«جعبه موسیقی» به شنونده درک متفاوتی از فیلم می‌دهد/ چالش‌های پخش آثار ایرانی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۶
تهیه‌کننده «جعبه موسیقی» در گفتگو با صبا:

«جعبه موسیقی» به شنونده درک متفاوتی از فیلم می‌دهد/ چالش‌های پخش آثار ایرانی

انسیه سمیع‌پور تهیه‌کننده برنامه «جعبه موسیقی» در رادیو نمایش، درباره محتوای این برنامه و هدف آن توضیح داد.

انسیه سمیع‌پور تهیه‌کننده برنامه «جعبه موسیقی» رادیو نمایش در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره این برنامه گفت: این برنامه اولین بار مهرماه سال ۹۸ روی آنتن شبکه رادیویی نمایش رفت. دلیلی که باعث تولید این برنامه شد، این بود که مدیر شبکه درنظر داشت برنامه‌ای برای مخاطبان داشته باشیم که در آن آخر شب‌ها فقط موسیقی پخش شود با این هدف که مردم و شنوندگان رادیو نمایش نیم ساعتی از دغدغه‌های روزانه و مشکلات خود فارغ شوند.

او افزود: پس از پیشنهاد این کار به من و بررسی ایده‌های مختلف به یک جمع‌بندی رسیدیم و قرار شد در نهایت سه بخش متفاوت برای «جعبه موسیقی» درنظر گرفته شود. ما در هفته سه برنامه پخش موسیقی فیلم را در نظر گرفتیم؛ یک برنامه موسیقی کلاسیک ایرانی همراه با اشعار کلاسیک ایرانی و در بخشی دیگر نیز موسیقی‌های عاشقانه مشهور جهان به همراه اشعار نو. برنامه با این چیدمان در سال ۹۸ کار خود را آغاز کرد.

این تهیه‌کننده با اشاره به اینکه از سال ۹۹ محتوا و شکل ارایه برنامه به مخاطبان تغییر کرد، توضیح داد: از سال ۹۹ شبکه تصمیم گرفت که «جعبه موسیقی»» تنها به موسیقی فیلم بپردازد ولی همچنان هدف ما این بود که مخاطب با این برنامه بیشتر موسیقی گوش کند و در کنار آن با فیلم‌های مطرح و روز دنیا نیز آشنا شود.

او افزود: در برنامه مخاطب علاوه بر توضیح فیلم، موسیقی لحظاتی که راوی تعریف می‌کند می‌شنود و درنهایت موسیقی این لحظات برای شنونده تحلیل می‌شود. به صورتی که عنوان می‌شود در این موقعیت سازهای کوبه‌ای اضطراب و استرس شخصیت اصلی داستان را نشان می‌دهد و صدای فلوت سرانجام خوشایند و سکون این شخصیت را انتقال می‌دهد. همین توضیح‌ها و تحلیل‌ها شنوندگان را با انواع سازها نیز آشنا می‌کند و در عین حال که موسیقی می‌شنود و با فیلمی آشنا می‌شود به درک متفاوتی از موسیقی فیلم نیز می‌رسد.

برای پخش موسیقی فیلم‌های ایرانی کارمان سخت است

سمیع‌پور در پاسخ به این که تنها از موسیقی فیلم‌های سینمای جهان استفاده می‌کنند و یا فیلم‌های ایرانی نیز در برنامه جایی دارند، بیان کرد: قطعا به سینمای ایران نیز تا این لحظه پرداختیم و در ادامه نیز می‌پردازیم. اما مشکلی برای پخش موسیقی متن فیلم‌های ایرانی با آن رو به رو هستیم این است که زمانی که یک فیلم ایرانی اکران می‌شود و به بازار می‌آید، آلبوم موسیقی آن همراه با فیلم منتشر نمی‌شود و خیلی نمونه‌های اندکی هستند که همراه با فیلم آلبوم موسیقی اثر را نیز منتشر می‌کنند و این کار ما را سخت می‌کند.

