توجه به ادبیات ضرورت جامعه امروز است | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۹
در نخستین نشست هیات علمی چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد عنوان شد؛

توجه به ادبیات ضرورت جامعه امروز است

نخستین نشست چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد با حضور یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
به گزارش صبا به نقل از روابط‌ عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، نخستین نشست هیات علمی چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد و آیین رونمایی از پوستر این جایزه چهارشنبه دوازدهم آبان‌ماه ۱۴۰۰ با حضور یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، مریم بصیری دبیر علمی چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد، جواد کاموربخشایش، ابراهیم حسن‌بیگی، مریم برادران، کامران پارسی‌نژاد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید فخرزاده، محمدرضا شرفی‌خبوشان، محمود جوانبخت عضو هیات علمی این دوره از جایزه و غلامرضا طریقی دبیر اجرایی چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
در ابتدای این نشست غلامرضا طریقی ضمن اشاره به اینکه نخستین نشست هیات علمی چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد برای تعیین شیوه‌نامه اجرایی برگزار می‌شود، اظهار کرد: زمان ارسال آثار به این دوره از جایزه تا پانزدهم آبان‌ماه ادامه دارد اما تا این لحظه ۸۳۲ عنوان در حوزه رمان و داستان بلند، ۲۸۷ عنوان در حوزه داستان کوتاه، ۳۶۰ عنوان در حوزه مستندنگاری و ۳۲ عنوان در حوزه نقد ادبی به دبیرخانه چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد ارسال شده است.
در بخش بعدی این نشست ابراهیم حسن‌بیگی ضمن اریه گزارشی از سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد و با اشاره به سابقه خود به عنوان دبیر علمی این دوره از جایزه عنوان کرد: ساختار و سازمان اداری این بخش به قدری قوی و باتجربه است که به صورت کامل دبیر را حمایت می‌کند و ما به راحتی توانستیم بدون هیچ دغدغه‌ای به کار خود ادامه دهیم.

امیدوارم بهترین آثار را به مردم معرفی کنیم

مریم بصیری نیز در ادامه نخستین نشست هیات علمی چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد و آیین رونمایی از پوستر این جایزه اظهار کرد: به عنوان عضو کوچک این جمع خوشحالم که می‌توانم کمکی در این زمینه داشته باشم.

بصیری افزود: امیدوارم با توجه به سابقه دوستان در این جایزه بتوانیم امسال نیز همچون سال‌های گذشته جایزه خوبی را برگزار کنیم و بهترین کارهایی که نویسندگان و پژوهشگران منتشر کرده‌اند را انتخاب کرده و آن را به مردم جامعه معرفی کنیم و بگوییم بین آثار موجود از نظر کارشناسان بهترین بودند.

وی ادامه داد: البته هرکاری انجام دهیم حاشیه‌هایی دارد و امیدوارم بتوانیم در چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد بدون حاشیه و با حوصله و دقت تمام بهترین کارها را انتخاب کنیم و من نیز کار کوچکی در کنار شما بزرگان انجام دهم.

فرصت‌های جایزه جلال فراتر از چالش‌های آن است

علی رمضانی در بخش بعدی این نشست بیان کرد: ما در خانه کتاب و ادبیات ایران تلاش می‌کنیم آنچه در دوره‌های قبل وجود داشت و فرآیندکاری اعضای هیئت علمی را تسهیل کرده و تداوم دهیم تا شما کار اصلی خود را که انتخاب آثار برتر و فاخر است و جایزه جلال آل احمد به آن‌ها ارزش مضاعفی خواهد داد به راحتی انجام دهید. و البته این امر سختی‌هایی دارد که با همکاری آسان خواهد شد.

رمضانی در پایان سخنان خود گفت: فرصت‌های این جایزه فراتر از چالش‌ها و حواشی آن است. به یاری خدا با کمک شما و با بسترسازی که در موسسه شکل می‌گیرد این کار به خوبی رقم بخورد و جایزه جلال آل احمد به آثاری درخور و فاخر اعطا می‌شود.

