سریال‌های سیتکامی همیشه جزو خاطرات مردم بوده‌اند/ «پلاک ۱۳» طنزی اجتماعی و خانوادگی | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۴۰
سلیم ثنائی در گفتگو با صبا:

سریال‌های سیتکامی همیشه جزو خاطرات مردم بوده‌اند/ «پلاک ۱۳» طنزی اجتماعی و خانوادگی

سلیم ثنائی تهیه‌کننده سریال «پلاک 13» درباره اهمیت پخش این نوع سیتکام‌ها از تلویزیون و مفاهیم و طنزی که این سریال دنبال می‌کند، توضیح داد.

سلیم ثنائی تهیه‌کننده سریال «پلاک ۱۳» که این شب‌ها از شبکه سه سیما روانه آنتن می‌شود در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا درباره احساس مردم نسبت به سریال های طنز شبانه گفت: مردم همیشه نسبت به سریال‌های سیتکامی ۹۰ شبی حس و حال خوبی دارند و این آثار همیشه جزو بهترین خاطرات مردم بوده است. این موضوع هم به این دلیل است که مردم با خانواده‌ها و شخصیت‌های این سریال‌ها زندگی می‌کنند و آن‌ها را در میان اعضای خانواده خود می‌پذیرند و شبانه پای این سریال‌ها می‌نشینند. مخاطبان زندگی خود و اطرافیانشان را در این سریال‌ها می‌بینند و طبیعتا نسبت به آن حس خوبی پیدا می‌کنند. این همذات پنداری و از طرف دیگر دیدن مسائل روز، باعث می‌شود که مردم احساس خوبی به این آثار پیدا کنند.

او با اشاره به پخش نشدن سریال های طنز شبانه در سال‌های اخیر از تلویزیون ادامه داد: سال ها بود که چنین سریال های سیتکامی ۹۰ شبی روی آنتن شبکه‌های تلویزیون نمی‌رفت و خلا چنین آثار طنزی کاملا احساس می‌شد. فکر می‌کنم به این دلیل بود که شبکه سه تصمیم گرفت باکس سریال‌های طنز شبانه را احیا کند تا مردم هم لحظات مفرحی را هنگام تماشای این سریال ها تجربه کنند و هم سریالی ببینند که نسبت به مسائل روز و دغدغه‌های اجتماعی واکنش فعال دارد.

تهیه‌کننده برنامه «دوربرگردون» یکی از دلایل دور شدن آنتن تلویزیون از سریال‌های طنز را ترس عوامل و بازیگران از قیاس با آثار ماندگار عنوان کرد و گفت: آثار ۹۰ شبی سال‌های قبل آن‌چنان درخشان و خاطره ساز بودند که گاهی اوقات هنرمندان از ورود دوباره به این عرصه به دلیل قیاس مخاطب با آن آثار خاطره‌انگیز هراسناک است و به همین دلیل از ورود به چنین پروژه‌هایی امتناع می‌کند. اما گروه سریال «پلاک ۱۳» این ریسک را پذیرفت و تلاش می‌کند که خاطره خوشی برای مردم خلق کند.

تهیه کننده سریال «پلاک ۱۳» درباره کیفیت آثار طنز شبکه نمایش خانگی و تلویزیون نیز تصریح کرد: انصافا قیاس بین سریال‌های شبکه نمایش خانگی و تولیدات تلویزیون نادرست است، چرا که آثار شبکه نمایش خانگی به لحاظ بودجه و سرمایه و از طرفی خط قرمزها و محدودیت‌ها شرایط بسیار متفاوت و آزادانه‌تری را نسبت به تلویزیون تجربه می‌کنند. از طرف دیگر هم اساسا فضایی که میان سریال‌های شبکه نمایش خانگی شکل‌گرفته با فضای تلویزیون متفاوت است. مخاطبان تلویزیون عموما به‌صورت خانوادگی پای تلویزیون می‌نشینند و فضا و محتوایی که آن‌ها طلب می‌کنند با آثاری که در شبکه نمایش خانگی تولید می‌شود کاملا متفاوت است. البته مهم‌ترین موضوع در سریال‌های شبانه این است که بازیگرها بتوانند به خلق محیط و اتمسفر سریال کمک کنند تا آن محیط برای مخاطب جذاب باشد و او را به پیگیری سریال ترغیب کند. این چیزی است که بیش از آنکه به ستاره‌های جلوی دوربین وابسته باشد باید آن را در قلم نویسندگان و بازی مجموعه بازیگران جستجو کرد، تفاوت اصلی در محتوا و مضمون‌هایی است که سریال‌های شبکه نمایش خانگی سراغ آن‌ها می‌روند؛ در حالی‌که فضای تلویزیون پذیرای چنین محتوایی نیست. البته من معتقدم هرچند سریال‌های شبکه نمایش خانگی پروپاگانداهای تبلیغاتی مفصل‌تری دارند اما به لحاظ کیفی سریال‌هایی مثل «پلاک ۱۳» کاملا قابلیت رقابت و مقایسه با این آثار را دارند.

