«بی‌چارچوب» را دور از کلیشه‌های تلویزیونی تولید می‌کنیم/ مولانیا بهترین انتخاب برای ما بود | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۲
احسان حسینی در گفتگو با صبا:

«بی‌چارچوب» را دور از کلیشه‌های تلویزیونی تولید می‌کنیم/ مولانیا بهترین انتخاب برای ما بود

احسان حسینی یکی از تهیه‌کنندگان و کارگردان‌های برنامه «بی‌چارچوب» درباره هدف و افق پیش روی این برنامه که از تولیدات شبکه چهار سیما است، توضیح داد.

احسان حسینی یکی از تهیه‌کنندگان برنامه «بی‌چارچوب» شبکه چهار که به همراه حامد مهربانی این برنامه را در حوزه فرهنگ و هنر روی آنتن می‌برند، در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره این برنامه و هدفی که دنبال می‌کند، گفت: نزدیک به ۷ ماه پیش با همکاران گروه ادب و هنر شبکه چهار به ویژه محمدامین نوروزی که صحبت می‌کردیم متوجه یک جای خالی در میان تولیدات رسانه‌ای حوزه فرهنگشدیم؛ معمولا پرداخت ما به فرهنگ و هنر اینگونه است که مخاطبی که برنامه‌ای را در این حوزه دنبال می‌کند نکته ملموس و فضای قابل درکی از تلویزیون به دست نمی‌آورد به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم یک برنامه‌ای با محوریت اخبار حوزه فرهنگ و هنر تولید کنیم.

او ادامه داد: هدف ما در کنار پرداختن به اخبار حوزه فرهنگ و هنر حرکت در مسیر مطالبه‌گری نیز است. تا امروز برنامه هایی در تلویزیون داشتیم که به صورت مشخص به سینما، تئاتر، ادبیات و… در حوزه فرهنگ و هنر بپردازد اما جنس نگاه این برنامه‌ها بسیار حداقلی بوده و مخاطب با تماشای یک مجری و یک کارشناس و رد و بدل شدن محتوایی به شدت تخصصی، ارتباط خاصی با آن برنامه برقرار نمی‌کند. هدف دیگری که ما دنبال می‌کنیم در این برنامه همین است که ساختار برنامه را به سمتی جلو ببریم که مخاطبی که به فرهنگ و هنر علاقه‌مند است اما به صورت تخصصی درباره آن اطلاعات ندارد، با برنامه ارتباط برقرار کند و جنس صحبت‌های برنامه ملموس و خودمانی و طنازانه باشد.

این تهیه‌کننده با اشاره به اینکه «بی‌چارچوب» همچنان برنامه‌ای نو پا و درحال آزمون و خطا است، بیان کرد: درحال حاضر بیشترین تلاش ما در راستای رسیدن به فضایی قابل درک برای مخاطب است. در تمام این سال‌هایی نیز که در حوزه‌های مختلف برای تلویزیون فعالیت می‌کردم تلاشم شکستن قالب‌های مرسوم برنامه‌سازی در صدا و سیما بوده است به این دلیل که به جنسی از ادبیات برسیم که مخاطب ارتباط بهتر و نزدیک‌تری با برنامه برقرار کند و ما نیز از کلیشه‌های همیشگی تلویزیون کمی دور شویم.

این کارگردان درباره علت تولید این برنامه در شبکه جهار سیما توضیح داد: با این گزاره که اگر برنامه در شبکه‌های دیگر سیما تولید می‌شد، مخاطب بیشتری داشت، موافق نیستم چراکه خاستگاه چنین برنامه‌هایی شبکه چهار است و این برنامه در شبکه‌های دیگر به آن جایگاهی که می‌خواهد نمی‌رسد که البته دلیل آن نیز این است که در شبکه‌های دیگر سیما چنین خاستگاهی برای فرهنگ و هنر وجود ندارد و مخاطب نیز به دلیل ماهیت و محتوایی که برای آن‌ها تعریف شده است، توقع چنین برنامه‌ای را در آن شبکه ها ندارد.

