مشکلات ما در کرمان ایده ساخت «سوییپر» را داد/ جشنواره فیلم کودک از جشنواره فجر هم مهم‌ترست | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۴۵
امین شجاعی در گفتگو با صبا:

مشکلات ما در کرمان ایده ساخت «سوییپر» را داد/ جشنواره فیلم کودک از جشنواره فجر هم مهم‌ترست

امین شجاعی که کارگردانی فیلم «سوییپر» را برعهده داشته است از اهمیت فیملسازی برای بچه ها صحبت کرد.

امین شجاعی که کارگردانی فیلم «سوییپر» را برعهده داشته و به بخش «مسابقه فیلم‌های بلند ایرانی» سی‌وچهارمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز راه‌یافته است در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره علت نامگذاری این فیلم گفت: سوییپر در بازی فوتبال به معنای مدافع جلوزن است که معمولا در فضای بین مدافع میانی و دروازه‌بان را پوشش می‌دهد. به عقیده من این واژه تعبیری است از مدافعین حرم و مدافعین اقتصادی که البته در این فیلم تاکید من بیشتر بر مدافعان اقتصادی است که از حقوق مردم دفاع می‌کنند.

او در پاسخ به این پرسش که چرا تصمیم به ساخت این فیلم گرفته است، توضیح داد: با پیدایش و همه‌گیری بیماری کرونا و به دنبال آن قرنطینه شدن خانگی، من به این فکر افتادم که فیلم‌هایی برای فرزندانم تهیه‌کنم تا به نوعی با دین این فیلم‌ها اوقات قرنطینه را سپری کنیم. بعد از جستجوهای فراوان متوجه شدم متاسفانه ما برای مخاطب کودک و نوجوان در کشور به قدر کافی کار تولید نکرده‌ایم. از طرف دیگر انعکاس معضلات و مشکلاتی که ما در استان کرمان داریم از جمله مشکلات کشاورزی، فقدان مدیریت صحیح و حضور دلالان سبب شد من دست به ساخت این فیلم بزنم.

این کارگردان در بخش دیگر صحبت هایش درباره مشکلات ساخت فیلمش گفت: از جمله مشکلاتی که ما در ساخت این فیلم با آن مواجه بودیم همه‌گیری بیماری کرونا و نداشتن تهیه‌کننده‌ای برای این کار بود. با وجود درخواست‌ها و پیگیری‌های فراوان متاسفانه شخص یا نهادی تهیه‌کنندگی این کار را قبول نکرد و من به همراه علی‌ میرزاده این کار را با هزینه‌های شخصی به اتمام رساندیم. یکی دیگر از مشکلات ما تطبیق بازیگران نوجوان با نقش‌ها و دور کردن آنها از تصورات ذهنیشان از سینما و سوپراستار شدن آنها بود که با تمرین‌های فراوان این مشکل نیز حل شد.

شجاعی خاطرنشان کرد: ما بیشترین وقت را برای فیلمنامه در نظر گرفتیم به طوری‌که نوشتن و ویرایش آن نزدیک به هشت ماه به طول انجامید. پس از آن در پیش تولید به طور جدی یک ماه بدون وقفه با عوامل تمرین داشتیم. به دلیل محدودیت‌های منابع مالی ما در کمترین زمان ممکن تصویربرداری را در بیست و سه آفیش انجام دادیم و کار را به سرعت به اتمام رسانیم که من از تمامی عوامل برای فشارکاری و زحمات فراوانشان سپاسگزارم.

کارگردان سریال «سرسرا» افزود: فیلم «سوییپر» در شهرستان‌های استان کرمان از جمله شهر انار تولید شده است و موضوع فیلم هم مربوط به یک کشاورزی است که محصولاتش در حال خراب شدن است و او مجبور می‌شود برای جلوگیری از خراب شدن محصولاتش از چند نوجوان که در یک تیم فوتبال بازی می‌کنند کمک بگیرد و …

این هنرمند در پایان با اشاره به این موضوع که در شرایط فعلی ساخت فیلم کودک و نوجوان کاری به شدت دشوار و طاقت‌فرسا به ویژه برای هنرمندان شهرستانی است، توضیح داد: به عقیده من ساخت آثاری برای مخاطب کودک و نوجوان ضروری است. ما باید برای مخاطب کودک و نوجوان الگوسازی، آینده‌سازی و امید به ساخت فردایی بهتر را ایجاد کنیم. به نظر من با توقف جشنواره ملی فیلم فجر خللی در سینمای کشور رخ نخواهد داد زیرا پلتفرم‌های مختلف سینمای ما را زنده نگه خواهند داشت اما با توقف جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان خسارت‌های جبران ناپذیری به این سبک از سینما و مخاطبان آن وارد خواهد شد.

در فیلم سینمایی «سوییپر» بازیگرانی چون صالح شجاعی، پارسا کاربخش، مهرشاد قادری، یاسین علیزاده، عزت‌الله رمضانفر، علی‌محمد رادمنش و زنده‌یاد علی سلیمانی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، از ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰ (۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱) در دو بخش مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل برگزار می‌شود.

رضا باقری

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید

«لیپار» از دل سیستان و بلوچستان/ بچه‌های فیلم را از بین ۴۰۰ نفر انتخاب کردم

دهه ۶۰ دهه پربار سینمای کودک و نوجوان بود/ جشنواره‌ امسال مهجورست

سازندگان فیلم کودک و نوجوان یا دیوانه‌اند یا عاشق/ حضور گربه‌ها در سینما!

روایت ابراهیم فروزش از پسرک «خبرنگار»/ داستان‌هایی که در عمق جامعه حرکت می‌کند

سختیِ تولید «خبرنگار» با گرمی مردم بوشهر جبران شد/ ژانر کودک مهجورترین در سینمای ایران

شخصیتی که پایان قصه‌‌ها را خراب می‌کند/ برپایی جشنواره کودک کار درستی بود

سریالِ پخش‌نشده‌ای که فیلم شد/ «خبرنگار» برشی از «سامو بندری» است

چندین سال است که نفس‌های سینمای کودک به شماره افتاده است/ سخنی با مسئولان جدید

تنها شبحی از سینمای کودک در ایران باقی مانده است/ جشنواره کودک کورسوی امید ماست

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است