«لیپار» از دل سیستان و بلوچستان/ بچه‌های فیلم را از بین ۴۰۰ نفر انتخاب کردم | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۵۶
حسین ریگی در گفتگو با صبا مطرح کرد:

«لیپار» از دل سیستان و بلوچستان/ بچه‌های فیلم را از بین ۴۰۰ نفر انتخاب کردم

جشنواره کودک و نوجوان مانند برخی جشنواره‌ها و رویدادهای دیگر فقط در یک روز یا یک هفته در سال رخ می‌دهد.

حسین ریگی کارگردان فیلم «لیپار» که در بخش مسابقه سیو چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان حضور دارد در گفتگو با خبرنگار سینمای صبا درباره این فیلم توضیح داد: این فیلم به نظر بنده فیلمی برای کودکان و نوجوان این سرزمین و به ویژه نوجوانان استان سیستان و بلوچستان است تا بتوانند خودشان را در سینما ببینند و از آن انگیزه بگیرند.

این فیلمساز که غالبا با تمرکز بر موضوعات سیستان و بلوچستان فیلم می سازد، افزود: ایده این فیلم از مشکلات و دغدغه‌های زندگی خود من به عنوان یک فیملساز شهرستانی بود و روند تولید این فیلم به این صورت شکل گرفت و در ادامه با حمایت‌های امیرحسین علم‌الهدی و تهیه‌کنندگی سعید خانی و مشارکت بنیاد سینمایی فارابی، استانداری سیستان و بلوچستان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد چابهار کلید خورد.

ریگی درباره اهمیت توجه به کودکان و نوجوانان یک سرزمین در قالب سینما، خاطرنشان کرد: در تمام کارهایی که انجام داده‌ام چه در فرم مستند و چه در فرم داستانی کودکان نقش مهمی ایفا کرده‌اند و من همیشه دغدغه ساخت فیلم را برای کودک و نوجوان داشته و دارم.

این کارگردان درباره نحوه انتخاب اسم این فیلم گفت: از آنجایی که این فیلم به زندگی نوجوانی می‌پردازد که در حال عبور از مرحله نوجوانی به جوانی است که در این فراز و نشیب‌ها تجربه‌های جدیدی را کسب می‌کند و لیپار هم در زبان بلوچی به معنای محل تلاقی رودخانه و دریاست (جایی که رودخانه به دریا می‌ریزد) و اسم یکی از دریاچه های مهم ایران و منطقه چابهار هم به این نام یعنی لیپار یا دریاچه صورتی است، این نام را برای فیلم انتخاب کردم.

او درباره انتخاب بازیگران نوجوان توضیح داد: خیلی از دوستانم بر این باور بودند که بازیگران نوجوان را از بازیگرانی که قبلا فعالیت سینمایی داشتنداند و جلوی دوربین رفته‌اند انتخاب کنیم ولی من تصمیم گرفتم بازیگران را از خود استان سیستان و بلوچستان با دادن فراخوانی انتخاب کنم. در این مورد امیر میری و حسام فرهمند به عنوان بازیگردان و مجری طرح مرا همراهی کردند و سرانجام از بین ۴۰۰ نفر به انتخاب ۳۰ نفر رسیدیم که از بین این تعداد پنج نفر انتخاب شدند.

کارگردان مستند «فصل بادهای گرم» افزود: در ساخت این فیلم دو مطلب برای من از اهمیت بیشتر برخودار بود؛ اول دیده شدن فیلم در کل کشور و دوم استفاده از هنرمندان بومی سیستان و بلوچستان به صورت جدی در ساخت این فیلم، چون در فیلم‌‌هایی که قبلا در این استان ساخته شده بود از این هنرمندان بومی به عنوان هنرور استفاده می‌شد که این امر باعث نادیده گرفتن ظرفیت‌های آنان ‌شده بود.

کارگردان فیلم کوتاه «جاده مرزی» از ورود نکردن تهیه‌کنندگان به حوزه کودک و نوجوان انتقاد کرد و گفت: تهیه‌کنندگان ما برخلاف کشور‌های دیگر خیلی کمتر وارد این حوزه می‌شوند و به علل‌های گوناگونی از جمله نفروختن فیلم در گیشه و … حاضر به سرمایه‌گذاری در این بخش نیستند، ولی تجربه ثابت کرده است که ژانر کودک و نوجوان می‌تواند فروش خوب و افتخارات خوبی برای سینمای ایران در بر داشته باشد. ما باید با ساخت فیلم‌هایی از این دست خیال‌ پردازی را به کودکان آموزش دهیم به ویژه اینکه قوه تخیل در کودکان شهرستانی به ویژه کودکان سیستان و بلوچستان با توجه به مشکلات متعددی که در این استان وجود دارد کمتر پرورانده شده است.

این سینماگر در پایان گفت: جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان مانند برخی جشنواره‌ها و رویدادهای دیگر فقط در یک روز یا یک هفته در سال رخ می‌دهد و سپس فراموش می‌شود ولی ما باید با برنامه ریزی صحیح و درست برای کودک و نوجوان کار تولید کنیم و فقط آن را مختص به جشنواره ندانیم.

مهران احمدی، بهناز جعفری، هومن برق‌نورد، امین میری، آرزو تاج‌نیا، یگانه سروری، فرشته انصاری، سکینه آزادی، در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند و همچنین محمد دستواره نارویی، مهدی دین‌ محمدپور، مهران داروزائی، عرشیا سروری مقدم، فاطمه سالاری به عنوان بازیگران نوجوان، در «لیپار» حضور دارند.

سایر عوامل سازنده فیلم عبارتند از مشاور پروژه: امیرحسین علم‌الهدی، مشاور کارگردان: محمدمهدی عسگرپور، مجری طرح: حسام فرهمندجو، مدیر فیلمبرداری: مسعود امینی تیرانی، تدوین: مهدی سعدی، طراح صحنه: سیامک احصایی، طراح گریم: مرتضی کهزادی، موسیقی: مسعود سخاوت‌دوست، مدیر صدابرداری: سید وحید رضویان، طراح صدا: امین شریفی، طراح لباس: آوا صیادی، مدیر تولید: حسین فرضی‌زاد ، مشاور لهجه و بازیگردان : امین میری، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: منصور میرشکاری، جلوه‌های ویژه میدانی: امیر بدری، جلوه‌های ویژه بصری: محسن خیر آبادی، دستیار اول فیلمبردار: سید مهدی حسینی، مدیر تدارکات: نادر اژدری، عکاس: مریم تخت‌کشیان، فیلمبردار پشت صحنه: علی شهریاری، منشی صحنه: الناز کوتی، مشاور مرزبانی: عبدالله سارانی، مشاور فرهنگی و بومی: ایوب افشار.

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰ (۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱) در دو بخش مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل، برگزار می شود.

رضا باقری
انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است