حواشی انتخاب آثار جشنواره فیلم کوتاه تهران بالا گرفت/ اقدام اعتراضی عضو ایرانی اسکار | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۰
صبا گزارش می‌دهد؛

حواشی انتخاب آثار جشنواره فیلم کوتاه تهران بالا گرفت/ اقدام اعتراضی عضو ایرانی اسکار

اقدام متولیان جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در حذف هیات انتخاب جشنواره، اعتراض اهالی سینمای کوتاه ایران را برانگیخته و تعدادی از آن‌ها معتقدند فیلم‌شان سلیقه‌ای حذف شده است.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، از دیروز ۱۸ مهرماه که فهرست فیلم‌های داستانی راه‌یافته به بخش مسابقه ملی سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد، موجی از انتقادها در فضای مجازی درباره حذف فیلم‌ها به راه افتاد.

گفته می‌شود شماری از فیلم‌های کوتاه ارسال‌شده به این دوره از جشنواره، به علت ممیزی‌های محتوایی کنار گذاشته شده‌اند.

تحول مهم دیگری که در دوره سی‌وهشتم جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران رخ داده، حذف هیات انتخاب و جایگزینی آن با گروهی از سینماگران و مدیران سینمایی به عنوان مشاوران انتخاب است. این تصمیم به دلیل شفاف نبودن شیوه مشاوره و حذف جلساتی که در دوره‌های گذشته به عنوان جلسات هیات انتخاب برگزار می‌شد، باعث شده پیگیری علت حذف فیلم‌ها از جشنواره سخت و عملا ناممکن باشد.

اهالی فیلم کوتاه، ماحصل این اتفاق را دخالت دادن سلیقه بعضی مدیران سینمایی به ویژه دبیر جشنواره در انتخاب آثار برای شرکت در جشنواره می‌دانند؛ تا جایی که باعث خواهد شد شماری از فیلم‌های مهم کوتاه، از این رویداد سینمایی جا بمانند.

در واکنش به این اتفاقات، عصر امروز ۱۹ مهرماه علی عسگری فیلمساز سینمای کوتاه و عضو آکادمی علوم و هنرهای سینما (اسکار) در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «من به عنوان عضو آکادمی اسکار در شاخه فیلم کوتاه، برای حمایت از تمامی فیلمسازانی که فیلم‌هایشان سانسور شده، به فیلم معرفی‌شده از طرف جشنواره فیلم کوتاه تهران رای نخواهم داد.»

جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از دوره سی‌وهفتم که در بهمن ماه ۹۹ برگزار شد، به فهرست ۱۷۰ جشنواره مورد تایید اسکار (اسکار کوالیفاید) پیوسته بود. به همین علت، فیلم برنده جایزه بزرگ این جشنواره، می‌توانست در رقابت اسکار شرکت کند.

نخستین فیلمی که از این طریق به اسکار راه یافت و این امید می‌رود تا در نودوچهارمین مراسم آکادمی علوم و هنرهای سینما نامزد یا برنده شود، «سفیدپوش» ساخته رضا فهیمی بود.

حال بیم آن می‌رود تصمیم برگزارکنندگان جشنواره فیلم کوتاه تهران، برای این دستاورد بزرگ و تاریخی، مشکل‌ساز شود و به جایی برسد که در کمتر از یک سال از کسب تایید اسکار، این دستاورد به باد برود. شنیده‌های صبا حاکی از آن است که مکاتباتی برای حذف جشنواره از فهرست رویدادهای مورد تایید اسکار انجام شده و عده‌ای در پی این اتفاق‌اند.

باید دید آیا سازمان سینمایی و انجمن سینمایی جوانان ایران در تصمیم خود تجدیدنظر خواهند کرد و با ایجاد شفافیت، شائبه سلیقه‌ای شدن انتخاب‌ها و سانسور فیلم‌ها را از بین خواهند برد یا نه.

بیشتر بخوانید:

سانسور علت حذف فیلم‌ها از جشنواره‌ ۳۸ فیلم کوتاه تهران است/ امیدهایی که می‌خشکانید

تبریک مدیرعامل انجمن سینمای جوانان برای امکان حضور «سفیدپوش» در اسکار ۲۰۲۲

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است