جشنواره ملی عکس امیرکبیر فراخوان داد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۱۳

جشنواره ملی عکس امیرکبیر فراخوان داد

به گزارش صبا، فراخوان نخستین جشنواره ملی عکس امیرکبیر از سوی دبیرخانه این رویداد و به همت شهرداری اراک منتشر شد.

در متن این فراخوان نوشته است: «هنر به عنوان ابزاری تاثیرگذار و مانا در ذهن مخاطب یکی از برترین ابزار‌های ممکن برای تاثیرگذاری در سطح جامعه است و استفاده از این پتانسیل با توجه ویژه به سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه تاثیرات دو چندانی را به همراه دارد. میرزا محمدتقی‌خان فراهانی مشهور به امیرکبیر یکی از صدراعظم‌های ایران در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار بود که در روستای هزاوه از توابع اراک متولد شد. بنیان‌گذاری مدرسه دارالفنون برای آموزش دانش و فنّاوری‌های نو، انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه و همچنین تغییرات تاثیرگذار در حوزه های اجتماعی و مذهبی، چهره‌ای ماندگار و تاثیرگذار در تاریخ ایران برای او رقم زده است.

سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اجتماعی شهرداری کلانشهر اراک نخستین جشنواره ملی عکس امیرکبیر را همزمان با روز اراک (سالروز صدارت امیرکبیر) و به منظور بزرگداشت امیرکبیر، با هدف ارتقای سطح عکاسی و گفتگوی بصری میان عکاسان و در راستای معرفی توانمندی های فرهنگی و اجتماعی شهر اراک با استفاده از زبان هنر عکاسی و در تداوم فعالیت‌های فرهنگی و هنری برگزار می کند.

نام امیرکبیر می تواند نقطه عطفی برای یک حرکت ارزشمند هنری در سطح ملی و بین المللی باشد و ضمن توجه به سرمایه های ملی و اجتماعی فرصتی را برای گردآوری و تولید آثار فاخر هنری برای هنرمندان استان و کشور فراهم آورد.

این دوره از مسابقه با اهمیت به عکاسی مستند و نگاه خلاقه در محورهای زیر برگزار می‌شود:

بخش های جشنواره:
جشنواره در سه بخش اصلی (A) و ویژه (B) و آزاد (C) برگزار می‌شود:

بخش اصلی: چهره شهر (ویژه شهر اراک)

عکاسی از همه موارد مرتبط با چهره شهر و ویژگـی‌های اقلیمی شهر اراک، فرهنگ شهر‌نشینی، زندگـی شهری، محیط زیست، ترافیک، فعالیت‌های ورزشی شهرداری، مدیریت و کالبد شهری، میراث ملموس فرهنگـی، فعالیت و برنامه‌های فرهنگـی و هنری، فعالیت‌های عمرانـی شهرداری اراک

بخش ویژه: فرهنگ زندگی با کرونا
واکنش‌های اخلاقـی، همدلـی و همیاری شهروندان در مـواجهه با بیمــاری کـرونامشارکت
مردم در رعایت اصول بهداشتی در ارتباطات اجتماعی
زندگی در شرایط قرنطینه و محدودیت های شهری در مـواجهه با بیمــاری کـرونا

بخش آزاد: خلاقه
در این بخش شرکت کنندگان می توانند آثاری با نگاه خلاقانه و با بهره‌گیری از انواع تکنیک‌های عکاسی را ارسال نمایند.

مقصود از مستند: عکس‌هایی که صرفا به صورت عینی با موضوعات جشنواره عکاسی شده باشند و حاوی پیام صریح و جنبه اسنادی باشند.

مقصود از خلاقه: نگاه ذهنی، انتزاعی و فاقد جنبه اسنادی به موضوعات جشنواره که می‌تواند شامل انواع تکنیک‌های عکاسی و یا فرآیندهای پس از عکاسی باشد و برای انتقال پیام، در عناصر عکس دخل و تصرف داشته باشد.

