خیلی‌ها نمی‌دانند مهدی سحابی روزنامه‌نگار و عکاس هم بود/ او منشوری چندوجهی بود | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۳
صبا گزارش می‌دهد؛

خیلی‌ها نمی‌دانند مهدی سحابی روزنامه‌نگار و عکاس هم بود/ او منشوری چندوجهی بود

نمایشگاه مروری بر آثار مهدی سحابی ۱۱ آبان ماه در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح و از کتاب آثار او رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، نمایشگاه مروری بر آثار مهدی سحابی عصر دیروز ۱۱ آبان ماه با کیوریتوری مژده طباطبایی و سهراب احمدی با حضور هادی مظفری مدیر اداره کل هنرهای تجسمی و احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.

در ابتدای ورود به موزه با عکس جلد کتاب هایی که توسط مهدی سحابی ترجمه شده‌اند به همراه قسمتی از متن کتاب‌ها روی دیوار موزه مواجه می‌شویم و همچنین در توضیح بخش ادبی نمایشگاه نوشته شده است: «ترجمه اگر بازآفرینی در زبانی دیگر باشد، ما با پرسشی هستی‌شناسانه پیرامون زبان دیگر و دیگری زبان مواجه هستیم. پرسش آن است که این بازآفرینی در زبان دیگر چگونه است؟

مهدی سحابی برای این بازآفرینی و مواجهه با هستی به سرزمین زبان‌های دیگر گام می‌گذارد، می‌کاودشان و آرام آرام ایماها و نشانه‌ها را تشخیص می‌دهد. این نشانه‌ها  ادراک آن‌ها چون سیر و سلوکی است برای ادراک دنیای زبان و نویسنده.»

همچنین بخشی از دست‌نویس‌های مهدی سحابی از ترجمه کتاب «مرگ قسطی» نوشته لویی فردینان سلین روی یکی از دیوارهای موزه به نمایش گذاشته شده‌اند.

احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران طی سخنانی عنوان کرد: خاطرم هست زمانی که در گالری مژده برنامه ای برای مهدی سحابی برگزار کردند، گفتم که اگر برخی هنرمندان را به چیزی که شهرت دارند، تعریف کنیم به نوعی آن‌ها را تخفیف داده‌ایم. مهدی سحابی هم درواقع مجموعه ای از ویژگی‌ها است که از او یک انسان فرهیخته ساخته است.‌

او ادامه داد: در زمان بازگشایی موزه عنوان کرده بودیم که از این به بعد ۲ نمایشگاه خواهیم داشت و یکی از آن‌ها به افراد و رویدادهای هنر معاصر می‌پردازد و این برنامه هم در راستای همین رویکرد جدید موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شده است.

رییس موزه هنرهای معاصر تهران در پایان خاطرنشان کرد: این اولین نمایشگاهی است که موزه با کمک بخش خصوصی و گالری مژده برگزار کرده است. همچنین از بنیاد مهدی سحابی و مجید سحابی تشکر می‌کنم که این برنامه به نوعی تولد این بنیاد هم محسوب می‌شود.

مژده طباطبایی دبیر بخش هنری نمایشگاه نیز در سخنانی گفت: از ۲ سال پیش که نمایشگاهِ بزرگداشت مهدی سحابی برگزار شد، تصمیم داشتیم تا با کمک موزه این‌ نمایشگاه را برپا و کتاب را منتشر کنیم که درنهایت به رغم تمام مشکلات و سختی‌هایی که گالری داشت، توانستیم تیم پژوهشی این پروژه را تشکیل دهیم.

مدیر گالری مژده اظهار کرد: زمانی که قراردادمان را با موزه امضا کردیم، اهدافمان را بر اتصال دنیای ادبی و هنری مهدی سحابی گذاشتیم. جالب است بدانید بسیاری از مجموعه‌داران به ما مراجعه می‌کردند و نمی‌دانستند که آقای سحابی در رشته‌های دیگر هم فعالیت داشته است.

