قصه باستان‌شناسان به «هگمتانه» رسید/ بحث بر سر هویت مکانی یک منطقه‌ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۰
کارگردان «ایران باستان» با صبا مطرح کرد؛

قصه باستان‌شناسان به «هگمتانه» رسید/ بحث بر سر هویت مکانی یک منطقه‌

پژمان مظاهری‌پور درباره مجموعه مستند «ایران باستان» که امشب ۲۹ شهریور روانه آنتن شبکه مستند می‌شود، توضیح داد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، مجموعه مستند «ایران باستان» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی پژمان مظاهری‌پور در تازه‌ترین قسمتش که امشب ۲۹ شهریور ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می‌شود، به کاوش‌های هگمتانه پرداخته است.

پژمان مظاهری‌پور تهیه‌کننده و کارگردان «ایران باستان» در گفتگو با خبرنگار صبا گفت: «هگمتانه» نخستین بار توسط فرانسوی‌ها کاوش شد اما آن‌ها نتوانستند سازه قابل توجهی بیابند. پیش از انقلاب نیز باستان شناسان ایرانی تلاش خود را کردند و این تلاش بی فرجام بود در نهایت پس از انقلاب، رحیم صراف باستان‌شناس ایرانی و دارای دکترای باستان‌شناسی از دانشگاه مونیخ آلمان در موسسهٔ باستان‌شناسی آسیای نزدیک و استاد دانشگاه تهران این منطقه را در ۱۲ فصل کاوش و اعلام کرد به شهر باستانی هگمتانه رسیده است.

وی افزود: البته پس از او زنده یاد آذرنوش به منطقه آمد و گفت این آثار ارتباطی به هگمتانه ندارد و بحث بر سر هویت مکانی هگمتانه بالا گرفت و پا برجا ماند.

این کارگردان بیان کرد: سال ۹۹ در حالی که دوست دانشمندم مهرداد ملک‌زاده مشغول کاوش هگمتانه بود و در بیست و سومین فصل کاوش‌ها به سر می‌برد برای مصاحبه‌ای خدمت او رسیدم و فرصت را غنیمت شمردم و با او همراه شدم و کاوش‌های وی ضبط شد. اینچنین بود که مستند «هگمتانه» ساخته شد.

وی در پایان عنوان کرد: در این مستند قصه باستان‌شناسانی در «هگمتانه» از زبان خود باستان‌شناس همراه با مشاهده عین به عین اسناد باستان‌شناسی و دلایل روایت می‌شود.

«ایران باستان» مجموعه مستندی است که به سفارش شبکه مستند تولید شده و دوشنبه ها ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می‌شود و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۰ خواهد بود.

تهیه‌کننده این مجموعه پژمان مظاهری پور و مریم حق پناه هستند و از دیگر عوامل این قسمت می توان به فیلمبردار: پژمان مظاهری‌پور، تدوین و صدا: مریم حق‌پناه و گوینده: شهرام درخشان اشاره کرد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است