«تیام» با گویش و پوشش چهارمحال و بختیاری/ برای کودکان هم فیلم بسازیم نه فقط درباره آنها

امیرحسین عنایتی کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون که با فیلم «تیام» در بخش مسابقه فیلم‌های بلند ایرانی سی و چهارمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا گفت: از آنجایی که من علاقه‌مند به فعالیت در حوزه کودک و نوجوان هستم تصمیم گرفتم فیلمی با محوریت ایل بختیاری برای این دسته از مخاطبان تولید کنم و اینطور شد که «تیام» در استان چهارمحال و بختیاری، شهر سامان از توابع شهرکرد با گویش و لباس محلی تصویربرداری شد.

او با تاکید بر لزوم تولید فیلم های تخصصی برای کودکان نه صرفا درباره کودکان خاطرنشان کرد: از آنجایی که من در حوزه بزرگسال و درام خانوادگی مشغول فعالیت هستم، اما گمان می‌کنم بسیاری از سینماگران کودک و نوجوان ما درک درستی از این نوع فیلمسازی ندارند و به همین علت فیلمی را برای کودک نمی‌سازند بلکه فیلم را با موضوع کودک‌ تولید می‌کنند ولی من همواره تلاشم بر این است که حداقل سالی یکبار یک کار تخصصی برای مخاطب کودک و نوجوان تولید کنم.

کارگردان فیلم «وقت رویا» ادامه داد: بزرگترین چالش ما در روند تولید این فیلم، بحث گویش شخصیت اصلی یا همان تیام بود زیرا ما نتوانستیم برای این شخصیت بازیگری محلی انتخاب کنیم و این امر در روند کار مشکل ایجاد کرد ولی سرانجام با تلاش‌های فراوان توانستیم بازیگری غیر بومی را برای این نقش انتخاب کنیم و با تمرین‌های مداوم به آنچه که می‌خواستیم برسیم.

او افزود: من از مارال خدادادی بازیگر بااستعداد نقش تیام کمال تشکر و قدردانی را دارم که با تمام سختی‌ها این نقش را به خوبی ایفا کرد.

عنایتی که این روزها فیلمش در جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان رقابت می کند درباره برپایی این رویداد به شکل ترکیبی از آنلاین و فیزیکی توضیح داد: به نظر من برگزاری جشنواره به صورت اکران آنلاین با تمام معضلات و مشکلات خود، شیرینی مخصوص به خود را دارد و به نوعی این پیام را می‌رساند که سلامت افراد برای برگزارکنندگان جشنواره چه قدر مهم است. امیدوارم با ریشه‌کن شدن بیماری کرونا جشنواره‌های سال‌های آینده بهتر و پر رونق‌تر از سال‌های قبل برگزار شود.

کارگردان فیلم «فرشته‌های بی بال» بیان کرد: جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان یکی از جشنواره‌های ریشه‌دار و شناخته شده در سینمای ایران است که اخبار آن در جهان انعکاس می‌یابد. این جشنواره قطعا پتانسیل این را دارد تا با حمایت‌ و توجه مسئولان ارتقا و رشد پیدا کند و آثار این جشنواره بیشاز پیش مورد توجه جهانیان قرار گیرد.

این کارگردان در پایان از مسئولان سینمایی درخواست کرد تا شرایط سخت تولیدکنندگان فیلم‌های سینمایی را دوران همه‌گیری بیماری کرونا در نظر بگیرند و با آنان کمال همکاری را داشته باشند.

در خلاصه داستان «تیام» آمده است: دختری به نام تیام در تلاش است تا با رساندن دارو به مادر نابینایش ایلماه کمک کند و …

در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون بهنوش بختیاری، مارال خدادادی، نگین حسینی، داراب آقاسی زاده، ندا ممتاز بهاری، اشکان حاج حسنی، محسن سبزمنش، هلن جوکار، نرگس خسروانی، گلتاج حاجی پور، جواد افشار، سام بختیاری، پوریا اسماعیلی، عقیل گودرزی و بعضی از بازیگران محلی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

از دیگر عوامل این فیلم سینمایی می‌توان به تهیه کننده اشکان حاج حسنی، مدیر تصویربرداری امیر حسین عنایتی، مدیربرنامه شیدا صبوری، دستیار اول کارگردان مصطفی روشی، منشی صحنه زهره قاسمی، دستیار دوم کارگردان مهناز احمدی قمی، عکاس پشت صحنه هلن جوکار، صدابردار مجتبی حبیب الهی، تدوین امیر حسین عنایتی، اصلاح رنگ و نور مهدی دهقان، دستیار صدا فرزاد باهنر، گریمور افسانه کچوئی و دستیار گریم مهرنوش جامه طحاف اشاره کرد.

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، از ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰ (۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱) در دو بخش مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل برگزار می‌شود.

رضا باقری

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید

«لیپار» از دل سیستان و بلوچستان/ بچه‌های فیلم را از بین ۴۰۰ نفر انتخاب کردم

دهه ۶۰ دهه پربار سینمای کودک و نوجوان بود/ جشنواره‌ امسال مهجورست

سازندگان فیلم کودک و نوجوان یا دیوانه‌اند یا عاشق/ حضور گربه‌ها در سینما!

روایت ابراهیم فروزش از پسرک «خبرنگار»/ داستان‌هایی که در عمق جامعه حرکت می‌کند

سختیِ تولید «خبرنگار» با گرمی مردم بوشهر جبران شد/ ژانر کودک مهجورترین در سینمای ایران

شخصیتی که پایان قصه‌‌ها را خراب می‌کند/ برپایی جشنواره کودک کار درستی بود

سریالِ پخش‌نشده‌ای که فیلم شد/ «خبرنگار» برشی از «سامو بندری» است

چندین سال است که نفس‌های سینمای کودک به شماره افتاده است/ سخنی با مسئولان جدید

تنها شبحی از سینمای کودک در ایران باقی مانده است/ جشنواره کودک کورسوی امید ماست

مشکلات ما در کرمان ایده ساخت «سوییپر» را داد/ جشنواره فیلم کودک از جشنواره فجر هم مهم‌ترست