«پنجاه و پنج» سلبریتی‌محور نیست/ معرفی مفاخر ایران با یادداشت‌های ناصر فکوهی | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۷
مهرداد اسکویی در گفتگو با صبا:

«پنجاه و پنج» سلبریتی‌محور نیست/ معرفی مفاخر ایران با یادداشت‌های ناصر فکوهی

مهرداد اسکویی درباره روند تشکیل کتاب «پنجاه و پنج» توضیح داد و گفت که جلدهای بعدی از این مجموعه در راه است.

مهرداد اسکویی عکاس و مستتدساز در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا درباره ایده جمع‌آوری کتاب «پنجاه و پنج» که به تازگی به چاپ رسیده است، گفت: من از حدود شهریور ۱۳۷۵ عکاسی از مفاخر هنر ایران را با عکس‌هایی از احمد شاملو، علی کریمی، نصرت کریمی و جمشید امینی که طراح فرش بود، آغاز کردم و هدفم از این کار این بود که مفاخر کشور را در رشته‌های مختلف به هموطنانم معرفی کنم و همچنین در بیرون از ایران اگر کسی خواست چهره‌های ایرانی را به لحاظ بصری بشناسد، مرجعی در دسترس داشته باشد.

او ادامه داد: سال ۷۹ با پشتیبانی رضا یساولی و حمایت انتشارات یساولی کتاب «یاد و نگاه» که شامل صد عکس از پنجاه چهره فرهنگ و ادب و هنر ایران بود، منتشر کردیم و در همان سال این کتاب جایزه نمایشگاه بین‌المللی کتاب را دریافت کرد. این پروژه قرار بود ادامه داشته باشد و من عکاسی از چهره‌ها را همچنان ادامه می‌دادم زیرا قرار بود جلد دوم و سومی از کتاب «یاد و نگاه» منتشر شود که در نهایت با مخالفت یکی از برادران انتشارات یساولی این‌ مجموعه کلا متوقف شد، اما من همچنان عکاسی را در این سال‌ها ادامه دادم تا اینکه سال گذشته پروژه «پنجاه و پنج» را با کمک استاد ناصر فکوهی و مسعود شهریاری مطرح کردیم.

این عکاس درباره مجموعه «پنجاه و پنج» توضیح داد: در هر جلد این مجموعه پنجاه و پنج نفر که بالای پنجاه و پنج سالشان است و در عرصه فرهنگ، هنر و علم کار مفیدی کرده‌اند، نه لزوما اینکه چهره شناخته شده‌ای باشند، انتخاب شده و عکس پرتره آن‌ها با یادداشت‌ها و دلنوشته‌های ناصر فکوهی منتشر می‌شود.

به گفته وی، مسعود شهریاری در نشر کارگاه اتفاق این کتاب را منتشر می‌کند و اکنون جلد اول آن چاپ شده است اما حدودا اوایل آبان ماه روانه بازار کتاب می‌شود.

او با اشاره به اینکه سعی کرده است این کتاب تنها سلبرینی محور نباشد، عنوان کرد: کتاب «پنجاه و پنج» به عقیده من جزو کتاب‌های ارزشمند است و فکر می‌کنم با ارایه این کتاب‌ها چهره‌های بیشتری در حوزه فرهنگ و هنر به مردم معرفی شود.

این مستندساز بین المللی تاکید کرد: من در انتخاب چهره‌ها تاکید داشتم که این کتاب‌ها اصلا سلبریتی محور نباشند و حتی بین چهره‌ها مثلا کسی هست که موسیقی نواحی کار می‌کند مانند رسول بخش زنگشاهی بزرگ ترین قیچک‌نواز سیستان و بلوچستان یا پژوهشگر مطرح سیستان و بلوچستان به نام گل‌محمد صالح زهی که هر دو یک سال بعد از عکاسی فوت کردند. البته چهره‌های بسیار شتاخته شده هم در کنار این‌ها دیده می‌شود و ما سعی کردیم همین روند را در جلدهای بعدی این مجموعه نیز ادامه دهیم.

کارگردان مستند «سایه‌های بی‌خورشید» درباره جلدهای بعدی این مجموعه کتاب تشریح کرد: مجموعه «پنجاه و پنج» احتمالا در هفت جلد کتاب‌ منتشر شود که روند آن اینگونه است که در حال حاضر برای جلد دوم کتاب «پنجاه و پنچ» افراد انتخاب شده‌اند و عکاسی هم انجام شده و ناصر فکوهی مشغول نوشتن برای عکس‌ها است. ما امیدواریم اوایل سال آینده جلد دوم این مجموعه ارایه شود. همچنین در حال عکاسی برای جلد سوم و چهارم هستم.

اسکویی درباره پیش‌فروش این کتاب در سایت حامی‌جو بیان کرد: این کتاب را برای مردم کار می‌کردم زیرا فکر می‌کردم از آن استقبال خواهند کرد و به تبع آن برنامه‌ای را برای پیش‌‌فروش کتاب در سایت حامی‌جو شکل دادیم و تمام نسخه‌های ارایه شده این کتاب در طی چهار ساعت با پیش‌خرید مردم تمام شد.

این مستندساز با اشاره به اینکه سعی کرده است کتاب «پنجاه و پنج» بیشتر ترکیب عکس و متن باشد، خاطرنشان کرد: این شیوه عکس-متن در دنیا بسیار رایج است و من تلاش کردم که از چهره‌هایی که برای فرهنگ ایران کاری کرده اند عکاسی کنم و هیچ ادعایی در زمینه اینکه به عنوان یک عکاس عکس‌های منحصربفردی ثبت کرده‌ام، ندارم اما متن‌های آقای فکوهی را به شخصه دوست دارم. او معروف است به اینکه بسیار عالم‌ اندیشمندی است و کتاب‌های متعددی منتشر کرده است و فکر می‌کنم این دومین کتابی است که او بیشتر به حوزه ادبیات ورود کرده است و با خواندن آن‌ها حس و حال و دریافتی از چهره‌هایی که از آن‌ها عکاسی شده به مخاطبان منتقل می‌شود.

مهرداد اسکویی در پایان با بیان اینکه این روزها بیشتر در زمینه تولید متمرکز است، اظهار کرد: این روزها پیوسته در کنار فیلمسازی عکاسی می‌کنم و تمام تمرکز خود را روی تولید و پژوهش تاریخ عکاسی و کارت پستال های تصویری گذاشته‌ام و از طرفی مشغول عکاسی پرتره و مردم شناسی و انسان‌شناسی هستم.

 

 

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است