آگاهانه آسیب‌ها را پذیرفتیم/ تغییر رویکرد شبکه پنج سیما از سال آینده | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۱
مدیر گروه فیلم و سریال شبکه پنج با صبا مطرح کرد؛

آگاهانه آسیب‌ها را پذیرفتیم/ تغییر رویکرد شبکه پنج سیما از سال آینده

مصطفی رضوانی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه پنج سیما درباره سیاست‌گذاری‌های این شبکه در تولید سریال توضیح داد.

مصطفی رضوانی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه پنج سیما در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره سیاستگذاری‌های شبکه در تولید سریال‌های خود در دو سال اخیر توضیح داد: شبکه پنج در دوره جدید تصمیم گرفت خط مشی متفاوتی از شبکه های دیگر در سریال‌سازی داشته باشد و آگاهانه آسیب‌های آن را نیز پذیرفته است. مدیران سیما تصمیم گرفتند که تولیدات شبکه پنج در دوره جدید سه ویژگی داشته باشند؛ اول اینکه سریال ملودرام و تلخ در این شبکه ساخته نشود که با این تصمیم بخش جذابی از امکانات دراماتیک حذف می‌شود، دوم تجربه فرمت‌های متفاوت یا فراموش شده سریالسازی مثل سیتکام و آثار اپیزودیک که این دسته از آثار حتی با کیفیت یکسان نیز نیمی از مخاطبان سریال‌های ادامه دار را هم ندارد.

او افزود: سومین ویژگی تولیدات شبکه معرفی یک یا دو نیروی جدید در حوزه کارگردانی یا فیلمنامه‌نویسی بود. واضح است، اولین تجربیات هر کارگردان یا نویسنده ریسک پایین آمدن کیفیت و امکان کاهش مخاطب را دارد اما تلویزیون آگاهانه و به قصد تجربه آموزی این افراد، ریسک آن را می پذیرد. همچنین محدود شدن به تولید ژانر کمدی و طنز با توجه به دشواری کارگردانی و نگارش فیلمنامه درست در آن‌ها خود شامل ریسک مضاعف و تشدید آسیب‌ها است.

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه پنج درباره علت کاهش حجم تولیدات فیلم و سریال این شبکه، بیان کرد: چهارمین محدودیت شبکه پنج نیم باکس بودن آن بوده و هست، به طوری که ما در سال نصف سه شبکه دیگر می‌توانیم سریال جدید داشته باشیم؛ تقریبا سالی شش سریال.

رضوانی درباره تغییر سلیقه مردم در انتخاب سریال‌ها عنوان کرد: درحال حاضر ذائقه مردم تغییر کرده و سریالی که محوریت آن یک قصه اصلی است را بیشتر می‌پسندد. به همین دلیل الان شبکه پنج در آثار جدیدی که در حال نگارش یا تولید دارد به فرمت متفاوتی از آثار اپیزودیک دست یافته است که قصه ها به نوعی متداخل و موازی روایت می شوند که مخاطب را به دیدن قسمت بعدی ترغیب می کند و همواره قصه های ناتمام در پایان هر قسمت خواهیم داشت. به عنوان مثال سریال‌های «تب‌سالی» به کارگردانی مرجان اشرفی زاده، «داستان یک شهر» به کارگردانی محمدرضا آهنج و «روزی روزگاری جنوب» به نویسندگی رویا خسرونجدی نسل جدیدی از آثار اپیزودیک هستند که جذابیت سریال ادامه دار را به همراه دارند.

او ادامه داد: به عنوان مثال «داستان یک شهر» به کارگردانی محمدرضا آهنج و تهیه‌کنندگی فرشید محمودی تازه‌ترین تولید شبکه پنج است و درحال حاضر در مرحله پیش تولید قرار دارد. این مجموعه‌ با محوریت پشت پرده‌های برنامه «درشهر» مضمونی درباره اتفاقات و معضلات شهر تهران دارد که نویسندگی آن بر عهده پیمان عباسی است.

رضوانی درباره خط مشی جذب نیرو در شبکه پنج در چند سال اخیر گفت: با توجه به اینکه در حوزه کارگردان و نویسنده در تلویزیون کمبود حس می‌شود، قرار شد شبکه پنج دریچه ورودی شود برای کارگردانان و نویسندگان جدید به سریالسازی و با وجود اینکه این کار فرصتی برای ورود کارگردانان جدید و جوان است اما به هرحال ریسک خود را هم به دنبال دارد.

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه پنج در پایان درباره جدیدترین تولیدات این شبکه گفت: ما توانستیم در طرح‌های اخیر خود استثنائاتی قائل شویم و برای جذب و حفظ مخاطبان شبکه، پروژه‌های سطح بالاتری را کلید بزنیم؛ از جمله سریال «خداحافظ مادر» به نویسندگی و کارگردانی پرویز شیخ طادی، «تب‌سالی» به نویسندگی و کارگردانی مرجان اشرفی زاده و سریال «روزی روزگاری جنوب» به نویسندگی رویا خسرونجدی و «شهباز» به نویسندگی مینا خدیوی که از شروطی که ذکر شد مستثنا هستند و امیدوارم از آثار پرمخاطب تلویزیون باشند. البته این سریال‌ها به پخش انتهای ١۴٠٠ و ١۴٠١ خواهند رسید.

فاطمه شوقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است