معیار انتخاب آثار جشنواره سینمای ایران در شانتئی تشریح شد/ حضور ۶ فیلم کوتاه ایرانی | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۵

معیار انتخاب آثار جشنواره سینمای ایران در شانتئی تشریح شد/ حضور ۶ فیلم کوتاه ایرانی

جشنواره سینمایی سینمای ایران در شانتئی امسال میزبان 6 فیلم کوتاه ایرانی است و دبیر بخش فیلم کوتاه این جشنواره درباره این رویداد سینمایی نوضیح داد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی جشنواره سینمای ایران در شانتئی، امسال در جشنواره سینمایی سینمای ایران در شانتئی شش فیلم کوتاه در بخش غیررقابتی به نمایش در می‌آید.

عناوین این فیلم ها عبارتند از «صراحی» به کارگردانی سعید نجاتی، «کودکان ابری» به کارگردانی رضا فهیمی، «بی برگی» به کارگردانی غزاله سلطانی، «چله» به کارگردانی داوود خیام، «زندگی لزج» به کارگردانی محسن مهری و «روتوش» به کارگردانی کاوه مظاهری.

علاوه بر این آثار، فیلم کوتاه «آوا» به کارگردانی مریم اشرفی به صورت ویژه در مراسم اختتامیه نیز اکران خواهد شد.

حسین نمازی دبیر بخش فیلم کوتاه این جشنواره توضیحاتی درباره این بخش جشنواره ارایه داد و گفت: اساسا فیلم کوتاه را در دنیا باید یک مقوله جدا دانست که طرفداران خاص خود را دارد و البته در ایران هم ساخت فیلم کوتاه با کیفیتی ساخته می شود و ساخت این ژانر از فیلم ها سرعت گرفته است، این در حالیست که تا چندی پیش به فیلم های کوتاه به صورت تجربی نگاه می‌شد ولی در حال حاضر شرایط متفاوت شده  ودر ایران هم فیلم های کوتاه به صورت حرفه ای دنبال می‌شوند چنانچه در حال حاضر از لحاظ حرفه ای بودن اینگونه فیلم ها تفاوت چندانی با فیلم های بلند سینمایی ندارد.

وی افزود: کسب جوایز از فستیوال های معتبر نشان دهنده اقبالی است که مخاطبین خارجی از این فیلم ها کوتاه ایرانی دارند، از کاندیداتوری اسکار گرفته تا جشنواره فیلم های کوتاه تهران که متولی آن انجمن سینمای جوانان هست و اخیرا مورد تایید اسکار واقع شده، همگی نشان دهنده همین موضوع است.

نمازی در ادامه درباره انتخاب فیلم ها کوتاه جشنواره سینمای ایران در شانتیئی بیان کرد: انتخاب تنها شش فیلم کوتاه از بین کارهای ارزنده و خوب کار بسیار سختی بود و معیار ما برای انتخاب فیلم‌ها ارتباط  با مخاطب فرانسوی و در ک قصه فیلم‌ها بود از طرفی لازم بود  آثار متفاوت و خاص هم باشند و برای مخاطب فرانسوی هم تازگی داشته باشد و باعث آشنایی او با بخشی از فرهنگ ایران نیز شود.

وی تصریح کرد: سعی کردیم که در انتخاب آثار، فیلم های تلخ و گزنده را انتخاب نکنیم در عین حال سعی داشتیم واقعیت کنونی جامعه ایران هم به نمایش گذاشته شود و به بیان دیگر فیلم ها رنگ و بوی ایرانی داشته باشند. نشان دادن تنوع جامعه شهری و روستایی با طبقات مختلف با ترکیبی از عکس ها، قاب های و قصه های گوناگون از دیگر معیار ما برای انتخاب این شش فیلم بود.

نمازی در پایان با تاکید بر اهمیت جایگاه انجمن سینمای جوانان ایران در عرصه فیلم کوتاه، سه فیلم از شش فیلم بخش غیر رقابتی فیلم های کوتاه جشنواره شانتیئی فرانسه را نیز ازکارهای این مجموعه عنوان کرد و افزود: این جشنواره فرصت مغتنمی است که فیلم و آثار انجمن سینمای جوانان ایران دیده و مخاطب فرانسوی بیشتر با سینمای کوتاه ایران آشنا شود. امیدواریم مخاطبان و تماشاگران فیلم های کوتاه جشنواره، فیلم های کارگردانان ایرانی برایشان جذاب باشد.

جشنواره سینمای ایران در شانتیئی از ۱۳ الی ۱۶ آبانماه سال جاری در کشور فرانسه به ابتکار مرکز «ایران و فرانسه» و با همکاری شهرداری شانتیئی و مجموعه کاخ تاریخی این شهر و چندین نهاد دیگر فرانسوی در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است