آثار ۱۰۰ نویسنده در سطح شهر تهران معرفی می‌شوند | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۲

آثار ۱۰۰ نویسنده در سطح شهر تهران معرفی می‌شوند

دبیر بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران درباره نمایش بیش از دو هزار کتاب از ۱۰۰ نفر از نویسندگان کشورمان در بیش از ۶۰۰ تابلو شهری و عرشه پل در سطح شهر تهران گفت.

به گزارش صبا به نقل از ستاد خبری بیست‌ونهمین دوره «هفته کتاب» جمهوری اسلامی ایران، علی‌ رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر بیست‌ونهمین دوره «هفته کتاب» جمهوری اسلامی ایران در نشست معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با خبرنگاران حوزه کتاب که در روز ۲۷ آبان ۱۴۰۰ برگزار شد، با اعلام خبر آغاز طرح «پاییزه کتاب ۱۴۰۰» از ۲۹ آبان، گفت: هم‌اکنون بیش از ۹۷۰ کتابفروشی در سراسر کشور عضو این طرح شده‌اند. به کتابفروشی‌هایی که در خارج از مراکز استان‌ها قرار دارند، اعتبار بیشتری اختصاص داده‌ایم و علاوه بر این تلاش کردیم در ۱۰۰ شهر از مناطق کمتر برخوردار کتاب‌فروشی‌هایی را فعال کنیم و اعتبار بیشتری برای آن‌ها درنظر بگیریم.

او افزود: مجموع اعتبار طرح «پاییزه» کمتر از طرح تابستانه کتاب ۱۴۰۰ نیست اما نحوه توزیع آن متفاوت است. نحوه توزیع یارانه‌ها تغییر کرده است و تلاش کردیم یارانه‌ها به سمت مناطقی برود که تاکنون کمتر از این یارانه‌ها استفاده کرده‌اند.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران درباره برپایی نمایشگاه کتاب در استان‌ها نیز اظهار کرد: بنا داریم بخش فروش و عرضه این نمایشگاه‌ها را به صورت مجازی برگزار کنیم. یکی از مهم‌ترین دلایل این اقدام، ایجاد عدالت در دسترسی به همه ناشران و توزیع یارانه‌های کتاب به همه اقشار  مردم است. زمانی که نمایشگاه‌های استانی را در مرکز استان (به ویژه در استان‎های بزرگ) برگزار می‌کنیم، در شهرستان‌ها امکان مراجعه افراد به این نمایشگاه‌ها بسیار کم است. بنابراین بخش فروشگاهی نمایشگاه‌های مجازی را به منظور استفاده همه مردم آن استان در تمام مناطق فعال می‌کنیم.

او افزود: با همت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها و خانه کتاب و ادبیات ایران، موضوع نشست‌ها و شور و شعف فرهنگی در استان‌ها و دیگر مواردی که تا به الان بخش جنبی بوده است‌، تبدیل به بخش اصلی ‌می‌شود. به این صورت به جای درگیرشدن در یک فعالیت اجرایی طاقت‌فرسا، بخش‌های جنبی را به بخش‌های اصلی تبدیل می‌کنیم. مانند نشست رونمایی، بحث و بررسی در مورد کتاب،  تبلیغات محیطی و …. نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان در نیمه دوم آذرماه برگزار می‌شود و تا پیش از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، نمایشگاه‌های استانی دیگری نیز در یکی از استان‎ ها برگزار خواهد شد و به تدریج در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

دبیر بیست‌ونهمین دوره «هفته کتاب» جمهوری اسلامی ایران در ادامه با تقدیر از فعالیت‌های تمام رسانه‌ها و سازمان صداوسیما در هفته کتاب گفت: در این هفته اقدام بی‌نظیری در سطح شهر تهران انجام شد و بیش از دوهزار کتاب از ۱۰۰ نفر از نویسندگان کشورمان در بیش از ۶۰۰  تابلو شهری و عرشه پل  به نمایش عمومی گذاشته شد. تاکنون چنین اقدامی برای معرفی مفاخر اهل قلم و نویسندگان کشور انجام نگرفته بود. این اقدام نتیجه همگرایی چند دستگاه از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه کتاب و ادبیات ایران، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سازمان زیباسازی شهرداری تهران است. این آغاز اقداماتی است تا شهر به فضایی زیبا و فرهنگی تبدیل شود. امیدواریم با توجه به الگودهی تهران، در سایر شهرها نیز شاهد چنین اتفاق عظیمی باشیم و نویسندگان و مفاخر ادبی معرفی شوند.

او افزود: این اقدام برای به نمایش گذاشتن کتاب است تا در مقابل چشمان مخاطبان قرار بگیرد. همان‌طور که معاون محترم امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کردند ما باید در زمینه در دسترس بودن و در  برابر چشم بودن کتاب تلاش کنیم. کتاب مانند کالاهای دیگر نیست که فقط لازم باشد، بگوییم: کتاب بخوان؛ بلکه نیاز است کتاب خوب به مردم معارفه و ترویج شود تا به سمت آن بروند.

رمضانی سپس مهم‌ترین حلقه مفقوده کتاب در کشور را مساله ترویج دانست و گفت: حوزه‌های دیگر در این سال‌ها حمایت‌هایی داشته‌اند اما به ترویج، توجه کمتری شده است. بال پرواز کتاب رسانه‌ها هستند و رسانه‌ها باید کمک کنند کتاب از ذهن نویسنده، دفتر و انبار ناشر، قفسه کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها به خانه‌های مردم برود و خوانده شود.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، این اقدامات را موجب اهمیت پیداکردن کتاب دانست و بیان کرد: پیش از این در تبلیغات شهری و صداوسیما محصولات تجاری تبلیغ می‌شد و تبلیغات حوزه فرهنگی بیشتر به  فیلم‌های سینمایی یا در حوزه کتاب به پوستر «هفته کتاب» محدود می‌شد. اما الان چهره نویسندگان، کتاب‌ها و آثارشان به نمایش گذاشته شده است و امکان خرید این کتاب‌ها در طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰ از کتابفروشی‎ ها فراهم شده است. این اقدام بزرگ مقدمه کارهای بزرگ دیگری از همین گونه خواهد بود.

بیست‌ونهمین دوره «هفته کتاب» جمهوری اسلامی ایران از بیست‌وچهارم آبان‌ماه آغاز شده و تا یکم آذرماه ١۴٠٠ با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُر کنیم» در سراسر کشور ادامه دارد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است