قرار نیست «الماس» محدودیتی در تولید آثار پلتفرمی ایجاد کند/ نگران ساخت امثال «هیولا» و «قورباغه» نباشید | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۹
غلامرضا میرحسینی مطرح کرد:

قرار نیست «الماس» محدودیتی در تولید آثار پلتفرمی ایجاد کند/ نگران ساخت امثال «هیولا» و «قورباغه» نباشید

دبیر شورای محتوایی صدور مجوز تولیدات حرفه‌ای در صدا و سیما با حضور در برنامه «پرانتز باز» بار دیگر درباره محتواهای سریال‌های نمایش خانگی و تحقیق و پژوهش روی آن‌ها توضیح داد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلوزیون خبرگزاری صبا، غلامرضا میرحسینی دبیر شورای محتوایی صدور مجوز تولیدات حرفه‌ای در صدا و سیما که چندی پیش در گفتگو با خبرگزاری مهر اعلام کرده بود که صدور مجوزهای سریال‌های خانگی فقط از طریق سامانه الماس به آدرس http://almas.irib.ir/ و زیرنظر سازمان صداوسیما اعتبار قانونی دارد، شامگاه جمعه ۹ مهر ماه مهمان برنامه «پرانتز باز» رادیو نمایش به تهیه کنندگی و سردبیری مارال دوستی بود و صحبت‌هایی را درباره بازتاب و نقدهای وارد شده به صحبت هایش در این گفتگو بیان کرد.

در این گفتگو مارال دوستی مجری، تهیه کننده و سردبیر «پرانتز باز» خطاب به میرحسینی بیان کرد: حرف‌هایی را گفتید و در فضای مجازی هم چیزهایی دارد اتفاق می‌افتد. آیا واقعا اینطور است که خط قرمزها تغییر کرده و آیا شما برای الگو به «شب دهم» اشاره کردید؟

تنها بخش‌هایی از این گفتگو را انتخاب کرده‌ و روی آن مانور دادند

میرحسینی در پاسخ گفت: اگر عزیزانی که در جستجوی مباحث اصلی و نقاط محوری و کلیدی هستند آن مصاحبه را بینند، متوجه می‌شوند که به صورت شفاف و روشن از ابتدا تا انتها چه مسیری را طی کرده و هدف از این شورا، شکل‌گیری شورا، فرآیند شورا و نگاه شورا به حوزه‌ تولیدات مجازی در بستر اینترنت است. ولی متاسفانه یا آگاهانه و یا ناآگاهانه بعضی از عزیزان تنها بخش‌هایی از این گفتگو را انتخاب کرده‌ و روی آن مانور دادند.

او ادامه داد: در مورد «شب دهم»، من به عنوان یک مثال در مقطع خودش اشاره کردم، چون «شب دهم» حسن فتحی باتوجه به اقتضائات زمان، شرایط، بودجه و موارد این‌چنینی اثر موفقی بود و گفتم می‌توان سریال‌های جذابی ساخت که پرمخاطب باشند ولی به مسایل حاشیه‌ای یا مباحث دینی حمله نکند، از زن استفاده‌ ابزاری نکند و به همین دلیل هم گفتم که «شب دهم» یکی از مجموعه‌هایی است که در مقطع خودش پرمخاطب و جذاب بود که شاید اگر آن زمان بستر اینترنتی و فضای مجازی وجود داشت و این سریال مثل سریال‌های دیگر اول و قبل از نمایش تلویزیونی در بستر نمایش خانگی توزیع می‌شد به همان میزان پرمخاطب بود اما آسیبی نداشت یا آسیب بسیار اندکی داشت و از نظر بُعد ارزشی و محتوایی هم قابل پخش بود.

تحقیقی که به آن اشاره کردم توسط دانشگاهیان انجام شده است

میرحسینی در بخشی دیگر از گفتگو با اشاره به اینکه تولیدکنندگان فیلم و سریال به هر روشی برای جذابیت بیشتر متوسل می‌شوند، عنوان کرد: سوال من که در بخشی از مصاحبه با خبرگزاری مهر نیامده است، این بود که واقعا چرا بعضی از تولیدکنندگان برای جذابیت بیشتر و جذب مخاطب به هر روشی متوسل می‌شوند در حالی که اگر محتوای فیلم خوب، اثرگذار و جذاب باشد نیازی به خیلی از این تکنیک‌ها و روش‌هایی که منجر به خدای ناکرده، ممیزی یک اثر شود، نخواهد بود. من در آن مصاحبه به دو تحقیق اشاره کردم که در راستای تحلیل محتوای آثار نمایش خانگی انجام شده‌است، آن تحقیق هم توسط ما انجام نشده، بلکه توسط دانشگاه و عزیزانی که دغدغه‌ حوزه‌ فرهنگ دارند، منتشر شده است که من نتایجش را دیدم و به آن استناد کردم که ظاهرا آن تحلیل‌ها هم منتشر خواهد شد.

