ایده «میان صخره‌ها» از یک کودک باهوش آمد/ گیشه مانع تولید در سینمای کودک است | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۷
مختار عبداللهی در گفتگو با صبا:

ایده «میان صخره‌ها» از یک کودک باهوش آمد/ گیشه مانع تولید در سینمای کودک است

مختار عبداللهی کارگردان فیلم «میان صخره‌ها» از مسئولین سینمایی در خواست کرد تا توجه بیشتری سینماگران مستقل داشته باشند.

مختار عبداللهی، کارگردان فیلم «میان صخره‌ها» که در بخش مسابقه فیلم‌های بلند ایرانی سی‌وچهارمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور دارد و در بخش بهترین فیلم هم نامزد جایزه شده است در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره شکل‌گیری ایده اصلی این فیلم سینمایی گفت: چندسال قبل حین ساخت مستندی به طور اتفاقی با کودک بسیار باهوشی برخورد کردم که این کودک با توجه به سن کم و جثه کوچکی که داشت خانواده خویش را اداره و از پس مشکلات خویش بر می‌آمد. همین موضوع باعث شکل گیری ایده اولیه این فیلم شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از سخت‌ترین کارهای سینمایی ایران را در چند سال اخیر انجام داده است، گفت: در اوج همه‌گیری بیماری کرونا و ممنوعیت‌های تردد، تصویربرداری این پروژه را در منطقه‌ای صعب العبور آغاز کردیم و به علت کوهستانی بودن و داشتن دره‌های عمیق، کار کردن برای بازیگران و عوامل پشت صحنه بسیار دشوار بود. علاوه بر این ما در این کار سکانس‌هایی را از حیوانات اهلی و وحشی ضبط کرده‌ایم که این کار نیز سختی‌های مختص به خود را داشت.

این سینماگر خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات ما کار کردن با بازیگران خردسال در این شرایط بود. به غیر از ۱۰ دقیقه اول فیلم تمام سکانس‌های ما را این دو کودک تشکیل می‌دادند که این موضوع کمی کار ما را پیچیده‌تر کرده یود. در فیلم‌های دیگر ما شاهد این هستیم که بازیگران مختلفی در کنار بازیگران خردسال حضور دارند که شرایط را برای آنها تسهیل می‌کنند ولی ما چنین چیزی را در فیلمنامه نداشتیم. من لازم می‌دانم تشکر ویژه‌ای را از بازیگران خردسالی که در این فیلم ما را یاری کردند انجام دهم.

نویسنده فیلمنامه «خداحافظ سینما» در بخش دیگر صحبت هایش تصریح کرد: ورود به عرصه فیلمسازی کودکان و نوجوان برای هیچ کارگردان یا تهیه‌کننده‌ای به صرفه نیست و تضمینی برای فروش در گیشه ندارد به همین علت اکثر سینماگران به این حوزه ورود پیدا نمی‌کنند.

این کارگردان در پایان از مسئولان عرصه فرهنگ و هنر درخواست کرد تا توجه بیشتری به سینماگران به ویژه سینماگران مستقل داشته باشند.

در خلاصه داستان آمده است: ابراهیم و ایلما خواهر و برادر چوپانی هستند که گله خود را برای چرا به کوهستان می‌برند و …

در این فیلم سینمایی اسماعیل مرادی، مریم آل‌احمد به عنوان بازیگر بزرگسال و حمیدرضا غیبی و آندیا یحیی‌پور به عنوان بازیگر نوجوان به ایفای نقش پرداخته‌اند.

از دیگر عوامل این فیلم می‌توان به: دستیار اول کارگردانی و مدیر برنامه ریزی: سیدرضا آل‌احمد، مدیر تصویربرداری: حسین سیدیان، صدابردار: عرفان رضایی، تدوین: عماد خدابخش، طراح صحنه و دکور: محمد حسن‌زاده، مدیر تولید: سیامک اسفندیاری، گریم: سحر سامانی و منشی صحنه: عسل روستایی، آهنگساز:کارنگ کرباسی، تهیه کننده: محمد احمدی، مجری طرح: ناصر قائدی اشاره کرد.

«میان صخره‌ها» در شهرستان لردگان از توابع استان چهارمحال و بختیاری فیلمبرداری شده است.

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، از ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰ (۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱) در دو بخش مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل برگزار می‌شود.

رضا باقری

انتهای پیام/

 

بیشتر بخوانید

«لیپار» از دل سیستان و بلوچستان/ بچه‌های فیلم را از بین ۴۰۰ نفر انتخاب کردم

دهه ۶۰ دهه پربار سینمای کودک و نوجوان بود/ جشنواره‌ امسال مهجورست

سازندگان فیلم کودک و نوجوان یا دیوانه‌اند یا عاشق/ حضور گربه‌ها در سینما!

روایت ابراهیم فروزش از پسرک «خبرنگار»/ داستان‌هایی که در عمق جامعه حرکت می‌کند

سختیِ تولید «خبرنگار» با گرمی مردم بوشهر جبران شد/ ژانر کودک مهجورترین در سینمای ایران

شخصیتی که پایان قصه‌‌ها را خراب می‌کند/ برپایی جشنواره کودک کار درستی بود

سریالِ پخش‌نشده‌ای که فیلم شد/ «خبرنگار» برشی از «سامو بندری» است

چندین سال است که نفس‌های سینمای کودک به شماره افتاده است/ سخنی با مسئولان جدید

تنها شبحی از سینمای کودک در ایران باقی مانده است/ جشنواره کودک کورسوی امید ماست

«تیام» با گویش و پوشش چهارمحال و بختیاری/ برای کودکان هم فیلم بسازیم نه فقط درباره آنها

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است