طراحیِ پوستر کارگردانی و هدایت چشم مخاطب است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۲۲
مهدی دوایی:

طراحیِ پوستر کارگردانی و هدایت چشم مخاطب است

طراح گرافیک نمایش «بیلمن» درباره طراح محتوای گرافیکی نمایش و ایده‌پردازی و فرآیند مدنظر خود در طراحی پوستر نمایش توضیحاتی ارایه داد.

به گزارش صبا به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، مهدی دوایی طراح گرافیک نمایش «بیلمن» به کارگردانی مهدی چاکری که از ۱۰ آبان ساعت ۱۹:۴۰ در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود درباره طراحی و ایده این اثر گفت: پوستر به عنوان ویترین این حرفه قابلیت حمل بیان هنری دراماتیک‌تری دارد. بنابراین اولین و اصلی‌ترین وظیفه یک پوستر جلب نگاه پراکنده مخاطب به‌سوی نقطه کانونی‌اش است که جز با وجود جذابیت و ساختار فرمی محکم ممکن نیست.

این طراح و گرافیست افزود: از تعبیر و تفسیر پوستر به‌ عنوان یک مدیوم بصری گریزانم. چراکه پوستر به‌تنهایی به عنوان اثری دیداری آنچه را که باید بگوید و تا آن اندازه که مخاطب باید بداند بازتاب می‌دهد. به همین دلیل سنجاق کردن تفاسیر تازه چیزی است افزون بر اصل اثر که به نظر من امری است زاید.

دوایی پوستر را اولین مواجهه مخاطب با اثر نمایشی توصیف کرد و گفت: این امر دقیقا به طراحی جلد کتاب شباهت دارد که اولین مواجهه خواننده است با کتاب. بنابراین می‌تواند پس‌زننده یا جلب کننده باشد. می‌تواند در اولین مواجهه اثری را برای مخاطب دوست‌داشتنی کند یا وازدنی. بنابراین از این جهت بسیار مهم تلقی می‌شود.

طراح پوستر نمایش‌های «کوریولانوس» و «محفل بی‌عاری» معتقد است این بخش از محتوای بصری هر آنچه را که مخاطب باید بداند نه کمتر و نه بیشتر پیش از شروع نمایش به او انتقال می‌دهد و باقی ماجرا می‌ماند در سالن تاریک و مواجهه تماشاگران با آنچه روی صحنه در جریان است.

وی تصریح کرد: از این رو حد گفت و گو میان اثر بصری پوستر و مخاطب که چه میزان از اطلاعات و به چه شکلی باید در پوستر منعکس شود اهمیت زیادی دارد. اگر میزان انتقال اطلاعات از حد عبور کند خروجی نهایی را سطحی و شعاری می‌کند و اگر کمتر باشد برقراری ارتباط با مخاطب دچار اخلال خواهد شد. بنابراین پوستر در بهترین حالت محملی تفسیرپذیر است که مخاطب بنا بر زاویه دید خود تعبیری از آن دارد که پس از دیدن نمایش آن را اصلاح یا کامل می‌کند.

دوایی با تاکید بر اینکه پوستر خوب همواره حامل هاله‌ای از ابهام است درباره طراحی پوستر نمایش «بیلمَن» توضیح داد: مثل یک راز یا رویا، پوستر خوب حامل حیرت است. تنها می‌توانم بگویم تلاشم در طراحی پوستر نمایش «بیلمَن» بازتاب حیرت از وضعیت خطیر انسانی در چارچوب فرمی حساب شده است. علت انتخاب حال و هوای مینیمال برای این کار سادگی و سر راستی اتفاقات قصه، فضای روستایی و چنان‌که اشاره شد تمرکز و کنترل نگاه مخاطب توسط فرم پوستر بر تفسیر نهایی با مخاطب است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000