی هستیم. این فیلم در حال آماده شدن برای حضور در سی‌ و‌ چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان  تا اولین نمایش خود را در آنجا داشته باشد.

او ادامه داد: پخش جشنواره‌ای این فیلم را هم به همراه فروغ آصم که مسئول پخش بین‌الملل خانه فیلم است، آغاز کرده‌ایم. همچنین برای اکران فیلم هنوز برنامه‌ای نداریم چراکه شرایط اکران با توجه به وجود ویروس کرونا عجیب شده است اما امیدواریم در جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان اصفهان حضور خوبی داشته باشیم.

ریگی درباره فیلمسازی در سیستان و بلوچستان بیان کرد: سال‌هاست تلاش کرده‌ایم تا فیلمسازانی که می‌خواهند درباره سیستان و بلوچستان فیلم بسازند با نگاه متفاوتی آن را ببینند و مضمون همه فیلم‌ها قاچاق مواد مخدر، اشرار و مسائل امنیتی نباشد، اعتقادمان این بود که اگر قرار است فیلمسازی از تهران به این استان سفر کند، نگاه متفاوتی به آن داشته باشد اما چون تاکید سینما بر فروش است و بحث اسلحه و درگیری به این مساله کمک می‌کند پس فیلمسازان ناخودآگاه به آن سمت می‌رفتند.

کارگردان مستند «فصل بادهای گرم» افزود: با پیگیری‌های انجام شده و سه سالی که مشغول به ساخت «لیپار» بودم، فضایی ایجاد شد که خیلی از فیلمسازان مثل طهورا ابوالقاسمی، ستاره اسکندری و مهتاب کرامتی با نگاهی متفاوت و درست به فیلمسازی در سیستان و بلوچستان بپردازند. «لیپار» هم با همین دید جلو رفت.

نگاه بومی در ساخت «لیپار»

این مستندساز درباره تفاوت «لیپار» در نگاه به استان سیستان و بلوچستان نسبت به دیگر فیلم‌های ساخته شده، عنوان کرد: من به عنوان کارگردان فیلم در سیستان و بلوچستان به دنیا آمده‌ام و آنجا را با گوشت و استخوان خود حس کرده‌ام پس سعی کرده‌ام در ساخت فیلم سینمایی «لیپار» نگاهی بومی به آن منطقه داشته باشم.

او درباره فیلمسازی در شهرستان اظهار کرد: یکی از دلایلی که در سیستان و بلوچستان فیلم‌ کم‌تری ساخته می‌شود، دوری و فاصله زیاد آن با تهران است، معمولا فیلمسازان به دلایل شرایط فیلمسازی برای ساخت اثر در استان‌های دگر ریسک نمی‌کنند چراکه هزینه‌های آن‌ها دو برابر می‌شود.

ریگی درباره تاثیر مسائل امنیتی بر علاقه‌ نداشتن فیلمسازان به فیلمسازی در استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: چیزی که در رسانه‌ها درباره سیستان و بلوچستان گفته می‌شود کاملا با واقعیت آن متفاوت است. هیچ‌کدام از فیلمسازنی که در این استان فیلم ساخته‌اند از نظر مسائل امنیتی زیر فشار نبوده‌اند، آن‌ها می‌توانند به این مساله اعتراف کنند که در استان سیستان و بلوچستان نسبت به دیگر استان‌های کشور بهترین پذیرایی از آن‌ها انجام شده است چون این استان مردمی خونگرم دارد که از ساخت اثر هنری حمایت می‌کنند.

کارگردان فیلم کوتاه «جاده مرزی» ادامه داد: مسائل امنیتی در همه جای دنیا به خصوص شهرهای مرزی و مرز سیستان و بلوچستان که با پاکستان و افغانستان هم‌مرز است، وجود دارد قطعا اگر این دو مرز در کنار هر شهر دیگری بودند اتفاقات بدتری می‌افتاد. می‌توانم با اطمینان بگویم که سیستان و بلوچستان یکی از امن‌ترین استان‌ها برای خانم‌ها، فیلمسازان و هنرمندان است.

مشغول کار روی ۲ فیلمنامه هستم

این فیلمساز در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره کارهای اخیر خود خاطرنشان کرد: مشغول کار روی دو فیلمنامه هستم که یکی از آن‌ها در تهران و دیگری در سیستان و بلوچستان ساخته می‌شود، ترجیح من این است که فیلم بعدی‌ام را هم در سیستان و بلوچستان بسازم اما نمی‌خواهم خودم را در قالب یک فیلمساز بومی نگه دارم و به فیلمسازی در استان‌های دیگر هم روی می‌آورم.

او در پایان درباره این فیلمنامه‌ها توضیح داد: هنوز برای هیچکدام نامی انتخاب نکرده‌ایم و در مرحله ایده و طرح هستند. قصه یکی از آن‌ها که در تهران اتفاق می‌افتد، کاملا اجتماعی است، دیگر فیلمنامه‌ام که در سیستان و بلوچستان فیلمبرداری می‌شود نگاهی غنی به این استان و قوم بلوچ دارد.

«لیپار» اولین فیلم بلند داستانی حسین ریگی است که فیلمنامه این اثر توسط خود او و حسام فرهمندجو به نگارش درآمده است.

مهران احمدی، بهناز جعفری، هومن برق‌نورد، امین میری، آرزو تاج‌نیا، یگانه سروری، فرشته انصاری، نصیر برهان‌زهی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

همچنین در این فیلم محمد دستواره نارویی، مهدی دین‌ محمدپور، مهران داروزائی، عرشیا سروری مقدم و فاطمه سالاری که همگی از نوجوانان بومی استان سیستان و بلوچستان هستند، پس از گذراندن تست بازیگری از میان ۴۰۰ متقاضی برای ایفای نقش در نقش‌های اصلی فیلم انتخاب شدند و برای اولین بار مقابل دوربین مسعود امینی تیرانی به ایفای نقش پرداختند.

فیلم «لیپار» با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی و حمایت استانداری سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد چابهار ساخته شده و تصویرگر چهره‌ای متفاوت و با طراوت از استان سیستان و بلوچستان است.

در خلاصه داستان «لیپار» آمده است: «می‌خوام قبل از مرگم یک بار دیگه همه فیلم‌هایی که دوست دارم رو ببینم!»

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است