آیین نامه
شرکت تمامی عکاسان آماتور و حرفه‌ای از سراسر کشور در این جشنواره آزاد و مغتنم است.
هر هنرمند می‌تواند در هر بخش با ارسالحداکثر ۷ تک‌عکس در مسابقه شرکت کند.
در بخش اصلی تنها عکس هایی امکان شرکت را دارند که در محدوده شهری اراک ثبت شده باشند. (در صورت نیاز موقعیت مکانی عکس از عکاس دریافت خواهد شد.)
در بخش اصلی و ویژه، ویرایش عکس‌ها نباید به مرزهای گرافیک، تصویرسازی، و حذف بعد و پرسپکتیو نماها بیانجامد و تنها عکس های مستند پذیرش می‌شوند. لازم به ذکر است تغییر تراز نور و کنتراست، تنظیم و کنترل رنگ، کراپ، اعمال یا کاهش گرین و تقویت شارپنس تا آنجا مجاز است که جنبه اسنادی آثار را از میان نبرد.
در بخش های اصلی و ویژه فایل خام (raw) برای راستی آزمایی در هر مرحله از جشنواره که نیاز باشد از عکاس برای آثار ارائه شده دریافت خواهد شد و در صورت عدم تحویل در مهلت خواسته شده، آن اثر از جشنواره در هر مرحله ای که باشد، حذف می‌شود.
در بخش خلاقه به دلیل نمایش جنبه های ذهنی عکاس،در انتخاب موضوع و ویرایش عکس ها محدودیتی وجود ندارد، آثار ارسالی در این بخش می توانند فتومونتاژ و ترکیبی باشند و استفاده از هر نوع تکنیکعکاسی مجاز است.
در صورت ارائه عکس خلاقه (تغییر واقعیت) و فتومونتاژ در بخش آزاد، باید تمامی عناصر استفاده شده در عکس توسط عکاس ثبت شده باشد و فایل آنها در اختیار شرکت کننده باشد. برای راستی آزمایی در هر مرحله از جشنواره که نیاز باشد، دریافت خواهد شدو در صورت عدم تحویل در مهلت خواسته شده، آن اثر از جشنواره در هر مرحله ای که باشد، حذف می‌شود. در این جشنواره رقابت میان تک عکس صورت می گیرد.چیدمان چند عکس در یک قاب، از نگاه دبیرخانه مجموعه عکس قلمداد می شود نه تک عکس.
عکس‌های ارسالی باید فاقد نوشته، تاریخ، لوگو و واترمارک باشد.
عکس‌های ارسالی در هر سه بخش می‌‌توانند رنگی یا مونوکروم باشند اما در نهایت باید به صورت یک فایل Jpeg که اندازه ضلع بزرگ آن حداقل۱۵۰۰ pixel (در عکس‌های افقی Width =1500 Pixel و در عکس‌های عمودی Height =1500 pixel باشد) و حجم فایل ارسالی از ۵ مگابایت تجاوز نکند، ارسال شوند. D.p.i عکس‌ها را تغییر ندهید و با همان رزولوشنی که دوربین شما خروجی می‌دهد، ارسال نمایید. Quality عکس‌هایتان را در هنگام خروجی فتوشاپ از عدد ۹ کمتر نکنید.
تمامی عکس‌های ارسالی میبایست دارای عنوان و شرح عکس (Caption ) باشند و در قالب فایل word و شماره گذاری شده طبق کد هر عکس به دبیرخانه ارسال شود.
شرکت کنندگان می‌بایست یک فایل word حاوی مشخصات فردی، اطلاعات تماس و آدرس دقیق پستی همراه آثار و فایل word توضیحات عکس (Caption ) برای دبیرخانه از طریق ایمیل ارسال کنند.
در صورت ارسال آثار بیش از تعداد اعلام شده و بدون رعایت آیین نامه، دبیرخانه به صورت تصادفی آثار را برای داوری انتخاب و موارد بیشتر را حذف می‌کند.
عکس‌های گرفته شده با موبایل در صورت دارا بودن شرایط فنی مناسب پذیرفته میشود.
تمامی عکس‌های ارسالی میبایست دارای عنوان و شرح عکس (Caption ) باشند و در قالب فایل word و شماره گذاری شده طبق کد هر عکس به دبیرخانه ارسال شود.
در صورت لزوم در هر مرحله از جشنواره شرکت کننده باید قادر به ارائه نسخه اصلی عکس به دبیرخانه جشنواره باشد و دریافت فایل اصلی اثر به منزله پذیرش اثر در جشنواره نیست.
دبیرخانه جشنواره مجاز است در صورت کافی نبودن کیفیت عکس ارسالی در سایز اصلی و مشکلات تکنیکی عکس در هر مرحله از جشنواره عکس را حذف کند.
پس از داوری و در صورت راهیابی اثر به جشنواره، سایز بزرگ عکس جهت ارائه در نمایشگاه و در صورت چاپ کتاب از عکاس مطالبه می‌شود و بدیهی است عدم تحویل سایز مناسب در مهلت مقرر، منجر به حذف عکاس از فهرست پذیرفته شده‌گان و حذف عکس از جشنواره و عدم تعلق حق‌التألیف خواهد شد.
برگزار کننده حق استفاده از عکس‌ها را با ذکر نام عکاس در جهت اهداف خود و چاپ در کتاب، بروشور، پوستر و … خواهد داشت.
دبیرخانه جشنواره ارسال کننده عکس را صاحب اثر و تولید کننده تلقی می کند و هر گونه مسئولیت در این مورد بر عهده ارسال کننده می باشد.
تصمیم گیری در مورد مسائل پیش بینی نشده بر عهده دبیرخانه جشنواره می باشد.
شرکت کننده در جشنواره به عنوان عکاس و مالک اثر شناخته می‌شود و مسؤولیت هرگونه دعوی در باب مالکیت اثر از عهده جشنواره خارج است.
ارسال آثار به معنای پذیرش تمامی مقررات این جشنواره است.
بدلیل شرایط خاصی که بیماری کرونا تحمیل کرده است، نمایشگاه آثار برگزیده برای بازدید شرکت کنندگان و علاقمندان به صورت مجازی برگزار خواهد شد و البته در صورت وجود شرایط و موافقت ستاد کرونا نمایشگاه به صورت حضوری نیز برگزار خواهد شد

