«سه مجسمه ده دقیقه‌ای» برنده چهارمین جایزه هنر معاصر ویستا شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۳

«سه مجسمه ده دقیقه‌ای» برنده چهارمین جایزه هنر معاصر ویستا شد

مراسم اختتامیه چهارمین دوره جایزه هنر معاصر ویستا برگزار و طرح علیرضا خسرو آبادی به نام «سه مجسمه ده دقیقه‌ای» موفق به کسب این جایزه شد.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، آیین اختتامیه چهارمین دوره جایزه هنر معاصر ویستا که با محوریت ایده هنری شکل گرفته است، عصر سه‌شنبه ۴ آبان ماه با حضور جمع محدودی از منتخبان و داوران این جایزه و پخش همزمان در سبکه‌های مجازی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

پریسا پهلوان عضو هیات داوران این جایزه و مدیر گالری ویستا در ابتدای این مراسم گفت: برگزاری چهارمین دوره این جایزه جز با همدلی داوران و هنرمندان محقق نمی‌شد. جوایزی از این قبیل که در هنرهای تجسمی کمی منحصربه‌فرد‌ند و به ایده هنرمند جایزه می دهند، باید تداوم داشته باشند و درواقع عواملی هستند که موجب ماندگاری این رویدادها می‌شود ازجمله اینکه که باید به صورت ادواری برگزار شوند، ملی باشند و مخاطبانشان را در سراسر کشور پوشش بدهند، روند شفافی داشته باشند، بررسی پروپوزال ها و طرح ها از طرف استادان و پژوهشگران حرفه‌ای انجام شود و از همه مهم تر اینکه داوری بی‌طرف باشد.

او ادامه داد: جایزه ماندگار قطعا بر مخاطبان خود تاثیر می‌گذارد و توجه هنرمندان، مخصوصا جوانان را به ایده و اجرای آن جلب می‌کند و این روند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در جامعه هنری تاثیرگذار است. همچنین هدف بعدی ما از برگزاری این جایزه معرفی و کشف استعدادها و اعتباربخشی به ایده هنرمند است تا هنرمندان را در صحنه بزرگ‌تری مطرح کنیم.

این گالری‌دار همچنین در ادامه گفت که ۱۲۶ پروپوزال از ۲۴۱ هنرمند به این جایزه ارسال شده که شامل ۱۰۹ اثر انفرادی و ۱۵ اثر به صورت گروهی و ۱۹۹ شرکت‌کننده زن و ۴۲ شرکت‌کننده مرد بوده است.

او درباره فعالیت‌های گالری ویستا تشریح کرد: خوشبختانه گالری ویستا در ابتدای شیوع کرونا توانست زود با اوضاع موجود هماهنگ شود و نمایشگاه آنلاین برگزار کند و همچنین با کمک بهنام کامرانی «گویش های ویستا» اجرا شد و سعی کردیم در این شرایط کنار هنرمندان باشیم. گالری ویستا سعی دارد کتاب های پژوهش محور را در زمینه هنری چاپ کند و کتاب هایی هم در دست چاپ داریم و کتابی به زودی رونمایی و ارایه می شود که برای هنرمندان و دانشگاهیان مناسب است. فعالیت بعدی ما برگزاری نمایشگاه «مایکرو – ماکرو» است که با هماهنگی گالری ایتالیایی برگزار می‌شود و ۲ جایزه رزیدنسی دارد. برگزاری نمایشگاه مجازی صد اثر هنری از ۷۳ هنرمند و همچنین سایتی را افتتاح کردیم که به صورت نمایشگاه دایمی این آثار را به نمایش بگذاریم. این کار بدون هدف‌گذاری مالی انجام می‌شود و خرید و فروش آثار صورت نمی‌گیرد بلکه تنها برای ارایه آثار هنرمندانی‌ست که در هنرهای تجسمی فعالیت دارند.

