«اقتباس در سینما» را اکران آنلاین می‌کنیم/ جای ناصر تقوایی خالی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۲۵
مجتبی سعادت در گفتگو با صبا:

«اقتباس در سینما» را اکران آنلاین می‌کنیم/ جای ناصر تقوایی خالی است

10 درصد از فیلمبرداری مستند «اقتباس از سینما» به کارگردانی مجتبی سعادت باقی‌مانده است.

مجتبی سعادت مستندساز که مجموعه مستند ۱۰ قسمتی «اقتباس در سینما» را برای نمایش آماده می‌کند و ۱۰ درصد از فیلمبرداری آن باقی‌مانده است در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره این مستند که باتوجه به نام آن به اقتباس در سینما ربط دارد، گفت: امر اقتباس در سینمای جهان موضوعی خیلی جدی است و تقریبا ۸۵ درصد از آثار در سینمای هالیوود اقتباسی هستند. حال اینکه چرا ادبیات غنی کشور ما در امر سینما کمتر مورد توجه قرار گرفته است در حالی که همه از نبود فیلمنامه خوب صحبت می‌کنند، موضوع مورد بحث در این مجموعه مستند است.

او ادامه داد: ما در این مستند به صورت دقیق علت نبود این امر در سینمای ایران را آسیب‌شناسی می‌کنیم، اینکه چرا اقتباس از آثار ادبی به صورت یک جریان در سینما درنیامده‌ است؟ چند درصد از آثار سینمایی ما که سالانه ساخته می‌شوند، اقتباسی هستند؟ خیلی از برنامه‌های گفتگومحور تلویزیون درباره اقتباس در سینما صحبت کرده‌اند اما این مساله ریشه‌های دیگری هم دارد که در این مستند به آن پرداخته شده است.

سعادت خاطرنشان کرد: مجموعه مستند «اقتباس در سینما» به صورت گفتگومحور پیش می‌رود؛ بخشی به تاریخچه اقتباس می‌پردازد که محمد رحمانیان درباره آن توضیح می‌دهد پس از آن با گویندگی شیرین میناسرشت وارد فضای چالشی و مباحث کارشناسی قسمت‌های بعد می‌شویم. در هر قسمت باتوجه به موضوع مورد نظر ۲ یا سه مبحث آسیب‌شناسی می‌شوند و در پایان هر قسمت یک فیلم اقتباسی را به عنوان پرونده ویژه مورد بررسی قرار می‌دهیم که قسمت اول‌مان «قصه‌های مجید» است و با کیومرث پوراحمد در این باره به گفتگو می‌پردازیم.

این مستندساز تاکید کرد: فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ ایده ساخت این مستند را دادم که در ابتدا قرار بود تنها در یک مستند بلند ۷۰ یا ۸۰ دقیقه‌ای خلاصه شود اما هرچه که پیش رفتیم متوجه شدیم که موضوعات بیشتری را می‌توان بررسی کرد پس تصمیم به ساخت یک مجموعه مستند پنج قسمتی گرفتیم، وقتی به پایان قسمت پنجم رسیدیم به این نتیجه رسیدیم که قسمت‌های آن را بیشتر کنیم چراکه حق مطلب ادا نمی‌شد. درنهایت به ۱۰ قسمت رسیدیم. کار را با حسین خلج به عنوان مشاور و برنامه‌ریز و رها فریدونی به عنوان مجری طرح آغاز کردیم که در ادامه از ما جدا شدند.

چه کسانی در این مستند حضور دارند؟

کارگردان فیلم کوتاه «سکوت» با اشاره به حضور ۴۱ فرد تاثیرگذار سینمای ایران در این مستند، درباره علت انتخاب افراد حاضر بیان کرد: قبل از اینکه کار را شروع کنیم، یک سری افراد را مدنظر داشتیم که با آن‌ها به گفتگو بنشینیم مثلا یک قسمت ویژه درباره تهیه‌کنندگان داریم که درباره فضای تهیه‌کنندگی در سینما صحبت می‌کنند، قسمتی دیگر مدیران فرهنگی‌ای را داریم که درباره تاثیر بر مدیریت فرهنگی بر اقتباس صحبت می‌کنند. افرادی که انتخاب کرده‌ایم براساس تاثیراتی است که می‌توانند در جریان «اقتباس از سینما» داشته باشند.