اگر گفتیم در این سریال‌ها از زنان استفاده ابزاری می‌شود، آن مصداق‌ها از تحقیق آمده‌اند

او افزود: در آن تحقیق‌ها با روش‌های علمی، ارزیابی کیفی و بررسی محتوایی، یک‌سری شاخص‌ها را تحت عنوان بازنمایی چهره‌ ایران در آثار نمایش خانگی درآورده بودند و یک تحقیق هم تصور از زنان در سریال اخیر یعنی «زخم کاری» که مطرح شد و خیلی هم دچار مساله شده بود. من به نتایج آن‌ها اشاره کردم و گفتم وقتی که این تحقیق‌ها نشان داده که مثلا اگر سیاه‌نمایی در جامعه وجود دارد و افراد در جامعه بیشتر به سمت کلاه برداری و خطا می‌روند و چهره‌ افراد، شریف نشان داده نمی‌شود، بر اساس مصداق‌هایی در آن تحقیق به آن اشاره شده است، یا اگر گفتیم در این سریال‌ها از زنان استفاده ابزاری می‌شود، آن مصداق‌ها از تحقیق آمده‌اند. خود من هیچ اشاره‌ای در نفی یا تایید سریال و مجموعه‌ای نداشتم و ارزش‌گذاری و قضاوت نکردم و تنها به نتایج در تحقیق‌ها اشاره کردم و گفتم باتوجه به این می‌توان آثاری تولید کرد که این آسیب‌ها و این آفت‌ها یا در آن نباشد و یا کمتر باشد.

در ادامه‌ این گفتگو مارال دوستی خاطر نشان کرد: درواقع شما می‌گویید که در صحبت‌هایتان فقط یک اشاره کردید و قصد الگوسازی نداشته‌اید، یعنی نگرانی بابت اینکه سریال‌هایی مثل «هیولا» یا بر فرض «قورباغه» ساخته شود، وجود ندارد.

میرحسینی توضیح داد: ما اصلا با عناوین کار نداریم که سریال «هیولا»، «قورباغه» یا «زخم کاری» است یا نه، بلکه می‌گوییم محتوایی که برای مخاطب به‌ویژه مخاطب کودک و نوجوان ارایه می‌شود باید به مسیری برود که تصویر غیرواقعی از جامعه نشان ندهد، کرامت انسانی را زیر سوال نبرد و فضای غیرواقع و غیرملموس از جامعه ارایه نکند، امید را در مردم نکشد و یاس را جانشین آن نکند. درواقع این‌ها شاخص‌های اساسی است که همه‌ عزیزانی که تا به حال مجموعه‌ تولیدات نمایشی را داشتند و آن‌هایی که تا به حال با ما بحث داشتند از این گفتگوها و از این مباحث استقبال کردند و قرار شد تا آثار خودشان را به شکلی کار کنند که آفت‌ها و آسیب‌هایی که می‌تواند به جامعه انتقال داده شود به حداقل برسد یا اصلا نباشد و آثار نجیب، جذاب و پرمحتوا به مخاطب ارایه شود.

دبیر شورای محتوایی صدور مجوز تولیدات حرفه‌ای در صدا و سیما در پایان تشریح کرد: هیچ محدودیتی در تولید آثار نیست و ما حتی پیشنهاد موضوع هم به دوستان نمی‌دهیم و محتوایی که ارایه می‌دهند توسط تیم کارشناسی بررسی می‌شود و در نقش مشاور و همراه تلاش می‌کنیم تا آن اتفاقاتی که در جامعه در حال رخ دادن است و موجب نارضایتی بسیاری از خانواده‌ها و موجب ایجاد دغدغه در بسیاری از دلسوزان شده است به حداقل برسد. اگر هنرمندانی که دوست دارند در این حوزه کار کنند، خدای ناکرده عامدانه و آگاهانه قصد دارند تا مبانی ارزشی جامعه را به چالش بکشند، آن یک بحث دیگری است، اما آن‌هایی که با هدف ارتقای فرهنگی و دفاع از حوزه و حریم فرهنگ کار می‌کنند و سرمایه‌ای می‌گذارند و انتظار دارند که سرمایه‌شان بازگردد، قطعا از این مسیر استقبال می‌کنند و چالش، مشکل و دغدغه‌ای نخواهند داشت.

«پرانتز باز» که در گروه برنامه‌های مستند و ترکیبی نمایشی رادیو نمایش تولید می‌شود، به صورت زنده و هفتگی ساعت ۲۱:۰۰ تا ۲۳:۰۰ پخش می‌شود. همچنین این برنامه قصد دارد تا با اجرای گردشی در مکان‌های مختلف فرهنگی، آن را به مردم معرفی کند.

بهمن فرمان آرا، داریوش مهرجویی، علی نصیریان، مهران مدیری، رضا کیانیان، ابوالحسن داوودی، همایون اسعدیان، فرزاد موتمن، سید جمال ساداتیان، مصطفی کیایی، امین حیایی، علیرضا خمسه، محمود پاک‌نیت، فرشته صدر عرفایی، میلاد کی‌مرام، علی سرتیپی، جواد نوروزبیگی، محمدحسین فرح‌بخش، محمدمهدی عسگرپور، محمود دینی، مهدی یزدانی خرم، محمود حسینی‌زاد، سجاد نوروزی، مسعود نجفی، شهرام گیل آبادی، منوچهر شاهسواری، حمیدرضا نوربخش، سید ضیا هاشمی، آریا عظیمی نژاد، اکرم محمدی، مهرداد اسکویی، امیرشهاب رضویان، میرطاهر مظلومی، مجید برزگر و … تاکنون مهمانان این برنامه بوده‌اند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است