وظیفه ما ارتقا و حفظ جایگاه «جایزه ادبی جلال آل احمد» است

یاسر احمدوند نیز با بیان این‌که به دست آوردن جایگاه معتبر برای یک جایزه زحماتی دارد، تصریح کرد: به‌واقع تلاش‌هایی شده که این جایزه اعتبار و مقبولیتی بین جامعه ادبی پیدا کرده است. وظیفه اصلی ما این است که این اعتبار و جایگاه را حفظ کنیم و ماموریت بعدی ما این است که بتوانیم این اعتبار و جایگاه را ارتقا دهیم. با حضور این جمع نخبه، کارشناس و متخصص شکی نیست که این اتفاق رخ خواهد داد.

او با اشاره به اینکه خود مخاطب حوزه ادبیات است، عنوان کرد: اکنون که مسئولیتی در این زمینه دارم تلاش خواهم کرد برای رشد کار در حوزه ادبیات آنچه از دستم برمی‌آید انجام دهم. از شما کارشناسان این عرصه نیز تقاضا دارم که غیر از زحمتی که برای کار داوری می‌کشید وقتی را هم اختصاص دهید و نظرات خود را برای رفع دغدغه‌ها و نگرانی اهالی ادبیات و ایجاد زمینه‌های بهتر فعالیت ادبی در کشور ارائه کنید تا بتوانیم آن‌ها را عملی کنیم.

وی افزود: می‌دانیم و می‌دانید که جامعه ادبی ما هم در زمینه تولید و هم در حوزه ترویج و معرفی آثار مسائل و مشکلاتی دارد؛ هم پدیدآورندگان آثار ادبی و هم تولید کنندگان و ارائه کنندگان آن آثار نیز با مشکلاتی روبه رو هستند. حتما تلاش ما باید برای کاهش و رفع این مشکلات متمرکز باشد و این امر را در معاونت امور فرهنگی در دوره جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک اولویت می‌دانیم.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن طرح این‌ نکته که ادبیات را برای نمایش، ویترین و بهره‌برداری‌های زودگذر ترویجی نمی‌خواهیم، اظهار کرد: اصولا چنین نگاهی به ادبیات نگاه درستی نیست. امیدواریم که زمینه را برای تربیت و شکوفایی استعدادهای جوان فراهم کنیم و بتوانیم فعالان این عرصه را تکریم کرده و شرایط کار مناسب و درست را برای آن‌ها فراهم کرده و از انواع سلایق ادبی حمایت کنیم. توجه به ادبیات از ضروریات امروز جامعه فرهنگی است. ادبیات برای جامعه‌ای که دچار مسائل و مشکلات است تسکین دهنده و سرگرمی نیست بلکه ضرورت است.

وی در ادامه بیان کرد: آفرینش ادبی و ادبیات خلاق باید به کمک جامعه‌ای بیاید که می‌خواهد شرایط را عوض کرده، پیشرفت داشته باشد و رشد کند. امیدواریم که این اتفاق در بستر امن، آرام و متعالی فضای ادبی رخ دهد.

یاسر احمدوند در پایان سخنان خود ضمن بیان این‌که این جمع، جمع کارشناسی است و امیدوارم از نظرات شما برای توسعه فعالیت‌های ادبی بهره‌مند شویم، گفت: رسیدن به این تعداد اثر در چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد ارزشمند است و امیدواریم بتوانیم وجه مادی آن را افزایش دهیم و اعتبار مادی و مالی خود را داشته باشد تا انگیزه بخش هم باشد.

در بخش بعدی این آیین یاسر احمدوند حکم مریم بصیری را به عنوان دبیر علمی چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد و حکم غلامرضا طریقی را به عنوان دبیر اجرایی چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد اعطا کرد. همچنین احکام اعضای هیات علمی این دوره از جایزه نیز به صورت جداگانه به آن‌ها اعطا شد.

در پایان این نشست از پوستر چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد رونمایی شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است