ثنائی در پاسخ به اینکه آیا این سریال توانسته جایگاه خوبی در میان مخاطبان به دست آورد، گفت: ببینید بهترین سریال‌های اپیزودیک و سیتکامی تلویزیون هم بعد از قسمت ۲۰ جا افتاده‌اند و توانسته‌اند قوت خود را نمایش دهند. به همین دلیل من هم قضاوت درباره سریال خودمان را موکول می کنم به چند روز دیگر که سریال جایگاه خود را در آنتن یه دست آورده و آنگاه می شود راحت تر و دقیق تر درباره کیفیت و استقبال مخاطبان حرف زد، هرچند همین الان هم وضعیت ما به نظر خوب است و مثلا در نرم افزار تلوبیون بازدید سریال ما از یک میلیون بازدید عبور کرده است. به این موضوع هم دقت کنید که گروه نویسندگان سریال ما جوان هستند و طبعا نمی‌شود آنها را با استخوان‌خردکرده‌ها و باتجربه‌های طنز تلویزیون قیاس کرد. با این حال سریال‌های طنز شبانه اگر از گروه همراه و منسجم و همدل بهره نبرند، محکوم به شکست هستند، اما خدا را شکر می‌کنم که گروه عوامل سریال «پلاک ۱۳» همگی همدل و همراه هستند و مانند یک خانواده برای خلق یک اثر موفق تلاش می‌کنند. آقای معیریان کارگردان اثر هم جزو چهره‌های موفق حرفه‌ای و بااخلاق است و حضورشان کمک بسیار زیادی به بهبود کیفیت سریال کرده است.

او درباره جنس شوخی ها و طنز این سریال توضیح داذ: ما داریم تلاش می‌کنیم که یک طنز فاخر و شریف به مردم ارائه کنیم و در این مسیر از تکیه‌کلام‌ها و جملات ناشایست و از شوخی‌های نامتعارف استفاده نکنیم. طنز ما طنز خانوادگی است و خودمان را ملزم می‌دانیم که روابط انسانی سریال و دیالوگ‌ها و شوخی‌ها و موقعیت‌های طنز آن را بر همین اساس خانوادگی و شریف تنظیم کنیم. اساسا موقعیت سریال موقعیت حضور چند خانواده در کنار هم با دیدگاه‌ها و شرایط مختلف زندگی است و همین یعنی مخاطب ما خانواده‌ای است که هنگام استراحت شبانه تلویزیون را تماشا می‌کند و دوست دارد لحظات مفرحی را با حضور چهره‌هایی که شبیه خانواده‌های اطراف هستند، تماشا کنند. تجربه هم نشان داده است که آثاری که به سراغ ترسیم روابط انسانی و خانوادگی رفته‌اند، عموما توانسته‌اند نظر مثبت مخاطب را جلب کنند و امیدواریم «پلاک ۱۳» هم بتواند چنین باشد.

ثنائی در پایان با اشاره به تلاش این سریال برای فرهنگسازی در حوزه های اجتماعی، خاطرنشان کرد: باید بگویم که سریال‌های طنز شبانه زمینه مناسبی برای ارائه برخی مسائل و الگوهای فرهنگی و اجتماعی هستند. ما نیز تلاش می‌کنیم در سریال‌مان اشاره‌هایی به‌جا به مسائلی چون فرهنگ شهرنشینی و آپارتمان‌نشینی، فرهنگ ترافیک و بیمه و بسیاری مسائل اجتماعی از این‌دست داشته باشیم.

سریال «پلاک۱۳» به کارگردانی آرش معیریان و تهیه‌کنندگی سلیم ثنائی هرشب حوالی ساعت ۲۰ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

بازیگران این سریال عبارتند از  علی صادقی، شهره سلطانی، امیرحسین صدیق، اردلان شجاع‌کاوه، نگار عابدی، حسین رفیعی، محمود جعفری، مهران ضیغمی، سامان دارابی، فرزانه سهیلی، ستاره حسینی و… .

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    103/089/424/000
  • بی‌بدن
    23/216/662/000
  • سال گربه
    12/073/852/500
  • آپاراتچی
    3/942/182/500
  • پرویز خان
    3/170/587/000
  • نوروز
    2/808/603/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/576/517/500
  • آسمان غرب
    2/174/983/000