ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا در سرانه مطالعه است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۳
معاون فرهنگی وزارت ارشاد اعلام کرد:

ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا در سرانه مطالعه است

یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایران را جزو 20 کشور اول دنیا در سرانه آمار مطالعه دانست.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران با حضور در برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک روز  سه شنبه ۲۵ آبان ماه همزمان با دومین روز از هفته کتاب به بهبود شرایط بهداشتی در جامعه برای برگزاری فعالیت‌های فرهنگی و برنامه‌های متعدد تدارک دیده شده از سوی نهادها، تشکل‌های نشر و مردم در حوزه کتاب و کتابخوانی در این هفته اشاره کرد و گفت: امیدواریم پس از سپری شدن ایام کرونا پیوند دوباره‌ای با کتاب برقرار شود.

جزو ۲۰ کشور اول دنیا در سرانه مطالعه هستیم

احمدوند با اشاره به شعار بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» درباره میزان سرانه کتابخوانی در کشور گفت: در مقایسه با کشورهای دیگر کتابخوان‌تر هستیم و این گزاره‌ای که رواج یافته میزان کتابخوانی در کشور پایین است چندان درست نیست. تقریبا جزو ۲۰ کشور اول دنیا در آمار مطالعه محسوب می‌شویم اما نسبت به توقعی که از کشور بزرگ و دارای تمدنی چندین هزار ساله هنوز فاصله داریم.

او با اشاره به تفاوت شاخص‌های ارزیابی سرانه مطالعه در کشورهای مختلف بیان کرد: معمولا این شاخص‌ها را خود کشورها انتخاب می‌کنند. در برخی کشورها حتی مشاهده برنامه‌های فرهنگی از رسانه‌ها نیز جزو سرانه مطالعه محسوب می‌شود به طور کلی باید گفت که یک معیار مشخص برای سنجش مطالعه در کشورها وجود ندارد.

معاون امور فرهنگی درباره آمار ۱۶ دقیقه‌ای مطالعه در ایران اظهار کرد: این آمار مطالعه به غیر از کتاب‌های درسی و آموزشی است که آمار بدی نیست اما باید ارتقا یابد.

افزایش سهم کتاب‌های صوتی از بازار کتاب در یک دهه آینده

یاسر احمدوند درباره گسترش کتاب‌های صوتی در جامعه و استقبال از آنها گفت: کتاب‌های صوتی از پدیده‌های نوآیند دنیای جدید است که گرچه سابقه کوتاهی دارد اما رشد سریع و عجیبی در سال‌های اخیر داشته است. این کتاب‌های از کتاب‌‌های الکترونیک نیز پیشی گرفته و در آینده سهم بیشتری از کتاب را به خود اختصاص خواهد داد. بعد از کتاب‌های چاپی که در صدر قرار دارد، کتاب‌های صوتی در رتبه دوم و کتاب‌های الکترونیک در جایگاه سوم است. تصور می‌شود در یک دهه آینده حدود نیمی از سهم سرانه مطالعه به این کتاب‌ها اختصاص یابد.

برگزاری طرح فصلی کتاب با رعایت عدالت فرهنگی

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برنامه‌های این دوره از هفته کتاب مطرح کرد: طرح فروش فصلی کتاب که در سال‌های قبل نیز اجرا می‌شد در این هفته برگزار می‌شود تا مردم با تحفیف کتاب خریداری کنند. این طرح از ۲۹ آبان ماه آغاز خواهد شد و به مدت پنج روز ادامه خواهد یافت و در ۱۰۰ شهری که امکانات فرهنگی کمتری دارند، این طرح به مدت ۱۰ روز ادامه خواهد داشت. این اقدام برای ایجاد عدالت فرهنگی میان شهرهیا برخوردار و کمتر برخوردار فرهنگی به این صورت اجرا می‌شود.

ضرورت آموزش کتابخوانی

احمدوند در این برنامه تلویزیونی درباره ضرورت یادگیری مهارت کتابخوانی گفت: کتابخوانی یک مهارت است و همه تلاش دست‌اندرکاران فرهنگی باید این باشد که کتاب در دسترس و چشم‌رس مردم قرار گیرد و مردم برای کتابخوانی آموزش ببینند. آن چیزی که موجب اختلال در کتابخوانی می‌شود این است که اشتیاق به مطالعه وجود دارد اما آمار کتابخوانی زیاد نیست.

وی ادامه داد: در ایام نمایشگاه کتاب تهران مردم بسیاری به نمایشگاه کتاب مراجعه می‌کنند و کسی که این میزان مراجعه‌کننده را می‌بیند احساس می‌کند که مردم ایران کتابخوان هستند و علاقه به کتابخوانی دارند. ولی نکته اینجاست که مهارت کتابخوانی را آموزش ندیده‌اند. کتابخوانی یک مهارت و رشته تخصصی آموزشی است و در سنین مختلف به فرزندان آموزش داده می‌شود و در مراکز آموزشی متخصصانی برای این موضوع وجود دارند.

گفت‌وگو با آموزش و پرورش برای تربیت مربیان کتابخوانی

احمدوند با تاکید بر آموزش این مهارت از دوران کودکی تصرح کرد: وقتی خانواده‌های ما کتابخوان نباشند ما نمی‌توانیم کتابخوان تربیت کنیم. باید کتاب بخریم و بخوانیم و به فرزندانمان آموزش دهیم. صدا‌وسیما و رسانه‌ها نیز می‌توانند بخشی از برنامه‌های خود را به موضوع آموزش مهارت کتابخوانی اختصاص دهند. جامعه‌ای داریم که کتابخوانی را دوست داریم اما مهارت کتابخوانی را نیاموخته‌ایم.

وی با اشاره به گفت‌و‌گو با وزارت آموش و پرورش برای تربیت مشاوران کتابخوانی در مدارس گفت: صحبت‌هایی برای این موضوع انجام شده تا بتوانیم این مهارت را در مدارس گسترش دهیم. برای این کار یک آموزش ملی و گسترده لازم است تا فرزندانی کتابخوان داشته باشیم.

احمدوند در پایان با برشمردن برخی از این ویژگی‌ها اظهار کرد: کتابخوانی در جمع، دورهم خوانی، ایجاد محیط فرهنگی در خانه از جمله این اقدامات هستند. میزان سرانه کتاب‌های هر خانواده ایرانی ۲۴ جلد است که در مقایسه با کشورهای دیگر پایین است زیرا در آن کشورها به حدود ۲۰۰ جلد کتاب می‌رسد. برای این منظور لازم است کتاب بخریم و کتاب بخوانیم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است