نحوه نام گذاری عکس‌ها
نام خانوادگی و نام عکاس (به طور کامل و به زبان انگلیسی)  – کد بخش مربوطه – شماره عکس

بخش اصلی: A
بخش ویـــژه: B
بخش آزاد: C
به عنوان مثال:  ۰۱-Naderi Ali-A
تبصره: لطفا در نام گذاری آثار دقت کنید، عدم نام گذاری صحیح عکس‌ها به منزله حذف خواهد بود.

روش ارسال آثار
برای شرکت در جشنواره آثار خود را در قالب فایل فشرده (Zip) شده از دو روش زیر به دبیرخانه ارسال و کد پیگیری دریافت نمایید.
از طریق ارسال به پست الکترونیک(ایمیل) amirkabirphoto@gmail.com
از طریق ارسال به شماره واتس اپ به شماره ۰۹۹۳۸۴۳۰۳۵۰

گاه‌شمار
آخرین مهلت دریافت آثار :  ۲۰ مهرماه  ۱۴۰۰
بـازبیـنی و داوری آثــار:   ۲۲ مهرماه  ۱۴۰۰
اختتامیه و معرفی نفرات برتر: ۲۸ مهرماه مصادف با گرامیداشت روز اراک ( سالروز صدارت امیرکبیر)

دبیر جشنواره
عادل عزیزی

هیات داوران
کمال‌الدین شاهرخ، محمد نوروزی، جمشید فرجوندفردا، ناصر محمدی، سلیمان گلی

جوایز و امتیازات
در هر بخش به صورت مجزا:
نفر اول: نشان طلای امیرکبیر و مبلغ  ۳۰ میلیون ریال جایزه نقدی
نفر دوم: نشان نقـره امیرکبیر و مبلغ  ۲۰ میلیون ریال جایزه نقدی
نفر سوم: نشان برنز امیرکبیر و مبلغ  ۱۰ میلیون ریال جایزه نقدی
شایسته تقدیر: در بخش اصلی ۲ نفر و در دو بخش دیگر هرکدام ۱ نفر با اهدای لوح تقدیر و مبلغ پنج میلیون ریال تقدیر خواهند شد.
اهدای مبلغ یک میلیون و پانصد هزار ریال برای هر عکس راه‌یافته به نمایشگاه به عنوان  حق التالیف.

ارتباط با دبیرخانه
در صورت وجود ابهام و نیاز به مشاوره می‌توانید با ارتباط با دبیرخانه، پاسخ سوالات خود را از مسئول دبیرخانه دریافت نمایید.

تماس با دبیرخانه از طریق شماره ۰۹۹۳۸۴۳۰۳۵۰
ارتباط با دبیرخانه از طریق شماره ۰۹۹۳۸۴۳۰۳۵۰ در واتس اپ
در صفحات مجازی اینستاگرام و تلگرام: @amirkabirphoto

آدرس پستی
استان مرکزی، اراک، حمام تاریخی میدان ارگ، دبیرخانه جشنواره ملی عکس امیرکبیر ( دبیرخانه ملی گرامیداشت هفته اراک)

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است