پلوان در پایان خاطرنشان کرد: حضور بانوان هنرمند و حضور هنرمدانی غیر از هنرهای تجسمی مانند معماران و… در این دوره از جایزه برای من‌ جالب بود و فکحر می‌کنم جایزه هنر معاصر ویستا قدمی در راه اهداف اصلی خود برمی‌دارد.

در ادامه مراسم ویدیویی از سخنان داوران جایزه متشکل از پویا آریانپور، پریسا پهلوان، حمید سِورى، رزیتا شرف‌جهان، بهرنگ صمد‌زادگان و بهنام کامرانى مبنی بر چهارمین دوره جایزه هنرهای معاصر ویستا پخش شد.

در مقابل نوآوری هنری مقاومت نکنیم

بهنام کامرانی دبیر جایزه هنر معاصر ویستا و عضو شورای داوری بیان کرد: به یاد دارم حدود ۲۱ سال پیش بسیار سخت بود که در عرصه‌های مختلف هنری فعالیت کنیم مثلا به زحمت می‌توانستیم یک ویدیو پروژکتور اجاره کنیم و در گالری های محدودی ویدیوآرت نمایش دهیم، نمایش آقار حجمی هم با همین مشکلات مواجه بود اما اکنون خوشحالم که جایزه‌ای برگزاری می‌کنیم که به ایده های هنرهای معاصر توجه می‌کنند و سهم بزرگی در نوآوری و نوجویی هنری دارند. اصولا ما در فرهنگمان با پدیده‌های نو با مقاومت برخورد می‌کنیم.

او خاطرنشان کرد: خوشحالم که دوستان امسال دقت بیشتری در نوشتن پروپوزال های خود داشتند و فکر می‌کنم این ایده‌ها تاثیر خود را در فضای هنرهای معاصر ما خواهد گذاشت.

در ادامه ویدیویی از هنرمندان منتخب جایزه ویستا پخش شد که درباره پروپوزال های خود توضیح می‌دادند. فهرست کاندیداها و ایده های منتخب راه یافته به بخش نمایشگاهی این جایزه ایده محور شامل یازده ایده از ۱۳ هنرمند است که عبارتند از آوازه الماسی، پونه اوشیدری، آیدین باقری، مریم بهروزی‌نیا، علیرضا خسروآبادی، امید رحیم‌پور، میترا سلطانی، ژوبین عبدیانی، نرگس فراهانی، سارا قاضی‌اسدالهی و گلاره گودرزی، آگرین لطف‌اله‌زاده و فائزه خان‌محمدی.

 

در پایان این مراسم بهرنگ صمدزادگان، بهنام کامرانی، پریسا پهلوان و پویا آریان پور برای اهدای لوح تجلیل به منتخبان و اهدای جایزه هنر معاصر ویستا به برگزیده دور چهارم این مسابقه روی صحنه آمدند و صمدزادگان بیانیه چهارمین دوره جایزه را برای حاضران قرائت کرد.

در نهایت طرح علیرضا خسرو آبادی به نام «سه مجسمه ده دقیقه‌ای» موفق به کسب جایزه چهارمین دوره هنر معاصر ویستا شد و طرح او با حمایت گالری ویستا به اجرا درمی‌‌آید.

خسرو آبادی بعد از دریافت جایزه خاطرنشان کرد: تجربه منحصربفرد و دلپذیری بود حضور در این جمع و حضور در کتار داورانی که همیشه در حوزه تجسمی تحسینشان می‌کردم و همچنین خوشحالم که می توانم این طرح را به اجرا دربیاورم.

همچنین ایده منتخب از نگاه بازدیدکنندگان طرح «شاخ آفریقا» اثر آگـرین لطـف‌اله‌زاده و فائزه خان‌محمدی و ایده منتخب رای‌گیری آنلاین (اینستاگرام) طرح «گلوله سبز» اثر نـرگـس فراهانـی اعلام شد.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است