ارایه وجه دیگری از آثار هنرمندان شناخته‌شده/ تصاویری انتزاعی از رضا بانگیز تماشا کنیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۳۹
شایان شعبان در گفتگو با صبا:

ارایه وجه دیگری از آثار هنرمندان شناخته‌شده/ تصاویری انتزاعی از رضا بانگیز تماشا کنیم

به گفته شایان شعبان کیوریتور نمایشگاه «بانگیز به روایت نو»، این مجموعه با تصاویر انتزاعی از رضا بانگیز و با بهره‌گیری از مکتب سقاخانه ارایه شده است.

شایان شعبان کیوریتور نمایشگاه «بانگیز به روایتی نو» که این روزها در گالری جاوید برپا است در گفتگو با خبرنگار تجسمی صبا گفت: برخی از هنرمندان نام‌آشنا هستند که عموما با نوع خاصی از مجموعه آثارشان در میان مردم شناخته می شوند، به عنوان مثال معروف‌ترین اثر استاد پرویز تناولی «هیچ‌»‌های او است یا استاد بانگیز به کارهای چاپش معروف است و درواقع باید گفت که جزو مهم‌ترین هنرمندان عرصه چاپ حال حاضر ایران و تاریخ نوگرای ایران محسوب می‌شود.

او ادامه داد: این موضوع بهانه‌ای شد که من پروژه‌ای را آغاز کنم بر این اساس که به برخی از هنرمندان مطرحی که عمدتا با یک مجموعه خاص شناخته شده‌اند و به وجوه دیگر این هنرمندان کم‌تر توجه شده است، بپردازم.

این کیوریتور هنری درباره ابزار و متریال استقاده شده در این نمایشگاه توضیح داد: کارهایی که این هنرمند خلق کرده عمدتا چاپ‌هایی سیاه هستند که بر زمینه سفید چاپ شده است و من در این نمایشگاه این موضوع را برعکس کردم و با این تغییر متریال یک تغییر ساختاری در فرم و فضای کاری این هنرمند ایجاد شد.

این فعال هنری اعلام کرد: من برای این نمایشگاه ابزار و متریالی را فراهم کردم که استاد بانگیز کم‌تر با آن خلق اثر کرده است. برای ایشان مقوای مشکی و راپید سفید تهیه کردم تا شاهد خلق یک نوع دیگری از کارهای او باشیم.

او درباره مجموعه‌های دیگر این پروژه خاطرنشان کرد: این پروژه با استاد رضا بانگیز آغاز شد اما قرار است ایشان در چند مجموعه دیگر نیز با این پروژه همکاری کنند و این مجموعه اولی بود که نمایش داده شد و مجموعه‌های دیگری هم وجود دارند که در آینده ارایه خواهند شد.

این منتقد هنری درباره وجه تمایز نمایشگاه «بانگیز به روایتی نو» با دیگر آثار این هنرمند تشریح کرد: این مجموعه شامل ۶۶ اثر است که ۶۳ تا در قطع A4 کار شده و ۳ اثر در ابعاد بزرگ‌تر است. تفاوت این‌ مجموعه با سایر آثاری که استاد کار کردند این است که رضا بانگیز عمدتا هنرمندی است که در تمامی دوره‌های کاری او فیگور و نقوش فیگوراتیو نقش اساسی در کارهایش ایفا می‌کند و چه در کارهایی که در فضاها و سبک و سیاق هنر سقاخانه‌ای او در دهه ۴۰ و ۵۰ خلق شده که هیات‌ها و دسته های سینه‌زنی و قمه‌زنی را نشان می‌دادند و چه کارهای دیگر او که عامه پسندتر است یا آثاری که از اشعار و ادبیات کهن فارسی بهره بردند، عمدتا فیگور نقش اساسی داشته است.

شایان شعبان در پایان خاطرنشان کرد: وجه اصلی تمایز این آثار با سایر آثار استاد بانگیز درواقع این است که این آثار نگاهی انتزاعی دارند و البته سوژه این آثار هم از مکتب سقاخانه بهره برده است ولیکن با یک نگاه انتزاعی، و این خود تفاوتی عمده با آثاری که ایشان در طول ۶۰ – ۷۰ سال گذشته به صورت فیگوراتیو انجام داده‌اند، ایجاد می‌کند.

علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه «بانگیز به روایتی نو» می‌توانند همه روزه به جز یکشنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به گالری جاوید واقع در تهران، خیابان ولیعصر، ابتدای خیابان زرتشت غربی، خیابان یزدان، پلاک ۱۷ ، واحد ۱ مراجعه کنند. این نمایشگاه تا ۱۲ آذر ماه ادامه دارد.

 

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است