«آن روزها» نمایی از بمباران شهر قروه است/ یک نفر باید این مظلومیت را روایت می‌کرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۸
موسی هدایتی با صبا مطرح کرد:

«آن روزها» نمایی از بمباران شهر قروه است/ یک نفر باید این مظلومیت را روایت می‌کرد

موسی هدایتی نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانی «آن روزها» درباره این نمایش اپیزودیک و مضمون و حال و هوایی که دارد توضیح داد.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا، موسی هدایتی نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانی «آن روزها» که از اجراهای مناسبتی هفته دفاع مقدس و ایام اربعین حسینی است، درباره جزئیات این نمایش گفت: این نمایش درباره چند اتفاق از جمله حمله عراق به ایران است که در قالب سه اپیزود اجرا می‌شود؛ یکی از این اپیزودها به بمباران شهر قروه می‌پردازد و در بخش‌های بعدی به زندگی دو تن از شخصیت‌های به نام هشت سال دفاع مقدس یعنی دریاقلی و فرانگیس حیدرپور پرداخته می‌شود.

این کارگردان تئاتر تاکید کرد: یکی از موضوعات مهمی که در طول نمایش به آن توجه می‌شود، مساله بمباران شهر قروه است به ویژه که ما خودمان ساکن شهر قروه استان کردستان هستیم و شاهد بودیم که در طول جنگ تحمیلی این شهر سه بار مورد حمله و بمباران رژیم عراق قرار گرفت.

او ادامه داد: از آنجا که تاکنون چندان به موضوع بمباران شهر قروه و شهدای این شهر پرداخته نشده بود، بر خود لازم دانستم که به این ماجرا ورود کرده و تصویری از مظلومیت مردم این منطقه در زمان بمباران‌های هوایی رژیم بعثی به مردم نشان دهم.

نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانی «آن روزها» با اشاره به اینکه بهتر است در زمان تولید هر اثر نمایشی سراغ ایده‌های نو و بکر رویم، تصریح کرد: با این همه معتقدم بخشی از خاطرات جنگ تحمیلی و دفاع مقدس هر قدر هم به هر روایتی تکرار شوند باز هم لازم است همچنان مورد توجه باشند.

هدایتی با قدردانی از گروه نمایش «آن روزها» و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در روند تولید این نمایش بیان کرد: البته توقع می‌رود به منظور تولید چنین آثار نمایشی که بعضاً به دلیل موضوع و مضمون، نیازمند ابزار و ادوات خاصی هستند، شاهد حمایت‌های بیشتر مادی و معنوی باشیم حال آنکه با ایجاد فاصله زمانی میان دوران جنگ تحمیلی تا به اکنون، بخشی از اکسسوری‌های مورد نظرمان دیگر قابل دسترسی نیستند و این خود یکی از مشکلات در مسیر مستندسازی روایت‌ها به شمار می‌رود.

این کارگردان در پایان گفت: ما امروز با نسلی مواجه هستیم که هیچ تصویر روشن و شفافی از سال‌های دفاع مقدس ندارند و هر قدر تلاش کنیم به مدد ابزار قدرتمندی همچون تئاتر که به شکل خودجوش وارد توده‌های مردم می‌شود، این خاطرات را زنده نگاه داریم، باز هم کم است. به زعم من، بخشی از رسالت تئاتر خیابانی، یادآوری خاطرات گذشته بر این سرزمین است که به نوبه خود درس‌های بسیاری را به دنبال دارد و در هر شرایطی، برای زندگی بهتر و موفق‌تر مفید و مؤثر خواهد بود.

۴۰ تئاتر خیابانی در قالب ۱۲۰ اجرا به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس و ایام اربعین حسینی از ۳۱ شهریور تا ششم مهرماه سال جاری به همت کانون تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی در استان‌های تهران، کرمانشاه، کردستان، ایلام و منطقه آزاد اروند در بوستان‌ها، گلزارهای شهدا و مناطق عملیاتی اجرا می‌شوند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است