به گفته او، کیومرث پوراحمد کارگردان، احسان رضایی کارشناس ادبی، محمد رحمانیان کارگردان، مازیار میری کارگردان، منوچهر شاهسواری تهیه‌کننده و مدیرعامل خانه سینما، فرهاد توحیدی فیلمنامه نویس، هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده، سید محمد بهشتی شیرازی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در دهه ۶۰، عبدالله اسفندیاری مدیر سینمایی دهه ۶۰، فرشته طائرپور تهیه کننده، مازیار فکری ارشاد منتقد سینما، محمود گبرلو منتقد سینما، جواد طوسی منتقد سینما، فرزاد موتمن کارگردان، افشین هاشمی بازیگر و کارگردان، رشید کاکاوند کارشناس ادبی، شادمهر راستین فیلمنامه نویس، رسول صدرعاملی کارگردان، رضا درستکار منتقد سینما، آنتونیا شرکا منتقد سینما، مجید برزگر کارگردان، بهروز افخمی کارگردان، حبیب ایل بیگی مدیر سینمایی و قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی، جهانگیر کوثری تهیه کننده، محمد مهدی حیدریان مدیر سینمایی، مصطفی جمشیدی مدیر واحد اقتباس بنیاد سینمایی فارابی، صوفیا نصرالهی منتقد سینما، سحر عصر آزاد منتقد سینما، امیرحسین علم الهدی مدیر سینمایی، پرویز جاهد منتقد سینما، احمد طالبی نژاد منتقد سینما، علیرضا رضاداد مدیر سینمایی، امیر مشهدی عباس مدیر مرکز سینما و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فخرالدین انوار-مدیر سینمایی دهه ۶۰، علی مصفا بازیگر و کارگردان، ابراهیم فروزش کارگردان، جابر قاسمعلی فیلمنامه نویس، محمدرضا کریمی صارمی مدیر تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدرضا اصلانی نویسنده و کارگردان، سید جمال ساداتیان تهیه کننده و کیانوش عیاری کارگردان در این مستند حضور دارند.

حسرت حضور ناصر تقوایی را در مستند دارم

سعادت درباره افرادی که دوست داشت در این مستند حاضر باشند اما به هر دلیلی نشده است، عنوان کرد: استاد ناصر تقوایی که به دلیل شرایط‌ موجود امکان حضور در مستند را نداشت و یکی از حسرت‌های من برای این مستند است، اما یکی از پرونده‌های ویژه مستندمان فیلم «ناخدا خورشید» است تا شاید ادای دینی به استاد ناصر تقوایی باشد.

کارگردان فیلم کوتاه «قضاوت» درباره چگونگی نمایش «اقتباس از سینما» تصریح کرد: علاقه خودمان اکران آنلاین این مجموعه مستند در پلتفرم هاشور است و مشغول رایزنی‌هایی نیز در این باره هستیم چراکه این سایت مرجع مستند سینمای ایران است و افراد متخصص سینمای مستند آن را دنبال می‌کنند. درحال حاضر دسترسی مردم به فضای مجازی بسیار مطلوب‌تر است و می‌توانند این بستر را با یک کلیک دنبال کنند و فکر می‌کنم اکران مستند در پلتفرم‌ها می‌تواند بازخورد بالاتری داشته باشد.

این مستندساز در پایان اظهار کرد: تشکر ویژه‌ای از دوستانم حسین خلج، مسعود رضایی فخر، رها فریدونی، الناز پرویز، محمد حسینی و افرا شهروزی که در طول ساخت این مستند در کنار من بوده‌اند، دارم، ما ۲ سال و در شرایط سخت ویروس کرونا این مستند را پیش بردیم، گروه جوانی بودیم که به اندازه توان‌مان برای ساخت یک کار پژهشی تلاش کردیم. امیدوارم این اثر راهگشای مخاطبان باشد.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است