او افزود: فکر می‌کنم شبکه چهار با توجه به سابقه‌ای که در حوزه پرداخت به حوزه فرهنگ و هنر را دارد، جای درستی برای تولید چنین برنامه‌هایی است و مدیران آن نیز با محتوای این برنامه و شکلی که پیش می‌رود به خوبی آشنا هسنتند و بر آن احاطه کافی را دارند، که این موضوع نیز راهنمایی های خوبی را به ما برای پیشبرد برنامه  می‌رساند و ما نیز به صورت گسترده برنامه را برای مخاطب عام و علاقه‌مند به حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر تولید می‌کنیم.

حسینی درباره انتخاب سوژه‌ها و پرونده‌هایی که در «بی‌چارچوب» سراغ آن‌ها می‌روند، تصریح کرد: اگر بخواهم در یک کلمه شیوه رسیدن به سوژه‌ها برنامه را بیان کنم آن مطالبه‌گری است. در تحریریه این برنامه همه بچه‌ها به این نقطه رسیده‌اند که ما به اخباری می‌پردازیم که درنهایت بتوانیم آن را پیگیری کنیم و نتیجه‌ای از بررسی و پیگیری آن به دست آوریم. همچنین دروازه بانی اخبار ما به این صورت است که بتوانیم انتقاد را به درستی در برنامه عنوان کنیم و به دغدغه‌ها در شاخه‌های مختلف فرهنگ و هنر چه به صورت کلان و چه به صورت خرد بپردازیم.

او ادامه داد: در این میان مناسباتی نیز رخ می‌دهد که در ارتباط با آن‌ها نیز پرونده‌ای تشکیل می‌دهیم و به آن‌ها نیز به صورت ویژه می‌پردازیم مانند جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان که به دلیل برگزاری این رویداد ما نیز در برنامه به مسایل و نکات سینمای کودکان و نوجوانان پرداختیم و قرار است در جدیدترین برنامه نیز در یکی از بخش‌ها سراغ جشنواره فیلم کوتاه تهران برویم و به آن نیز بپردازیم. موضوعاتی نیز به صورت کلی در حوزه فرهنگ و هنر با دغدغه‌هایی همراه می‌شوند، مانند سریال‌سازی در پلتفرم‌ها، وضعیت اکران فیلم‌ها و… که بررسی آن‌ها نیز در برنامه اتفاق می‌افتد.

این تهیه‌کننده درباره انتخاب جواد مولانیا به عنوان مجری «بی‌چارچوب» بیان کرد: جواد مولانیا علاوه بر سابقه‌ای که در حرفه اجرا دارد، بسیار در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت کرده و به آن آشنا است چراکه او هم کارگردان تئاتر است، هم بازیگر و نقاش و به همه شاخه‌های فرهنگ و هنر اشراف دارد و در این برنامه نیز تنها مجری نیست بلکه به عنوان یک کاراکتر همراه در ایده‌پردازی و سوژه‌یابی به شدت ما را همراهی می‌کند و هرلحظه پیگیر برنامه و اتفاقات آن است. به همین دلیل او یکی از ارکان اصلی این برنامه محسوب می‌شود و انتخاب بسیار درستی بود.

حسینی در پایان تصریح کرد: این برنامه با همت گروهی از جوانان تولید شده است و برخلاف تصورهایی که از برنامه‌هایی با دو کارگردان و تهیه‌کننده وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود که برنامه با محتوای منسجمی به مخاطب ارایه نشود و اختلاف نظرهایی در این به وجود آید، درباره من و حامد مهربانی به عنوان تهیه‌کنندگان و کارگردان‌های برنامه صدق نمی‌کند و اتفاق نظری که میان ما وجود دارد بسیار در روند تولید برنامه کمک کننده نیز است. همراهی شبکه چهار نیز فارغ از فضای مدیریتی در کنار برنامه اتفاق بسیار دلگرم کننده‌ای است و همچنین افرادی که از دل فرهنگ و هنر با ما در «بی‌چارچوب» همکاری می‌کنند. امیدوارم این برنامه بتواند جایگاه خود را در میان مردم پیدا کند و برنامه مفیدی در چنین حوزه‌ای باشد.

فاطمه شوقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است