بازگشت به تلویزیون با «افسانه دشت هزار گل»/ تلفیق فانتزی با قصه بزرگترین چالش انیمیشن است | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۱
حمیدرضا حافظی با صبا مطرح کرد:

بازگشت به تلویزیون با «افسانه دشت هزار گل»/ تلفیق فانتزی با قصه بزرگترین چالش انیمیشن است

یک نویسنده و انیماتور درباره فیلمنامه جدیدش با عنوان «افسانه دشت هزار گل» برای صدا و سیمای مرکز کرمانشاه توضیحاتی را بیان کرد.

حمیدرضا حافظی نویسنده و انیماتور در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، درباره ایده پردازی فیلمنامه «افسانه دشت هزار گل» عنوان کرد: من نگارش فیلمنامه این سریال تلویزیونی که به زمان جنگ تحمیلی در روستای مرزی بین ایران و عراق برمی‌گردد، تمام کرده ام. در این فیلم دو کودک با سفر خیالی به افسانه دشت هزار گل داستان جدیدی را رقم می زند و به همین دلیل هم نام‌ سریال را «افسانه دشت هزار گل» انتخاب کردیم.

 او با بیان اینکه هدف از ساخت این سریال به تصویر کشیدن مقاومت تلاش و ایثار در زمان جنگ تحمیلی بوده است، اظهار کرد: سعی کردیم همه ویژگی‌های مثبت مقاومت، ایمان و فرهنگ دفاع مقدس را به زبان ساده و قابل فهم برای مخاطب کودکان به سفارش معاونت امور استان های صدا و سیما در مرکز کرمانشاه بسازیم.

او در پاسخ به این پرسش که دلیل انتخاب مرکز استانی صدا و سیمای شهر کرمانشاه برای پخش این انیمیشن چه بوده است، اظهار کرد: من در سال ۱۳۹۷ ایده را عنوان کردم و در نهایت فیلمنامه به تصویب مرکز صدا و سیمای جمهوری اسلامی در مرکز کرمانشاه رسید اما شرایط بازنویسی و طرح نهایی امسال تمام شد.

حافظی درباره ویژگی های منحصر به فرد این انیمیشن بیان کرد:  خدا را شاکرم که توانستم امسال اصل فیلمنامه را با جزئیات به نگارش در بیاورم البته چالش هایی را که با این سریال داشتم می توان در چند مرحله عنوان کنم؛ یکی از آنها از این قبیل است که شخصاً بحث سرگرمی و داستانی فیلم برایم بسیار مهم بود و تلاش کردم کار را طوری بنویسم که بسیار سرگرم کننده باشد. این کار به شدت فانتزی است آنهم در شرایطی که اصولاً کارهای دفاع مقدس و مربوط به جنگ تحمیلی به ندرت از فانتزی استفاده شده اند. بزرگترین کار من این بود تا جوهر انیمیشن را در این اثر بیاورم و با حفظ  مرز خیال و واقعیت، جنگ را با فانتزی ترکیب کنم که کار بسیار دشواری بود ولی فکر می‌کنم خوشبختانه به نتیجه رسید.

او ادامه داد: می خواستم ارزش‌های معنوی و دفاع مقدس را برجسته کنم و مصمم بودم در هیچ نقطه از سریال دچار شعارزدگی نشوم تا بتوانم با ظرافت و بیانی شیوا مضمون و مفاهیم دفاع مقدس را بیان کنم. پنجره هایی در این انیمیشن باز می‌شوند تا ارزش‌های دفاع مقدس را از زاویه دنیای انیمیشن ببینیم بنابراین به تصویر کشیدن مفاهیمی مثل مقاومت شجاعت و ایمان باید برای فهم کودک ساده سازی می شد.

این مدرس مبانی تئوریک انیمیشن در بخش دیگر صحبت هایش درباره زمان نگارش آخرین فیلمنامه اش در مقام فیلمنامه نویس بیان کرد: فیلمنامه سینمایی «انیمیشن دزد رویاها» آخرین اثرم بود و روانبخش صادقی در حال تولید این اثر است. این فیلم فعلاً در مرحله تولید قرار دارد و البته حدود سه سال پیش فیلمنامه این فیلم را نوشتم.

فیلمنامه نویس و انیماتور کهنه کار سینما در کنار  عنوان هزینه گزاف برای ساخت انیمیشن های بلند درباره مشکلات ساخت انیمیشن عنوان کرد: اگر بخواهم از زاویه دید یک فیلمنامه نویس بگویم در واقع باید برای فیلمنامه نویسی ارزش بیشتری قائل شد. باید دانست بنیان‌های فکری یک اثر از متن شکل می گیرند. من اخیرا جزو هیات انتخاب رویدادی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بودم که فیلم های زیادی به این جشنواره ارسال شده بود و به نظر من در حوزه آسیب‌شناسی انیمیشن ایران، جز مشکلات مالی، بخش فیلمنامه هم است. اگر متن ها بهتر شوند ما شاهد اتفاقات خیلی خوبی در بخش انیمیشن خواهیم بود.

او افزود: فیلمنامه نویسی انیمیشن هنوز نیازمند تقویت است چراکه ادغام فانتزی و داستان بسیار کار تخصصی محسوب می‌شود. در واقع ما فیلمنامه نویسانی داریم که داستان‌گوی خوبی هستند اما وقتی به بخش انیمیشن ورود می کنند اثر خوبی را نمی سازند.

حافظی در پایان با اشاره به اینکه فانتزی نویسی خود یک شاخه جدا و بسیار تخصصی است، عنوان کرد:  فیلمنامه نویس اگر نتواند خود را با جهان انیمیشن وفق دهد از دید من ناموفق است. در بخش انیمیشن، فیلمنامه نویسان چون داستان نویس‌های خوبی نیستند در قصه پردازی با مشکل مواجه می‌شوند. فیلمنامه نویس باید توانایی نوشتن داشته باشد و به وجه سرگرمی داستان و قصه‌گویی بپردازد که اساس کار سینما تلویزیون و رسانه است. در واقع آن‌ها باید بتوانند فانتزی فکر کنند، فانتزی بنویسند. نوشتن فانتزی برخلاف تصور برخی ها خیال بافی نویسنده نیست و کلی اصول دارد که ترکیب و تلفیق فانتزی نویسی با داستان پردازی بزرگترین چالش انیمیشن ایران است.

پرنیان مددی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است