مهدی حسینی هنرمند پیشکسوت در ادامه این مراسم درباره مهدی سحابی و رابطه دوستانه‌ای که با او داشت، تشریح کرد: سال ۱۳۵۲ آشنایی من با مهدی سحابی آغاز شد. بیشتر فعالیت‌های او در آن سال ها جنبه روزنامه‌نگاری داشت و با روزنامه کیهان همکاری می‌کرد اما بعد از انقلاب دیگر جایی برای این دست هنرمندان و روزنامه‌نگاران باقی نبود و او در مقاله ای به نام تسخیر کیهان مفصل در این باره توضیح داده است. همچنین نخستین ترجمه از او کتاب نقاشی دیواری و انقلاب مکزیک بود.

او در پایان تصریح کرد: نخستین نمایشگاه انفرادی مهدی سحابی بعد از جنگ نمایشگاه ماشین های قراضه بود که در سال ۶۹ برپا شد. مهدی سحابی جنگ را با خلافیت و ظرافت در آثار خود برای مخاطبان بازنمایی می‌کرد. درواقع این آهن‌های قراضه جنگ و انهدام و از بین بردن یک فرهنگ را نشان می‌دهند.

سپس سهراب احمدی دبیر ادبی نمایشگاه با قرائت یادداشتی درباره مهدی سحابی عنوان کرد: تلاش ما در این‌ نمایشگاه این بود که نشان دهیم چطور از یک منشوری به نام مهدی سحابی آثار مختلفی تکثر پیدا می‌کند.

او خاطرنشان کرد: همان طور که خود آقای سحابی گفتند در آثارشان دنبال بیان مفهوم نبودند و تنها می‌خواستند فرمی خاص ارایه کنند اما منتقدان در این کتاب نوشته اند که فرم و محتوا چگونه در آثار او چفت و بست هم هستند.

مجید سحابی برادر مهدی سحابی و بنیان‌گذار بنیاد سحابی درباره تشکیل این بنیاد توضیح داد: بعد از فوت مهدی در سال ۸۸ حدود ۲_۳ سالی درگیر مشکلات روحی بودیم اما بعد از بهبودی اوضاع، اولین اقدامات ما برگزاری چند نمایشگاه بود اما این‌نمایشگاه‌ها اساسا بیانگر محتوای کلی آثار او نبود زیرا عمدتا دیدگاهی اقتصادی دارند و این با روحیه او سازگار نبود.

او ادامه داد: شروع کردیم به بررسی گالری‌های مختلف و در نهایت با مژده طباطبایی آشنا شدیم و بخش پژوهشی و تحقیقی کار او را در نظر گرفتیم.

مجید سحابی در پایان با اشاره به جنبه روزنامه‌نگاری و نویسندگی این هنرمند اظهار کرد: مهدی سحابی در شاخه‌های کاری مختلفی کار کرده است اما فکر می‌کنم کم‌تر به فعالیت‌های رورنامه‌نگاری و نویسندگی او اشاره شده است. او سبک خاصی در نویسندگی داشت که به نظرم جا دارد که روی آن کار شود. همچنین یک آرشیو غنی از عکاسی‌های او داریم‌ که بخش عمده آن در زمان انقلاب ثبت شده است و شامل کارهای ترکیبی و عکاسی از طبیعت است که امکان ارایه دارند.

در پایان این مراسم با حضور احسان آقایی، سهراب احمدی، مجید سحابی و مژده طباطبایی از کتاب مجموعه آثار این هنرمند رونمایی شد.

سپس حاضران در سالن به اتفاق، برای بازدید و رونمایی از نمایشگاه آثار مهدی سحابی به سمت گالری‌های موزه هنرهای معاصر تهران رفتند که همزمان با این‌ نمایشگاه، میزبان نمایشگاه «نهان بر عیان» نیز هست.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است