«قصه پله‌ها» روایت سنت چهل منبر در خرم آباد است/ دعاهایی که مستجاب می‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۱
آمین صحرایی در گفتگو با صبا:

«قصه پله‌ها» روایت سنت چهل منبر در خرم آباد است/ دعاهایی که مستجاب می‌شود

«قصه پله‌ها» در سه سال متوالی و با بازیگران بومی خرم آباد جلوی دوربین رفت.

آمین صحرایی فیلمساز جوان در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره مستند داستانی «قصه پله‌ها» توضیح داد: مستند داستانی «قصه پله‌ها» در سه مرحله فیلمبرداری شد و اکنون مراحل تدوین این اثر به پایان رسیده است.

کارگردان مستند داستانی« قصه پله‌ها» اظهار کرد: این اثر یک فیلم ۲۰ دقیقه‌ای در خرم آباد لرستان از زندگی یک خانم سالمند که بازیگر بومی آن منطقه است.

او ادامه داد: ما برای این اثر نیاز به سکانس‌های مختلف از سه۳ سال متوالی از یکی از بازیگران خانم کار لازم داشتیم که فیلمبرداری از دو سال قبل آغاز شد و امسال در ۱۴۰۰ به پایان رسید.

کارگردان فیلم کوتاه «مرگ تدریجی» درباره بازیگران این اثر گفت: بازیگران مستند داستانی «قصه پله‌ها» همگی از هنرمندان بومی منطقه خرم آباد و با لهجه بومی به ایفای نقش پرداختند.

کارگردان فیلم کوتاه «در زندگی بعدی» درباره موضوع این مستند داستانی اظهار کرد: این فیلم درباره سنت عجیب به نام چهل منبر در این منطقه است که مردم در برگزاری این سنت با رفتن جلو درب خانه‌ها شمع روشن می‌کنند تا دعایشان به استجابت برسد.

او افزود: بازیگر این مستند داستانی هم قرار است تا یک منبر یا به قولی یک جایگاه درست کند و به این منظور به تنهایی برای ساخت جایگاه به دنبال آجر و شن می‌رود.

کارگردان فیلم کوتاه «سنگبال» با اشاره به اعتقاد مردم به این سنت مطرح کرد: مردم از مکان‌های متفاوت براساس اعتقاداتشان برای رسیدن به خواسته خود به این منطقه می‌آیند و باور دارند که با روشن کردن شمع به آنچه می‌خواهند، می‌رسد.

کارگردان فیلم کوتاه «بمبئی» با اشاره به اینکه «قصه پله‌ها» نسبت به سایر آثارش سبک تر بود، اظهار کرد: «قصه پله‌ها» به تازگی به جشنواره‌های بین المللی مثل جشنواره مذهب امروز ایتالیا ارسال شده و امیدوارم اتفاقات خوبی برای این اثر بیافتد.

این کارگردان و مستندساز با اشاره به اولین حضور «قصه پله ها» در جشنواره های ملی گفت: این فیلم در جشنواره فیلم و عکس سلسله که در مناطق غرب برگزار می‌ شود موفق به دریافت جایزه بزرگ این رویداد هنری شد.

صحرایی اظهار کرد: با توجه به اینکه اصالتا خرم آبادی هستم و این اتفاق را چندین و چندبار به چشم دیده بودم، برای من عجیب بود که هرکسی به این منطقه می‌آمد سال دیگر که در برگزاری این مراسم شرکت می‌کرد، می‌گفت آرزویش برآورده شده است.

آمین صحرایی در پایان گفت: تلاش ما در جایی متوقف می‌شود ولی من معتقد هستم فیلم به راهش ادامه می‌دهد و خودش برای بهتر دیده شدن مسیر مناسب را پیدا می‌کند.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است