روایتی از خالق پینوکیو روی صحنه می‌رود‍/ «ژپتو» نمایشی برای عموم مخاطبان | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۱
اوشان محمودی در گفتگو با صبا:

روایتی از خالق پینوکیو روی صحنه می‌رود‍/ «ژپتو» نمایشی برای عموم مخاطبان

تمرین کارگاهی هزینه را بیشتر می‌کند، ولی کیفیت را افزایش می‌دهد.

اوشان محمودی کارگردان نمایش «ژپتو» که آبان و آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸ در سالن ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا، درباره روند تمرین‌های این نمایش برای اجرا عنوان کرد: ما تمرین های کار را از دی ۱۳۹۹ شروع کردیم و تا خرداد ۱۴۰۰ ادامه داشت. تقریبا یک پروسه یک ساله با توجه به تعطیلی‌های ناشی از کرونا برای تمرین سپری شد.

نویسنده و کارگردان نمایش «پینوکیو» مطرح کرد: نمایش «ژپتو» تیرماه ۱۴۰۰ در بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی با نام «پاپ ژپتو» پذیرفته شد و بعد از اجرای جشنواره برای اجرای عموم منتظر ماندیم.

او افزود: من این نمایش را یک بار با شکلی دیگر در سال ۱۳۹۲-۱۳۹۱ براساس نوشته‌ای که خیلی کامل نبود به صورت مبتدی در حالی که امکان کافی برای اجرا آماده نبود، در شهرستان اجرا کردم ولی خوشبختانه اکنون امکانات و شرایط دلخواهم برای روی صحنه بردن اثر به وجود آمده‌ است.

کارگردان و نویسنده «ژپتو» درباره ایده اصلی نمایش گفت: ایده اصلی این اثر علاقه شخصی من به کارتون پینوکیو است و از آنجا که همیشه قصه‌ها را برای خودم تغییر می‌دهم و همیشه در ذهنم هست که اگر به جای سازنده این کارتون بودم یا اگر در مقام نویسنده آن قصه بودم به چه شکلی داستان را ارایه می‌دادم، این نمایشنامه را نوشتم.

محمودی ادامه داد: این نمایش در اصل داستانی با اشاره به کودکی و سرنوشت کارلو کلودی نویسنده داستان پینوکیو است که براساس تحقیقات انجام شده نشانه‌هایی از شخصیت‌های داستان پینوکیو در دوران کودکی‌اش می‌بینیم.

این کارگردان با اشاره به جوایز نمایش «ژپتو» مطرح کرد: بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی هشت بخش رقابتی داشت که «ژپتو» در هفت بخش به جز بخش نویسندگی نامزد شد و توانست تندیس لباس و تقدیر از طراحی نور را کسب کند.

محمودی درباره فعالیت‌های آینده‌اش مطرح کرد: در حال برنامه‌ریزی برای تولید یک فیلم کوتاه هستم که اکنون در مرحله پیش تولید است، البته طرح این اثر در واقع برای تهیه یک فیلم بلند است که تصمیم دارم بعد از کسب تجربه در فیلمسازی با ساخت فیلم کوتاه به آن بپردازم.

این هنرمند ادامه داد: شاید از اسفندماه نمایش جدید و پر کاراکتری را آماده کنم که فعلا طرح آن آماده‌ است ولی بستگی به شرایط دارد و ممکن است در ۱۴۰۱ اصلا به اجرای نمایش نپردازم.

او افزود: من عادت دارم در طول تمرینات متن کار را کامل کنم و با توجه به ارایه بازیگر در طول تمرین به صورت کارگاهی آن را پیش ببرم.

کارگردان نمایش «پینوکیو» با اشاره به کار کردن به صورت کارگاهی توضیح داد: این نوع کار کردن هزینه را بیشتر می‌کند ولی کیفیت را افزایش می‌دهد.

وی افزود: البته ما با توجه به داشتن بازیگران خوب و تیمی که درست شکل بگیرد، می‌توانیم در هزینه‌ها هم صرفه‌جویی کنیم و در کوتاه مدت به یک اثر باکیفیت روی صحنه برسیم.

این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره تمرینات «ژپتو» اظهار کرد: یکی از دلایل تمرین‌های طولانی مدت ما برای این اثر ویروس کرونا بود که زمان اجرای کار از اردیبهشت به تعویق افتاد و مجبور بودیم تمرینات را به شکلی طراحی کنیم که نه بازیگر خسته شود و نه عوامل اذیت شوند و در عین حال کیفیت اثر هم بالا باشد.

اوشان محمودی با توجه به انتخاب بازیگر برای آثارش گفت: قطعا در ذهنم تصویر اولیه‌ای برای انتخاب بازیگران دارم و در طول تمرین سعی می‌کنم تغییراتی که انجام می‌دهم، ایجاد تغییر در متن باشد تا اینکه بخواهم بازیگر را تغییر دهم و تعادل بین انتخاب بازیگرها مخصوصا در این جنس کاری که ما انجام دادیم، خیلی مهم بود؛ استایل، فیزیک صورت … و من این شانس را داشتم که بازیگران تا انتها با من بمانند و ترکیب بازیگران ترکیب درستی است.

این هنرمند گفت: این نمایش تنها ۲۷ اجرا در ایرانشهر خواهد داشت و معلوم نیست که توانایی این را داشته باشیم که بتوانیم سالن خصوصی یا جای دیگری برای اجرای مجدد در نظر بگیریم. خوشحال می‌شویم اگر تماشاگران کار ما را برای تماشا انتخاب کردند، برای همراهی با گروه و شرایط کرونا که باعث تعطیلی‌های ناگهانی می‌شود در روزهای اول به تماشای کار بنشینند.

محمودی تمدید اجرا را محتمل دانست و بیان کرد: برنامه سالن‌ها به واسطه تعطیلی‌های کرونایی فشرده است و با توجه به قانون یک اجرا در سال در سالن‌های دولتی قطعا ما تا ۸ آذر در این سالن اجرا خواهیم داشت، ولی خیلی بعید است که اجرا را ادامه ندهیم و بسته به شرایط سالن‌های خصوصی، تهیه‌کننده و گروه قطعا از اجرای مجدد استقبال می‌کنیم.

محمودی در پایان با اشاره به دایره مخاطبان اثر گفت: این اثر از اجراهایی است که کودک هفت ساله تا عزیزان باتجربه را به عنوان مخاطب همراه خواهد کرد و با اینکه سعی کردم کلاس کار دانشگاهی خود را رعایت کنم، عموم پسند است.

نمایش «ژپتو» با بازی صادق برقعی، علی تاریمی، پارمیدا حسینی، محمد شهریار، بی‌تا عزیزاقلی و آذین نظری از ۱۲ آبان ساعت ۱۸ در سالن ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود.

نگار امیری

انتهای پیام/

یک نظر


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    106/687/994/000
  • بی‌بدن
    24/696/617/000
  • سال گربه
    14/906/783/500
  • آپاراتچی
    4/116/967/500
  • پرویز خان
    3/218/197/000
  • نوروز
    2/940/108/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/833/522/500
  • آسمان غرب
    2/405/678/000