زنان تنها قربانیان حکومت طالبان هستند/ مردم نان ندارند بخورند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۲
مجید سعیدی در گفتگو با صبا:

زنان تنها قربانیان حکومت طالبان هستند/ مردم نان ندارند بخورند

مجید سعیدی با اشاره به وضعیت بد اقتصاد افغانستان درباره تغییرات افغانستان و نشانه‌های حضور طالبان در این کشور گفت.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، چندی پیش بود که خبر رسید شهرهای افغانستان یکی پس از دیگری به دست طالبان اشغال می‌شوند، آن روزها هیچکس نمی‌دانست داخل این کشور چه خبر است اما عکس هجوم مردم به فردوگاه، حضور نیروهای طالب با ادوات نظامی در شهر، عکس تجمع زنان برای بازپس‌گیری حداقل حقوق مدنی و… اندکی ما را از وضعیت این کشور با خبر می‌کرد. بله، در این روزها عکس‌ها روایتگر قصه افغانستان هستند و درنتیجه عکاسانی برای ثبت چهره افغانستان بعد از حضور طالبان و مسایلی که پیرامون این تغییر حکومت درحال رخ دادن است، به این کشور سفر کرده‌اند.

مجید سعیدی هم یکی از عکاسانی است که تجربه زیادی در زمینه عکاسی در وضعیت‌های بحرانی و مناطق جنگی دارد و اکنون با حضور در این کشور در گفتگو با خبرنگار صبا درباره وضع موجود در افغانستان بعد از اشغال به دست طالبان گفت: این طبیعی‌ست که هر انقلابی رخ می‌دهد و هر حکومتی که تغییر می‌کند به تبع آن تا مدتی شرایط پایداری در آن کشور مستقر نیست و شاید حتی برخی از افراد که در بدنه حکومت هستند، برنامه‌ای برای آینده کشور نداشته باشند. این بی‌برنامگی‌ها در حکومت طالبان هم قابل مشاهده است، به هرحال کشور افغانستان و حکومت طالبان خیلی متحد نیستند و چندصدایی ذر بخش‌های مختلف جامعه دیده می‌شود و به همین دلیل وضعیت نامنظم و ناپایداری در این کشور حاکم است.

او درباره رفتار طالبان با خبرنگارانی که به این کشور سفر کرده‌اند، توضیح داد: به عنوان یک عکاس و خبرنگار در این کشور وضعیت بدی نداریم و حتی خود نیروهای طالبان برای پوشش وضعیت به خبرنگاران کمک می‌کنند تا کارشان را انجام دهند. من به شخصه این روزها در ولایت فراه هستم و قبل از آن در ولایت بادغیس و قبل‌تر در ولایت هرات بودم و باید بگویم که از لحاظ امنیت و فراهم بودن شرایط برای کار خبری تا امروز مشکلی نداشته‌ام.

زنان تنها قربانیان تعویض حکومت در افغانستان هستند

این عکاس خبری با اشاره به محدودیت زنان افغانستان در حکومت طالبان در این‎‌باره بیان کرد: شاید بتوان گفت تنها قربانیان این اتفاق و تعویض حکومت در کشور افغانستان زنان بودند، مخصوصا بخشی از زنان تحصیل کرده و فعال اجتماعی افغان و زنانی که در دولت قبل جایگاه و پست‌های مختلفی داشتند اکنون قربانی اصلی این تغییر حکومت شدند. آن‌ها در این کشور آزادی عمل ندارند به هرحال طالبان یک گروه اسلامی است و طبق قوانین خاص خود حکومت می‌کند و طبیعتا تمامی اقشار را نمی‌تواند با این قوانین راضی نگه دارد. شخصا این وضعیت را زیاد بزرگ نمی‌بینم و برایم تعجب‌برانگیز نیست زیرا این مشکلات و محدودیت‌ها برای زنان در جامعه ایرانی هم وجود دارد و به عنوان یک ایرانی برای من قابل درک است.