او افزود: در آثار سینمای جهان معمولا با انتشار یک فیلم آلبوم موسیقی آن نیز به صورت مستقل منتشر می‌شود و می‌توان از آن استفاده کرد. به همین دلیل نسبت به آثار سینمای جهان کمتر می‌توانیم از فیلم‌های ایرانی استفاده کنیم چراکه درنهایت از یک فیلم تنها دو قطعه منتشر شده است که در یک برنامه ۳۰ دقیقه‌ای استفاده از آن کمی سخت است اما افرادی نیز مانند کارن همایونفر آلبومی منتشر می‌کند که در آن موسیقی پنج فیلمی که کار کرده است وجود دارد و این اتفاق می‌تواند به ما بسیار کمک کند.

این تهیه‌کننده  در ادامه درباره برنامه‌ای که در «جعبه موسیقی» برای هفته دفاع مقدس دارند، بیان کرد: امسال کمی سخت توانستیم به موسیقی متن آثاری که مرتبط با هفته دفاع مقدس هستند دست پیدا کنیم اما در نهایت فیلم‌های «به نام پدر»، «سفر به چزابه» و «جایی برای زندگی» را که از فیلم‌های دفاع مقدسی هستند برای این هفته آماده کردیم. اما برای اربعین متاسفانه امسال برنامه‌ای نداریم چراکه قرار است ویژه برنامه دیگری به جای برنامه در کنداکتور قرار بگیرد.

رادیو به درستی یک رسانه گرم است

سمیع‌پور درباره برنامه‌هایی که در سال‌های گذشته به مناسبت عاشورا و اربعین روی آنتن رادیو نمایش برده‌اند، توضیح داد: در سال‌های گذشته موسیقی فیلم‌های ایرانی زیادی را برای پخش در «جعبه موسیقی» آماده کردیم و امسال برای روزهای عاشورا و تاسوعا سراغ «اپرای عروسکی» عاشورا رفتیم که کارگردانی این کار برعهده بهروز غریب‌پور و آهنگسازی آن برعهده بهزاد عبدی است. خوشبختانه پس از آماده‌سازی این کار زمانی که پخش شد و بهروز غریب‌پور آن را شنید بسیار از کار خوششان آمد و برای ما نوشتند: «شما به زیبایی یک اجرای زنده این کار را در رادیو اجرا کردید.» و با این جمله تمام خستگی مدت زمان طولانی که برای آماده‌سازی این کار وقت گذاشته بودم را با خود برد.

او ادامه داد: حتی به خاطر دارم که ما موسیقی فیلم «شب‌های روشن» به کارگردانی فرزاد موتمن را نیز برای پخش آماده کردیم که این فیلم یک عاشقانه زیبا و آرامی بود. پس از پخش برنامه وقتی کار را برای این کارگردان ارسال کردیم و فرزاد موتمن در واکنش به برنامه ما برای ما نوشتند: «گوش دادن به برنامه برای من بسیار شگفت انگیز و شنیدنی بود. خاطراتی را برای من زنده کرد که حتی با دیدن دوباره فیلم زنده نمی‌شد.» و من فکر می‌کنم این قدرت رادیو است و همین است که به رادیو رسانه گرم می‌گویند چراکه می‌تواند عنصر خیال را در افراد تا بی‌نهایت با خود همراه کند.

این تهیه‌کننده درباره تنوع آثاری که موسیقی آن‌ها در «جعبه موسیقی» پخش می‌شود گفت: در این برنامه سعی می‌کنیم از آثار متفاوتی در ژانرهای متفاوت استفاده کنیم مانند فیلم‌های عاشقانه، ترسناک، اکشن، فیلم‌های کودک و نوجوان و حتی انیمیشن.

سمیع‌پور در پایان گفت: صبا رادمان نویسنده این برنامه است و شهین نجف‌زاده و مریم نشیبا گویندگان این برنامه هستند. «جعبه موسیقی» شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۴ آنتن رادیو نمایش را در اختیار دارد و پایان هفته نیز تکرار یا گزیده‌ای از برنامه‌های هفته که پخش شده‌اند روی آنتن می‌رود.

فاطمه شوقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است