خط معشوقه استاد احصایی است/ آثارِ استاد شاهدی برای آیندگان از دوران کرونا خواهد بود | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۱
محمد بهشتی در گفتگو با صبا:

خط معشوقه استاد احصایی است/ آثارِ استاد شاهدی برای آیندگان از دوران کرونا خواهد بود

سید محمد بهشتی گفت که نمایشگاه «مشق شب‌های محمد احصایی» شاهدی بر این روزهای کرونایی و خلوت‌گزینی است.

سید محمد بهشتی شیرازی عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری و از مدیران باسابقه فرهنگ و هنر کشور درباره نمایشگاه «مشق شب‌های محمد احصایی» که در گالری گلستان برپاست در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا گفت: استاد احصایی به عنوان یکی از مهم‌ترین موسسان هنر نقاشی‌خط در هنر معاصر ایران مسیر درخشانی را در حوزه خوشنویسی و نقاشی باز کرد.

او ادامه داد: اکنون افراد بسیاری هستند که در زمینه نقاشی‌خط کارهای درخشانی انجام می‌دهد و حتی دنیا هنر معاصر ما را گاهی با همین نقاشی‌خط می‌شناسد و حتی هنرمندانی که داعیه نقاشی‌خط ندارند هم معمولا در نقاشی‌هایشان از خط استفاده می‌کنند تا به این ترتیب شناسنامه ایرانی خود را معرفی کنند.

این مدیر فرهنگی درباره مشق‌های شب‌های محمد احصایی در دوران کرونا تصریح کرد: این نمایشگاه در عین اینکه بسیار جمع و جور و کوچک و بی‌تکلف است، شامل آثار باارزشی‌ست که استاد در دوران کرونا پدید آوردند. چندی پیش درباره اثرات کرونا یادداشت و سخنرانی‌ای داشتم و در آنجا گفتم که کرونا خانه را به ما بازگرداند یعنی ما تا قبل از کرونا رفته رفته خانه را از دست داده بودیم و حال به نظر می رسد این مشق شب ها هم حاصل همین بازگشت خانه است.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری خاطرنشان کرد: خانه یعنی جایی که ما احساس امنیت می‌کنیم، پناهگاه ما و محل سکنی گزیدن ما است و وقتی ما در محیط امن خود قرار بگیریم و آرامش پیدا کنیم، چیزهایی از ما ظاهر می‌شود. هر کسی در خلوت خود معشوقه‌ای دارد و فکر می‌کنم معشوقه استاد احصایی هم خط و نستعلیق و مخصوصا شعر نستعلیق است که گاهی در نقاشی خط ظهور پیدا می‌کند و گاهی در سیاه مشق و موسیقی خط نستعلیق در این آثار کاملا منعکس شده است درعین حال که به ظاهر سیاه مشق است اما آیینه ای است که روبه‌روی خلوت و آرامش و دوران کرونا قرار دارد.

بهشتی در پایان اشاره به فرصت خلوت کردنی که کرونا و قرنطینه به ما داد، عنوان کرد: روزگار کرونایی ممکن است به ظاهر به ما سخت بگذرد اما وقتی این دوران سپری شود، به لحاظ درونی متوجه می‌شویم که چه موقعیت‌ها و خلوت‌های خوبی را از دست دادیم و در آینده اگر بخواهیم این روزگاران را به یاد آوریم، آثار استاد احصایی شاهدان آن هستند.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است