وضعیت اقتصادی کشور افغانستان بسیار خراب است

او در واکنش به مهاجرت گسترده مردم افغانستان و تلاش عده‌ای دیگر برای خروج از این کشور، اظهار کرد: وضعیت اقتصادی کشور افغانستان بسیار خراب است زیرا وقتی انقلابی رخ می‌دهد به تبع آن اقتصاد یک کشور دگرگون می‌شود، بنابراین چیزی که ما در افغانستان می‌بینم این است که مردم نان ندارند بخوردند زیرا پولی ندارند، کاری ندارند و شرایط اقتصادی در این کشور راکد شده است.

سعیدی افزود: افغانستان در این ‌۲۰ سال اخیر نیازمند کمک‌های خارجی بود و کشورهای خارجی و سازمان ملل مدام به این کشور کمک مالی می‌کردند اما اکنون این پول‌ها دیگر وجود ندارند و به همین دلیل از نظر اقتصادی به مشکل برخورده‌اند و طبیعی‌ست که مردم در این وضعیت برای اینکه کار پیدا کنند تا شکم خود و خانواده‌شان را سیر کنند، به کشورهای همسایه مهاجرت کنند. به نظرممن درحال حاضر بزرگ‌ترین مشکلی که مردم افغانستان را رنج می‌دهد، مشکل اقتصادی است.

این عکاس جنگ در پاسخ به این پرسش که برای عکاسی در افغانستان روی چه سوژه‌هایی تمرکز کرده‌ است، گفت: تمرکز من برای عکاسی در افغانستان بیشتر روی نیروهای طالبان است اما اتفاقاتی که در کنار یک انقلاب برای مردم و یک جامعه رخ می‌دهد، طبیعی‌ست، ازجمله مسایلی مانند اینکه علامت‌های حکومت سابق در یک کشور از بین می‌رود یا اتفاقاتی که در حکومت قبل رخ می‌داد و الان دیگر خبری از آن‌ها نیست و بلعکس. طبیعی‌ست که به عنوان یک عکاس خبری همین اتفافات را دنبال کنم و هرچیزی که نظر من را در این شرایط جلب کند، ثبت می‌کنم.

پرچم جدید، نشانه پررنگ شهر برای تغییر حکومت است

او درباره تغییر چهره شهرهای افغانستان بعد از ورود طالبان تصریح کرد: در ابتدای ورود طالبان به کشور تصاویری منتشر شد که عکس زنان از سطح شهرها جمع شده است اما باید بگویم که در شهرهای کوچک افغانستان هیچ تغییری در چهره شهر نسبت به قبل احساس نمی‌شود، زیرا در این ولایت‌ها سابق هم به طور مثال مانند کابل در یک آرایشگاه زنانه، عکس خانم‌ها را با آرایش صورت روی تابلوی تبلیغاتی در خیابان نمایش نمی‌دادند چون در این شهرها بسیار عقاید سنتی دارند و این کار خلاف عرف جامعه است. صرفا تنها تغییری که در کل افغانستان بیشتر از همه به چشم می‌خورد، تغییر پرچم این کشور است. یعنی پرچم سابق از همه‌جا جمع شده و پرچم امارات اسلامی برفراز هر جایی که لازم است، نصب شده است.

سعیدی در پایان با اشاره به امنیتی که بعد از حضور طالبان در برخی از ایالت‌های افغانستان احساس می‌شود، خاطرنشان کرد: تنها حُسنی که گروه امارات اسلامی برای افغانستان داشته، ایجاد امنیت است. در این مدت من به چند ایالت افغانستان رفته‌ام که قبلا به هیچ عنوان‌ نمی‌شد وارد آنجا شد زیرا اصلا امنیت وجود نداشت. دوم اینکه، به هرحال ما نباید این را فراموش کنیم که دولت سابق افغانستان متاسفانه دولت فاسدی بود و بخش‌های مختلف حکومت اعم‌از پلیس و دیگر ارگان‌های دولتی فاسد بودند اما اکنون در ابتدای تشکیل دولت جدید این فساد حکومتی دیده نمی‌شود.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است